Interviu cu fondatoarea asociatiei Mici Producatori, Karina Mereuta: Provocari majore pentru micii producatori
Publicat la data de 07 Mai. 2014 in:
Stiri Suntem mici producatori si ne mandrim cu simplul fapt ca avem curajul sa intreprindem mai mult decat cei care mizeaza pe productie personala in cadrul unei gospodarii simple. Suntem mandri si de faptul ca reusim sa trecem peste numeroase provocari si obstacole care ne-ar determina, in alte conditii, sa facem cale intoarsa.
Dar demersurile sunt dificile si acest lucru este incontestabil. Asa apar intrebari serioase in randul micilor producatori si potentialilor agenti din domeniu.
Cum reusim sa starnim motivarea fermierilor pentru a-si creste proiectele pana la pragul profitabilitatii? Cum reusim sa eliminam provocarile aferente intreprinderii unor proiecte mici, insa care isi cauta dezvoltarea in mediul antreprenorial? Cum putem ajuta micii producatori sa se asocieze si sa isi mareasca sansele de prosperitate financiara intr-un context cel putin dificil, cel putin anevoios.
Asociatia Mici Producatori si-a pus aceleasi intrebari inainte de a demara un proiect asociativ pe termen lung menit sa sprijine fermierii, artizanii si mestesugarii sa gandeasca antreprenorial si sa se promoveze la nivel national si international.
Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Magazin Online - cum sa pornesti propria ta afacere online
Vrei sa demarezi o afacere online Secretele comertului online iti sunt in sfarsit dezvaluite in stick-ul “Magazin Online - cum sa pornesti propria ta afacere online” Te gandesti sa demarezi o afacere orice fel de afacere Atunci primul pas pe care il ai OBLIGATORIU de facut consta in realizarea unui mic studiu de piata serios...
Oferta Speciala
valabila 48h
Mai multe raspunsuri cu privire la provocarile cu care se confrunta micii producatori si solutiile de care acestia au nevoie pentru prosperitate financiara si non-financiara aflam chiar de la Karina Mereuta, Presedinta Asociatiei Mici Producatori, in cadrul unui interviu exclusiv pentru AgroRomania.ro:
Maria Nicutar: Asociatia Mici Producatori vine in intampinarea producatorilor cu deschidere, cu profesionisti in domeniu, cu sfaturi si recomandari. Cum a fost initiata si consolidata aceasta asociatie?
Karina Mereuta: Totul a pornit de la dorinta de a pune in contact micii producatori cu potentialii clienti din zonele urbane. Am creat un site si am inceput sa il promovam concomitent catre producatori si consumatori. Oferim producatorilor posibilitatea sa isi puna anunturi, iar consumatorilor, posibilitatea sa gasesca producatori in apropiere.
Crearea asociatiei a venit ca un pas firesc, deoarece am realizat ca obiectivul nostru principal – acela de a promova micii producatori– se poate realiza doar prin intermediul unui proiect pe termen lung, care sa isi asume si programe educationale pentru producatori si pentru consumatori, precum si servicii de promovare si marketing. Site-ul a ramas un instrument util, dar paleta noastra de activitati s-a diversificat.
Maria Nicutar: Care considerati ca sunt cele mai mari provocari de care se lovesc micii producatori in drumul catre prosperitate financiara, faima, recunoastere in mediul antreprenorial?
Karina Mereuta: In primul rand, faptul ca gandirea antreprenoriala nu a fost bine impamantenita in Romania ante si post 1989. Din aceasta cauza, s-a gandit multi ani doar pe termen scurt, si nu asa cum gandesc antreprenorii in mod normal: pe termen lung. Mai mult, in febra tranzitiei, micile afaceri au fost considerate puerile (doar imbogatirea rapida avea sens pentru multi romani, in rest nu era „afacere”), iar intreprinzatorii si-au capatat reputatia de „patroni” – in sensul sau negativ.
Dar sutele de programe europene si nationale dedicate antreprenoriatului – oricat de blamate ar fi ele - incep sa isi puna cuvantul, rasar mugurii micului antreprenor roman: cel care gandeste si munceste in acelasi timp, cel care transforma afacerea in mod de viata pe termen lung, cel care se gandeste cum sa se mentina pe piata si sa evolueze.
