Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Bilantul de activitate prezentat astazi de ministrul agriculturii. Agricultura Romaniei in 2010, cifre si statistici
Ministrul agriculturii Valeriu Tabara a prezentat astazi, in cadrul unei conferinte de preÎn anul 2010 politica de stimulare economică pentru sectorul agricol s-a concentrat pe:
- măsuri legislative pentru reglementarea sprijinului acordat producătorilor agricoli
- absorbţia fondurilor comunitare disponibile
- Au fost formulate şi transmise la Comisia Europeană modificările solicitate de aceasta la Ordonanţa nr. 25/2010 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat temporare privind asigurarea accesului la finanţare în agricultură. În prezent se aşteaptă aprobarea.
- A fost publicată HG nr. 1302/2010 privind ajutoarele de stat care se acordă producătorilor agricoli pentru perioada 2010 - 2011 şi suma totală alocată acestor ajutoare de stat, în valoarea totală de 1.211.349 mii lei.
- S-a adoptat actul normativ privind subvenţionarea accizei la motorina utilizată în agricultură
- Sprijinul pentru asigurarea producţiei agricole - Se subvenţionează 50% sau 70% din prima de asigurare în funcţie de riscurile asigurate, iar despăgubirile vor fi plătite de firmele de asigurări.
- S-a elaborat Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind reglementarea ajutoarelor de stat şi gestionarea fondurilor comunitare (modifică Legea nr. 74/2010 pentru aprobarea OG nr. 14/2010) in sensul ca sumele reprezentand ajutoare de stat sa poata fi achitate in conturile bancare ale beneficiarilor deschise la banci, nu la trezorerie.
- S-a definitivat cadrul legislativ pentru funcţionarea în condiţii eficiente a unităţilor de cercetare dezvoltare prin modificările şi completările făcute la Legea nr. 45/2009 care vizează modul de organizare, finanţare a unităţilor de cercetare - dezvoltare, regimul juridic al suprafeţelor de teren şi al bunurilor deţinute de acestea.
- S-a elaborat proiect de OUG pentru modificarea si completarea Legii nr. 283/2010 privind camerele agricole pentru agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala
- S-au făcut demersuri la Comisia Europeană pentru reintroducerea în cultură a soiei modificată genetic; a fost transmisa poziţia mediului academic din România cu privire la această cultură şi s-au purtat discuţii în acest sens
- S-a adoptat cadrul legal pentru acordarea schemelor de plăţi naţionale directe complementare în sectorul zootehnic, în valoare totală de 837.454.000 lei, din care:
- pentru ovine/caprine în limita sumei de 268.440.000 lei cu un sprijin financiar de 40 lei/cap pentru un efectiv maxim de 6,711 mil. capete de animale (HG nr. 1175/2010)
- pentru bovine - în limita sumei de 569.014.000 lei cu un sprijin financiar de circa 410 lei/cap pentru un efectiv maxim de 1.387.837 capete de animale (HG nr.1244/2010)
- S-au modificat şi completat cu noi prevederi hotararile Guvernului existente privind ajutoarele specifice acordate producătorilor de lapte de vacă din zonele defavorizate (în valoare totală de 22.447.205 Euro ) si ajutoarele specifice pentru îmbunătăţirea calităţii produselor agricole în sectorul de agricultură ecologică (in valoare de 3.098.000 euro);
- S-a adoptat cadrul legal aferent sprijinului pentru pentru colectarea cadavrelor de animale în vederea neutralizării. Valoarea ajutorului de stat acordat prestatorului de servicii este de maxim 213 lei / tonă cadavre de animale colectate, în limita bugetului aprobat.
- Au fost modificate actele normative (HG nr. 838/2010 şi HG nr. 839/2010) privind acordarea sprijinului pentru bunăstarea la păsări şi la porcine, în sensul celor solicitate de Comisia Europeană. Măsurile sunt în vigoare din luna noiembrie.
- S-a elaborat proiect de HG privind acordarea ajutoarelor de stat pentru susţinerea Programului Naţional privind conservarea şi utilizarea resurselor genetice animale pe cale de dispariţie.
