Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Codul de bune practici pentru comertul cu produse agroalimentare
Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Ghid practic Realizarea de sapun natural
Realizarea de sapun natural este cea mai profitabila afacere Obtii venituri de 1 000 de lei pentru doar 2 ore de munca Ce contine Ghidul practic pentru realizarea de sapun natural Cum sa faci sapun 100 natural – nu numai informatiile de baza ci toate sfaturile si trucurile necesare pentru a obtine inca de la prima incercare ...
Oferta Speciala
valabila 48h
valabila 48h
Agricultura şi industria alimentară sunt considerate printre cele mai importante sectoare ce asigură competitivitatea în economia românească.
În acelaşi timp, există o legătură economică strânsă între producătorii agricoli, industria alimentară şi companiile distribuitoare, denumite generic FURNIZORI, şi sectorul comercial reprezentat de persoanele juridice ce desfăşoară comerţul în locuri special amenajate ca suprafeţe comerciale, denumite generic COMERCIANŢI.
Într-un mediu economic tot mai competitiv, relaţiile comerciale dintre producători, industria alimentară, comerţ şi consumatori au evoluat către modele tot mai complexe.
Guvernul României, prin Memorandumul “Măsuri pentru rezolvarea divergenţelor apărute între furnizori şi marile lanţuri de magazine” a recomandat crearea unui Cod de Bune Practici pentru a optimiza şi clarifica relaţiile comerciale dintre Comercianţi şi Furnizori. Acest Cod nu îşi doreşte să inhibe libertatea comerţului şi încheierea de contracte bilaterale între Comercianţi şi Furnizori.
Părţile convin asupra necesităţii adoptării unui cod de bune practici, cu respectarea legislaţiei româneşti şi europene în vigoare.
Totodată, CODUL DE BUNE PRACTICI reprezintă o declaraţie de principii a Furnizorilor şi Comercianţilor, care are rolul primordial de a asigura şi garanta libertatea comerţului, precum şi respectarea intereselor marii categorii de consumatori reprezentată atât de persoanele fizice, cât şi de persoanele juridice.
Codul de bune pratici va intra în vigoare numai după ce CONSILIUL CONCURENŢEI, căruia urmează a-i fi înaintat, va confirma faptul că prin conţinutul lui nu se încalcă legislaţia specifică concurenţei.
După intrarea în vigoare, CODUL DE BUNE PRACTICI va fi respectat de semnatari, precum şi de orice altă persoană juridică ce face parte din categoria Furnizorilor sau Comercianţilor, care declară expres că înţelege să îşi înşusească principiile lui printr-o prevedere expresă în preambulul contractului.
CLAUZE
PARTEA ÎNTÂI – NEGOCIERI COMERCIALE
1. Semnatarii codului convin asupra existenţei unui contract cadru la nivelul fiecărui Comerciant care respectă legislaţia în vigoare şi clauzele prezentului cod de bune practici.
2. Termenii generali ai contractului cadru oferit de un Comerciant unui Furnizor al unei anumite categorii de produse vor putea fi aduşi la cunoştintă oricăruia dintre FURNIZORII aceleaşi categorii de produse, la cerere.
PARTEA A DOUA – PREŢURI ŞI CONDIŢII DE PLATĂ
3. Delistarea de către Comerciant a unui produs al Furnizorului va trebui să se realizeze prin notificare prealabilă. O asemenea măsură va fi justificată într-o perioadă rezonabilă de timp, în aşa fel încât în cazul existenţei unei dependenţe economice, să permită reconsiderarea strategiei comerciale a Furnizorului.
4. Furnizorul nu poate fi obligat de către un Comerciant să contribuie la costurile de marketing ale magazinului. De asemenea, Comerciantul nu poate fi obligat de către Furnizor să contribuie la costurile de marketing ale Furnizorului. Aceasta nu împiedică Furnizorul, care consideră că activităţile de marketing iniţiate de către Comerciant sunt necesare pentru creşterea volumului de vânzări, să participe la costurile ocazionate de aceste activităţi de marketing.
Neacceptarea acestor servicii nu poate fi clauză de încetare a colaborării.
