Potentialul de dezvoltare ruala a Romaniei, insuficient exploatat

Romania rurala, cu peste 10.000 de sate si noua milioane de locuitori, are un potential de dezvoltare insuficient explorat, 68% din populatia activa avand venituri decente din salarii, care ii acopera necesitatile lunare si ii permit si unele cheltuieli aditionale.
In studiul Rural Romania, efectuat de o companie de cercetare de piata, se observa si o tendinta de convergenta intre valorile, stilul de viata si comportamentul de consum ale cumparatorilor din mediul rural si urban, in special la tineri. Pusi in contexte similare, cumparatorii din urban si rural ar avea aceleasi comportamente de consum, prin urmare o dezvoltare a retailului rural este o reala oportunitate.
Exista putine informatii statistice despre consumatorii din mediul rural, atat pentru ca distanta creste costurile si durata unui astfel de studiu, cat si din cauza accentului pe care mediul de afaceri il pune pe mediul urban.
Rezultatele studiului arata ca o proportie semnificativa — 23% — din totalul vanzarilor de retail FMCG vin din mediul rural. Aceste vanzari se realizeaza preponderent prin canale de comert traditional, magazinele din rural reprezentand numeric mai mult de jumatate (circa 60%) din totalul retailului din Romania. Sub 10% din magazinele din retele de tip modern sunt amplasate in rural.
Consumatorii au profile in general similare cu cei din urban. Din cele cinci tipologii identificate, trei ar reprezenta un potential real pentru comerciantii din Romania, deoarece au un tipar complex de nevoi, un comportament de cumparare si posibilitati financiare comparabile cu cele din urban.
Majoritatea repondentilor are ca principala sursa de venit salariul sau pensia, doar unul din cinci castigandu-si existenta si din activitati legate de agricultura. Peste 20% dintre ei au declarat ca nu au folosit niciun fel de instrumente bancare pentru ca fie nu le sunt necesare, fie nu le inteleg utilitatea.
In ceea ce priveste obiceiurile de cumparare, acestea sunt influentate de accesul la diferitele canale de comert, ceea ce implicit determina si alegerea diferitelor categorii de produse sau branduri. De exemplu, peste 70% din repondentii care merg regulat la hipermarket au un automobil in gospodarie. Comertul de tip traditional, disponibil majoritatii populatiei, este canalul vizitat cu frecventa cea mai mare, considerentele de convenienta punandu-si amprenta asupra alegerilor, asa cum se intampla si in mediul urban.
Printre categoriile cel mai frecvent cumparate se regasesc painea, tigarile si berea, dar si apa sau guma de mestecat. Cosul de cumparaturi este compus in proportie de 66% din produse alimentare. Pretul si experienta anterioara cu produsul sunt principalii factori de decizie in alegerea brandurilor cumparate, iar tipurile preferate de promotii sunt discount-ul si gratuitatile. Penetrarea marcilor private este destul de redusa (34%), in principal din cauza distantei fata de comertul modern, dar ele sunt apreciate pentru raportul bun calitate pret.
Cum 70% dintre repondenti au declarat ca le place sa mearga la cumparaturi, accesul la o gama mai variata de categorii si marci in comertul traditional, precum si extinderea comertului modern inspre cumparatorii din mediul rural este un scenariu care merita explorat.
Cercetarea a fost realizata in perioada septembrie-octombrie 2017, pe un esantion de 1.000 de locuitori din mediul rural din localitati de peste 100.000 locuitori, situate la minim 20 kilometri de un oras.
Exista putine informatii statistice despre consumatorii din mediul rural, atat pentru ca distanta creste costurile si durata unui astfel de studiu, cat si din cauza accentului pe care mediul de afaceri il pune pe mediul urban.
Rezultatele studiului arata ca o proportie semnificativa — 23% — din totalul vanzarilor de retail FMCG vin din mediul rural. Aceste vanzari se realizeaza preponderent prin canale de comert traditional, magazinele din rural reprezentand numeric mai mult de jumatate (circa 60%) din totalul retailului din Romania. Sub 10% din magazinele din retele de tip modern sunt amplasate in rural.
Consumatorii au profile in general similare cu cei din urban. Din cele cinci tipologii identificate, trei ar reprezenta un potential real pentru comerciantii din Romania, deoarece au un tipar complex de nevoi, un comportament de cumparare si posibilitati financiare comparabile cu cele din urban.
Majoritatea repondentilor are ca principala sursa de venit salariul sau pensia, doar unul din cinci castigandu-si existenta si din activitati legate de agricultura. Peste 20% dintre ei au declarat ca nu au folosit niciun fel de instrumente bancare pentru ca fie nu le sunt necesare, fie nu le inteleg utilitatea.
In ceea ce priveste obiceiurile de cumparare, acestea sunt influentate de accesul la diferitele canale de comert, ceea ce implicit determina si alegerea diferitelor categorii de produse sau branduri. De exemplu, peste 70% din repondentii care merg regulat la hipermarket au un automobil in gospodarie. Comertul de tip traditional, disponibil majoritatii populatiei, este canalul vizitat cu frecventa cea mai mare, considerentele de convenienta punandu-si amprenta asupra alegerilor, asa cum se intampla si in mediul urban.
Printre categoriile cel mai frecvent cumparate se regasesc painea, tigarile si berea, dar si apa sau guma de mestecat. Cosul de cumparaturi este compus in proportie de 66% din produse alimentare. Pretul si experienta anterioara cu produsul sunt principalii factori de decizie in alegerea brandurilor cumparate, iar tipurile preferate de promotii sunt discount-ul si gratuitatile. Penetrarea marcilor private este destul de redusa (34%), in principal din cauza distantei fata de comertul modern, dar ele sunt apreciate pentru raportul bun calitate pret.
Cum 70% dintre repondenti au declarat ca le place sa mearga la cumparaturi, accesul la o gama mai variata de categorii si marci in comertul traditional, precum si extinderea comertului modern inspre cumparatorii din mediul rural este un scenariu care merita explorat.
Cercetarea a fost realizata in perioada septembrie-octombrie 2017, pe un esantion de 1.000 de locuitori din mediul rural din localitati de peste 100.000 locuitori, situate la minim 20 kilometri de un oras.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul
Nota: 5 din 1 voturiArticole conexe:
- » Traditii de Craciun si Anul Nou in satele romanesti
- » Peste trei miliarde de euro din fonduri europene atrase anul acesta i nsectorul agricol si de dezvoltare rurala
- » Bilant pozitiv la finalul anului financiar 2017 privind accesarea fondurilor acordate pentru agricultura si dezvoltare rurala
- » Mediul rural din Romania, unul din cele mai slab bancarizate
- » MADR cauta solutii pentru a-i pastra pe tineri in mediul rural

- intrebarea zilei
Taiere visin
Intrebare: se poate taia visinul primavara sau toamna?Raspuns: Buna dimineata, taierea de vara se efectueaza la samburoasele timpurii imediat dupa recoltare. In ca... citeste tot raspunsul aici
Ultima ora
- » Metode de combatere a daunatorilor naturali pentru stupii de albine
- » Seful MADR nu renunta la procentul de 51% produse romanesti in supermarket-uri
- » Echilibrarea balantei comerciale in sectorul carnii de porc se va fasce in circa opt ani
- » Concluzii la finalul primelor 10 intalniri ale grupurilor de lucru LEADER
- » Dovlecei din Turcia, contaminati cu pesticide
Comentarii
0 comentarii