- S-a elaborat Programul Naţional Apicol pentru perioada 2011 – 2013, în temeiul Regulamentului(CE) nr.1234/2007 al Consiliului.
- Referitor la reorganizarea MADR s-a înfiinţat Direcţia Generală de Politici in Sectorul Zootehnie si Industrie Alimentara (HG nr. 6/2011).
- S-a adoptat HG nr. 834/2010 privind reorganizarea şi funcţionarea ANARZ, prin care se concentreaza si eficientizeaza activitatea de ameliorare si reproductie.
Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Propriul meu plan de afaceri
Stick-ul "Propriul meu plan de afaceri" Ai planuri de afaceri standard Esti o persoana dinamica Profita de Stick-ul "Propriul meu plan de afaceri" Ai 7 modele practice de planuri de afacere cu care obtii mai usor finantari si chiar fonduri europene la mai putin de 100 de lei Stick-ul "Propriul meu plan de...
Oferta Speciala
valabila 48h
valabila 48h
Numărul de ferme închise preventiv se ridică la 4.760, dar cifra de la data curentă este de 677 de ferme. Potrivit informaţiilor disponibile momentan, nu s-au efectuat livrări de grăsimi contaminate care intră în componenţa furajelor către alte state membre sau nemembre UE.
Deşi incidentul nu a avut efecte asupra consumatorilor, România susţine identificarea de soluţii care să permită prevenirea accidentelor de acest gen.
Poziţia României referitoare la situaţia dioxinei ANSVSA precizează că România nu este implicată în notificarea DG-SANCO prin intermediul Sistemului Rapid de Alertă pentru Alimente şi Furaje şi ca atare nu poate lua măsuri restrictive.
B. Informare referitoare la compartimentalizarea pentru comerţul intracomunitar şi exportul cărnii de porc Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a transmis în luna decembrie 2010 la DG Sanco o scrisoare prin care România declară că este de acord cu concluziile serviciilor tehnice ale DG Sanco privind introducerea compartimentalizării în programul de reluare a comerţului intracomunitar şi exportului de carne de porc.
Pentru aplicarea principiului compartimentalizării la specia porcine, în România este nevoie de parcurgerea unor etape obligatorii de natură sanitară veterinară.
Până în prezent s-au înscris în programul de compartimentalizare 34 societăţi comerciale de creşterea porcilor care estimează un export de cca. 30.000 tone/an, reprezentând 45 milioane euro pe an.
C. Situaţia accesului cărnii de bovine şi ovine provenite din România în Turcia Turcia cere testarea bovinelor indiferent de vârstă, această măsură fiind mai strictă decât cerinţele comunitare. Comisia europeană a contactat autorităţile turce care au informat că s-au adoptat măsuri stricte pentru protejarea populaţiei împotriva encefalopatiilor spongiforme. Subiectul nu este de natură tehnică, ci este legat de deschiderea negocierilor la Capitolul Agricultură.
SITUATIA PLATILOR EFECTUATE DE APIA PANA LA 24.01.2011
(*pentru situaţia plăţilor alocate de la bugetul naţional în 2010 vezi ANEXA 1) PLATI EFECTUATE DIN FEGA AFERENTE SCHEMEI DE PLATA UNICA PE SUPRAFATA
APIA a efectuat plăţi pentru Campania SAPS 2009 în valoare de 610.698.990 euro din pachetul financiar de 619.883.000 euro.
In anul 2010 APIA a efectuat pana la acest moment plati in valoare de 336.040.145 euro din pachetul financiar de 700 424 000 alocat Romaniei pentru Campania 2010.
Din cei 336.040.145 euro suma de 208.437.188 euro a reprezentat plata in avans si s-a efectuat in perioada 16 octombrie – 30 noiembrie 2010 si 127.602.957 euro plati regulare, initiate incepand cu data de 01 decembrie 2010.