Mai e de lucrat, desigur, dar e un inceput!
Maria Nicutar: Mentalitatea micilor producatori romani difera in mod vadit de cea a micilor producatori de peste hotare? Sunt strainii mai deschisi catre ideea de asociere, catre conceptul de parteneriate cu marii retaileri?
Karina Mereuta: Da, mentalitatea difera, mai ales in ce priveste asocierea. Trebuie sa nu uitam faptul ca o lunga perioada, in perioada comunista, asocierea a fost impusa, fortata si nimeni nu a beneficiat de pe urma ei. Prin urmare este normala o perceptie negativa asupra ei. Faptul ca aceasta perceptie persista in pofida tuturor eforturilor si nu da semne de „vindecare” – aceasta este problema.
Strainii sunt mai deschisi asocierii, mai ales in vestul continentului sau in America de Nord, dar in istoria lor recenta asocierea a fost tratata ca un instrument de influentare a politicilor si de obtinere a unor beneficii. De aici si deschiderea lor.
Maria Nicutar: Care sunt formele de sprijin de care beneficiaza micii producatori in Romania? Cat de mult ajutor primesc micii producatori din partea statului?
Karina Mereuta: Exista programe de finantare dedicate micilor producatori, dar nu suficiente. Iar cei cu adevarat mici nu pot sa le acceseze, in realitate. Legislatia instabila este un alt factor care nu numai ca nu ajta micii producatori, dar ii incurca. In plus, taxele si impozitele sunt uneori adevarate biruri.
Daca afacerile de familie si micile afaceri sunt focusul UE si al guvernului, asa cum ni se comunica, inca nu vedem acest lucru. Nici in ce priveste sansele de finantare a afacerilor, nici in ce priveste programele de finantare menite sa ofere know how specific pentru micii producatori.
Maria Nicutar: In Romania inca mai discutam despre o rata slaba in ceea ce priveste asocierea micilor producatori. Care sunt principalele cauze pe care le puteti delimita pentru aceasta situatie?
Karina Mereuta: La noi, asocierea nu trebuie din nou impusa, ca „pe vremuri”, ci incurajata, si mai ales „educata”. Deoarece asocierea vine din mentalitate si stim cu totii ca mentalitatea este cel mai dificil de schimbat. Insa asa cum au aparut mugurii antreprenoriatului, cu eforturi concertate (autoritati, ONGuri, producatori, etc) pot aparea si mugurii asocierii.
Cat priveste contactul cu marii retaileri, asocierea ar ajuta foarte mult. Dar asocierea inseamna si responsabilitate individuala. Inseamna ca producatorii sa isi asume constanta, calitate, seriozitate. Nu intotdeauna marile magazine sunt rauvoitoare. Uneori, chiar micii producatori sunt cei care nu isi respecta obligatiile sau nu negociaza pe aceeasi voce contractele.
Maria Nicutar: Foarte multi mici producatori intampina deficiente majore in nivelul de incasari iar cresterea unui brand puternic devine, de foarte multe ori, un simplu vis care nu se va concretiza. Cum stam la capitolul marketing si strategii de promovare?
Karina Mereuta: Micii producatori, ca majoritatea IMMurilor din Romania, vad comunicarea, promovarea si brandingul ca pe „mofturi” inutile in procesul dezvoltarii unei afaceri.
Parafrazandu-l pe Henry Ford „A nu cheltui bani cu promovarea pentru a economisi bani este ca si cum ai opri ceasul ca sa economisesti timp”. In plus, costul inactivitatii poate fi chiar mai mare pe termen lung. Vestea buna este ca in cazul producatorilor mici sunt solutii adaptate bugetelor lor, prin urmare cresterea unui brand (fie el individual, de asociatie sau de regiune) nu trebuie sa fie un vis.
In plus, sunt cel putin doua elementecare ar trebui sa ii faca pe micii producatori sa regandeasca modul in care isi aloca bugetul, oricad de mic ar fi. In primul rand, consumatorul este mai sofisticat, in al doilea rand, competitia este mult mai mare. A nu apela la specialisti care sa ii ajute cu promovarea ii condamna la anonimitate.