5. Furnizorul nu poate fi obligat de către Comerciant, în mod direct sau indirect, să contribuie la costurile de deschidere a unui nou magazin sau la cele legate de creşterea suprafeţei de vânzare, de alte amenajări, renovări, schimbări ale codurilor de bare. Aceasta nu împiedică Furnizorul, care consideră că aceste activităţi sunt necesare pentru creşterea volumului de vânzări, să participe la costurile ocazionate de acestea.
Neacceptarea acestor servicii nu poate fi clauză de încetare a colaborării.
6. Serviciile oferite de Comerciant vor trebui comunicate Furnizorului înainte de efectuarea acestora, motiv pentru care se recomandă ca în contractele comerciale să se stipuleze clauze privitoare la condiţiile manifestării acordului expres sau tacit al Furnizorului.
7.1. Este interzis Comerciantului să condiţioneze Furnizorul să nu vândă şi altor comercianţi la un preţ mai mic decât cel la care vinde şi Comerciantului.
7.2. Este interzis Furnizorului să condiţioneze Comerciantul să păstreze un anumit preţ de raft.
8.1. Producţia proprie a Comerciantului trebuie să respecte legislaţia în vigoare.
8.2. Producţia proprie a Furnizorului trebuie să respecte legislaţia în vigoare.
9.1. Termenele de plată vor trebui să ţină cont de tipul produselor şi de specificul vânzării mărfii şi vor fi stabilite la un nivel rezonabil. Se recomandă ca acest termen să nu depăşească 30 de zile pentru produsele agroalimentare.
9.2. Se recomandă ca în contractul comercial să nu fie impuse cantităţi minime de comandă.
10. Neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare de către Furnizor şi/sau Comerciant a unei obligaţii comerciale poate genera plata de penalităţi de către partea în culpă, simetrice pentru părţi, existenţa şi nivelul acestora fiind negociate la încheierea contractului.
PARTEA A TREIA – PROMOŢII
11. În cazul în care Comerciantul solicită o plată Furnizorului pentru promovarea unui produs, Comerciantul va desfăşura respectiva promoţie numai după primirea acordului scris a Furnizorului.
12. Discounturile pentru promoţii vor fi folosite în acest scop.
13. Baza de calcul a discounturilor şi contravaloarea serviciilor vor fi definite în termeni clari şi agreate expres de ambele părţi şi cuprinse în contract.
PARTEA A PATRA - COMPENSĂRI
14. Comerciantul nu poate solicita Furnizorului, direct sau indirect, o plată care să compenseze Comerciantul în cazul în care veniturile rezultate din vânzarea produselor Furnizorului sunt mai mici decât cele prognozate (anticipate) de Comerciant, cu excepţia cazului în care Furnizorul nu a respectat termenele de livrare şi/sau cantităţile comandate şi acceptate.
15. Comerciantul poate refuza recepţia mărfii în condiţiile în care aceasta nu îndeplineşte standardele legale de calitate, nu respectă cantităţile prevăzute în contract sau termenele de livrare, nu respectă standardele legale de ambalare şi de etichetare sau nu respectă standardele legale de transport la temperatura corespunzătoare a produsului.
16. Comerciantul poate să ceară Furnizorului, direct sau indirect, să îi plătească pierderile sau distrugerile de produse primite de la Furnizor, pierderi sau distrugeri care au avut loc în magazinele Comerciantului, numai în cazul în care o asemenea pierdere sau distrugere este din culpa dovedită a Furnizorului.
PARTEA A CINCEA - TERŢII
17. Părţile nu se pot obliga reciproc, direct sau indirect, să cumpere sau să vândă bunuri şi/sau servicii de la/către vreo parte terţă.
PARTEA A ŞASEA – PREŢUL
18. Preţul de vânzare practicat de Furnizor în relaţia cu fiecare Comerciant este negociabil, ţinând cont atât de avantajele acordate Comerciantului (discount, bonus), cât şi de costurile generate de serviciile prestate de Comerciant şi facturate Furnizorului.
În aceste condiţii, negocierea preţurilor între Furnizori şi Comercianţi va permite practicarea unor preţuri diferite de la caz la caz şi va asigura un mediu concurenţial sănătos.
Autor:
Dragos Serban