ALTE PLATI EFECTUATE DIN FEGA – MASURI DE PIATA In anul 2009 APIA a efectuat plati aferente masurilor de piata in proportie de 98,21% (76.269.134 euro) iar in anul 2010 APIA a efectuat plati aferente masurilor de piata in procent de 99,60% (97.452.762 euro). Incepand cu data de 15 octombrie 2010 APIA a efectuat plati in procent de 15% din plafonul alocat Romaniei aferent anului financiar 2011 (14.926.492 euro). PLATI EFECTUATE DIN FEADR - total
Măsura/Axa | Alocare totala - euro | Plati efectuate -euro | Procent absorbtie |
211 - Sprijin pentru zona montană defavorizată | 607.754.544 | 147,131,561 | 24% |
212 - Sprijin pentru zone defavorizate - altele decât zona montană | 493.083.876 | 78,947,854 | 16% |
214 - Plaţi de agro-mediu | 996.408.184 | 329,837,834 | 33% |
TOTAL | 2.097.246.604 |
Pentru Campania 2010 APIA a efectuat pana la data de 24 ianuarie 2011 plati in valoare de 690 045 911 lei de la bugetul de stat, aferente Platii Nationale directe Complementare in teren arabil (PNDC1).
Campania de plată | Plati efectuate (lei) |
C 2009 | 1.145.196.147 |
C 2010 | 690.045.911 |
- Bilanţul implementării PNDR în anul 2010
Faţă de anul 2009 gradul de angajare (valoarea contractelor încheiate raportată la alocare) a crescut de la 19% la 35% iar gradul de absorbţie (valoarea plăţilor efectuate raportată la alocare) de la 7,4% la 17,72%.
În prezent, valoarea plăţilor efectuate către beneficiarii tuturor măsurilor este de 1.789,13 mil. euro.
În anul 2010 (ianuarie-decembrie) s-au înregistrat următoarele progrese în implementarea PNDR:
- au fost lansate 12 sesiuni de depunere în cadrul cărora au fost depuse 34.299 proiecte conforme cu o valoare publică de 2.563,21 mil. euro;
- numărul total al proiectelor selectate rezultate în urma finalizării procesului de selecţie precum şi în urma finalizării contestaţiilor a fost de 18.793 cu o valoare publică de 1.765,79 mil. euro;
- au fost încheiate 14.823 contracte cu o valoare publică de 1.580,22 mil.euro;
- au fost efectuate plăţi în valoare de 1.046,53 mil. euro.
- Creşterea gradului de transparenţă în implementarea Programului Naţional de Dezvoltare Rurală:
- Stabilirea de la începutul anului a calendarului de lansare a măsurilor din PNDR şi publicarea acestuia pentru informarea din timp a tuturor celor interesaţi cu privire la perioada în care pot fi depuse proiecte;
- Ghidurile solicitantului au fost postate pe site-urile MADR şi APDRP cu cel puţin o lună înaintea lansării sesiunii de depunere a proiectelor.
- Iniţierea colaborării cu băncile comerciale pentru găsirea unor soluţii de sprijin pentru creditarea beneficiarilor măsurilor de investiţii din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală.
- Introducerea obligativităţii prezentării dovezii de cofinanţare pentru investiţiile private.
- Lansarea unor noi măsuri din cadrul PNDR, respectiv Măsura 125 „Îmbunătăţirea şi dezvoltarea infrastructurii legate de dezvoltarea şi adaptarea silviculturii”, măsura 221 „Prima împădurire a terenurilor agricole” şi selecţia Grupurilor de Acţiunea Locală din cadrul Axei LEADER.
- Lansarea schemelor de garantare în aprilie 2010, în valoare de 220 milioane euro pentru sectorul agricol şi pentru IMM-uri, derulate de către Fondul de Garantare a Creditului Rural. În cadrul acestor scheme pot fi acordate garanţii de 5 ori mai mult faţă de capitalul alocat.
- Simplificarea procedurilor de implementare a măsurilor din cadrul PNDR.
- Stabilirea şi postarea pe site a calendarului şi alocărilor aferente sesiunilor pentru anul 2011 - 16 sesiuni de primire a proiectelor în cursul anului 2011, cu o alocare totală 1.638,94 mil. euro. (Vor fi scoase la licitaţie toate fondurile disponibile pentru măsurile de investiţii private).
- Obiectivul principal pentru anul 2011- creşterea gradului de absorbţie (valoarea estimată a plăţilor pentru anul 2011 este de 1,2 miliarde euro).