Maria Nicutar: Ce modificari la nivel macro sunt necesare pentru ca politicile publice sa fie cat mai coerente cu nevoile concrete intalnite in randul micilor producatori?
Karina Mereuta: In primul rand, este nevoie de o studiere atenta a nevoilor micilor producatori, astfel incat politicile publice sa fie adaptate lor. Nevoile cu siguranta sunt mai complexe si mai evoluate decat in trecut, asa ca o cercetarea actualizata ar fi ideala daca se doresc rezultate.
Apoi, gandirea unor strategii pe termen lung, cu consultarea celor vizati, care sa fie implementate indiferent de culoarea politica a guvernantilor ar putea sa dea o stabilitate mediului de afaceri, indiferent ca vorbim de mici producatori sau de mari companii.
Cu siguranta, a privi micii producatori mai mult ca pe un electorat neinstruit decat ca pe viitoarea clasa medie a Romaniei dauneaza tuturor partilor implicate.
Maria Nicutar: Ce forme de educatie antreprenoriala si nu numai, sunt la dispozitia micilor producatori? Aici discutam despre educatia necesara pentru ca procesul tehnologic sa se imbine cu abilitatile de management, de marketing, de educatie financiara.
Karina Mereuta: Din fericire, programele de educatie antreprenoriala s-au diversificat in ultimii ani, devenind accesibile atat geografic cat si financiar pentru micii producatori. Pe de alta parte, investirea in propria educare, chiar si in lipsa unor programe gratuite (care nu vor fi disponibile mereu), trebuie sa devina o prioritate pentru micii producatori. Piata ultra-concurentiala de astazi face aproape imposibila supravietuirea in lipsa racordarii constante la rigori.
Exista institute de training, asociatii si ONG-uri, firme private, institutii de stat, care propun programe educationale in domenii variate, gratuit sau contra cost. Perioada 2014-2020 ar putea fi propice pentru micii producatori pentru investirea unor sume minime in auto-educare, deoarece se acceseaza in continuare programe finantate prin fonduri europene.
Maria Nicutar: Asociatia Mici Producatori ofera sprijin acestei audiente din ce in ce mai importante din Romania. Care sunt principalele forme de sprijin pe care asociatia dvs. mizeaza in prezent si ce planuri de dezvoltare detineti?
Karina Mereuta: Asociatia noastra ofera sprijin in urmatoarele moduri:
- Educare: training-uri, cursuri, campanii educationale, seminarii si workshop-uri
- Consultanta (mai ales in ce priveste branding, marketing si promovare), dar si alte domenii, precum juridic, fonduri europene, management
- Punerea in legatura a micilor producatori cu potentiali clienti
- Evenimente mici sau mari, cu menirea de a promova micii producatori sau de a produce schimbari pozitive la nivel social
Maria Nicutar: Care sunt sfaturile dvs. catre micii producatori, pentru ca proiectele lor sa prinda noi dimensiuni in mediul de afaceri din Romania, pentru acces mai bun catre finantare si alte forme de sprijin?
Karina Mereuta: In primul rand sa se gandeasca la ei ca la niste oameni de afaceri, indiferent de dimensiunea actuala a afacerii. De aici va porni responsabilitatea fata de clienti si motivatia.
In al doilea rand, sa isi creeze o viziune pe termen lung. Realista, dar nu modesta. In acelasi timp sa isi permita sa fie creativi astfel incat sa isi implineasca viziunea.
In al treilea rand sa invete cuvantele magice: externalizare si delegare. Care nu sunt doar cuvinte ci actiuni necesare pentru un antrepreneor. Delegare catre colaboratori, subordonati,angajati a acelor activitati pe care nu este necesar sa le faca antreprenorul zi de zi. Externalizare catre alte companii in domeniile in care nu au conostinte.
In al patrulea rand sa retina ca seriozitatea fata de client si perseverenta merg mana in mana. Ele dau longevitate afacerii si aduc castiguri pe termen lung.