- Modificarea PNDR pentru realocarea de fonduri între măsuri şi axe pentru consolidarea măsurilor de investiţii private.
- Rezilierea proiectelor neviabile care au stadiu de implementare 0 în vederea disponibilizării resurselor financiare din Program pentru finanţarea unor noi proiecte.
- Lansarea unei campanii de promovare şi informare cu privire la oportunităţile de finanţare prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală, cu accent pe promovarea măsurilor nou lansate sau cu impact scăzut în rândul beneficiarilor (măsurile 221 şi 142).
REPREZENTÂND FORMELE DE SPRIJIN FINANCIAR ACORDATE
PRODUCĂTORILOR AGRICOLI*
(*pentru detalii vezi ANEXA 2) Din bugetul anului 2010, precum şi din fonduri europene, pentru sprijinirea producătorilor agricoli din sectorul vegetal şi animalier, în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2010 au fost alocate 3.022.354.200 lei, cca 705,5 milioane euro, având următoarea destinaţie : A. Forme de sprijin finanţate exclusiv din bugetul naţional – 358.526.500 lei, cca 83,7 mil euro din care:
- 314.655.200 lei, reprezentând fonduri publice acordate producătorilor agricoli, conform Legii creditului agricol
- 36.761.000 lei, reprezentând ajutorul de stat acordat producătorilor agricoli pentru motorina achiziţionată şi utilizată în trim II al anului 2010 la efectuarea lucrărilor mecanizate în agricultură , în sectoarele vegetal şi zootehnic,
- 7.110.300 lei, reprezentând cofinanţare nerambursabilă de la bugetul de stat pentru proiecte de investiţii din cadrul Programului SAPARD (SAPARD românesc). B. Forme de sprijin finanţate din fonduri europene – 2.663.827,7 lei, cca 621,8 mil euro din care: a) Plata unică pe suprafată aferentă anului agricol 2010 – 1.413.605.000 lei, cca 330 mil euro, reprezentând cca 47,25% din valoarea SAPS pe anul 2010
b) Măsuri de piaţă - 88.847.600 lei, cca 20,7 milioane euro
c) Finanţarea proiectelor de investiţii din cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală– 821.110.700 lei, cca 191,7 mil euro
d) Sprijin pentru zonele defavorizate din zona montană, sprijin pentru zonele defavorizate altele decât zona montană şi plăţi de agromediu – 340.264.400 lei, cca 79,4 mil euro PROGRAMUL OPERAŢIONAL PENTRU PESCUIT
2009 | 2010 |
Îmbunătăţirea şi definitivarea cadrului instituţional prin:
|
Consolidarea cadrului instituţional şi legislativ; Deschiderea sesiunilor de depunere pentru măsurile axelor prioritare 1- 2- 3- 5; Revizuirea şi modificarea Programului Operaţional pentru Pescuit prin introducerea măsurii 2.4 - Inginerie financiară pentru acordarea de servicii de garantare a creditelor bancare pentru beneficiarii eligibili ai POP; Implementarea sistemului informatic SIMPOP pentru actorii implicaţi în managementul POP. |
Proiecte contractate: - 18 proiecte contractate, numai pe Axa prioritară 5 – Asistenţă tehnică, cu o valoare totală eligibilă de 9.457.376 lei, respectiv 2.205.904,8 euro. |
Cereri de finanţare/proiecte depuse la data de 31.12.2010: - 242 cu o valoare totală eligibilă de 1.301.424.388,11 lei, respectiv 303.610.518,74 euro; Proiecte contractate: - 87 de proiecte contractate, cu o valoare totală eligibilă de 279.968.087,20 lei, respectiv 65.358.868,31 euro. |
Plăţi efectuate: 7.169.806,25 lei respectiv 1.672.336,03 euro, plăţi necertificate. | Plăţi efectuate: 97.565.851,23 lei , respectiv 22.814.088,15 euro. Din ele au fost certificate 81.381.997,01 lei, respectiv 18.982.109,26 euro, diferenţa fiind în curs de verificare. |
Grad de absorbţie: 0,72% | Grad de absorbţie : 7,42% |
Autor:
Dragos Serban
Newsletter gratuit
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".
Votati articolul
Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Idei de afaceri in agricultura