Exclusiv
Publicat in: Stiri
În Bucovina, Undrea, ultima lună a anului, denumită astfel popular, abundă în evenimente religioase, de datini şi obiceiuri de iarnă ancestrale, care au rezistat în timp, au fost preluate, conservate şi păstrată autenticitatea sau, în unele cazuri adaptate parţial vremurilor moderne, informează Agerpres.
Perioada dintre Crăciun şi Anul Nou oferă un adevărat spectacol ritual de asemenea tradiţii, predominante fiind colindele, cântecele de stea, pluguşorul, dar şi autentice manifestări privind Sărbătorile hibernale, poate cel mai bine conservate în Bucovina.

În comunele Vama, Fundu Moldovei, Pojorâta, Sadova, Voroneţ, Iacobeni, Mestecăniş, dar şi în oraşele Suceava, Gura Humorului, Câmpulung Moldovenesc, Vatra Dornei, Rădăuţi - printre cele mai bogate în obiceiuri tradiţionale - Naşterea Domnului este vestită prin colinde de o mare varietate, majoritatea creştine, referitoare strict la Naşterea Pruncului, dar şi laice, vizând anumite categorii socio- profesionale (preoţi, pastori, pescari, vânători, soldaţi, flăcăi şi fete de maritat etc.), cele mai multe dintre acestea evocând prin comicul de situaţie preocupările şi îndeletnicirile localnicilor. Ineditul colindelor din această zonă este dat şi de scenetele de teatru popular jucate pe la casele gospodarilor, la uşi şi ferestre, dar şi în interiorul locuinţelor, în faţa mesei îmbelşugate de colaci, plăcinte, mere, nuci şi alte bunătăţi ce se oferă interpreţilor.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Pasii catre o afacere de succes Berea Artizanala


Stiati ca romanii sunt printre cei mai mari consumatori de bere la nivel mondial   Cu cei 85 de litri cap de locuitor an ne situam pe un „onorabil” loc 8 in Europa si pe locul 12 in clasamentul mondial liderii fiind cehii 142 de litri urmati de austrieci 105 litri si de nemti 104 litri   Piata autohtona a berii...

Oferta Speciala
valabila 48h

Cele mai multe obiceiuri de iarnă în Bucovina se referă la Pluguşor, denumit şi Buhaiul, Plugul, Urătură, în funcţie de zonele etnografice. Cetele de urători merg la casele oamenilor pentru a le ura sănătate, rodnicie şi belşug al semănăturilor, spor şi noroc în viaţa personală, întârind toate aceste mesaje prin sunete scoase de bice, clopoţei, buhai, purtate de liderul alaiului, denumit vătaf.

În satele unde tradiţia a fost foarte bine conservată şi respectată, urătorii sunt costumaţi după specificul local cu iţari, cămăşi brodate, brâie şi chimire, sumane sau cojoace ornamentate, însoţiţi de muzicanţi populari care merg pe lângă Plugul tras de boi sau cai.

Din ansamblul manifestărilor tradiţionale de iarnă nu lipsesc jocurile de măşti, obicei răspândit pe tot teritoriul ţării, dar făcând faima Bucovinei, cu personaje animaliere sau umane: capra, ursul, calul, ţapul, moşii, babele, soldaţii, ţiganii, doctorul, vânzătorul etc.

Pe lângă aceste obiceiuri laicizate şi adaptate folclorului contemporan s-au păstrat nealterate şi momentele Irozilor şi ale Viflaimului, un gen de teatru popular religios, celebrând într-un mod popular Naşterea Domnului, cu personaje ca Mesia, magii, arhanghelii, împăratul Irod, soldaţi, cavaleri.

Directorul Muzeului Bucovinei, Emil Constantin Ursu, a declarat, că încă din primitivism zoolatria a promovat cultul demonilor, semidivinităţilor, divinităţilor şi al eroilor populari, parte dintre acestea fiind imaginate prin simbolismul măştilor mito-zoomorfe, abstractizând animalele reale din fauna locală şi implantându-le în sfera mitică.

Mascatul presupunea o stare aparte, ce oferea omului percepţia unei lumi guvernate de forţele oculte, capabile să influenţeze prin puterea lor cursul normal al vieţii pământene. Măştile încep să devină din ce în ce mai pregnant simboluri mitice înfăţişând demoni, genii protectoare, spirite ale binelui şi răului, ce diriguiau destinele omului şi/sau ale biocosmosului.

Folosite iniţial în străvechi rituri de fertilitate şi fecunditate, părţi ale magiei imitative în cadrul vânătorii, invocarea ploii sau înlesnind legătura cu lumea strămoşilor, măştile au suferit în timp transformări funcţionale, de la dansul ritual la meniri spectaculare şi de divertisment.

Ursul este o prezenţă agreabilă, cultul animalului îşi află originea în zorii civilizaţiei, în paleolitic, la geto - daci fiind considerat un animal sacru, cu multiple virtuţi simbolistice. Ursul apărea şi în cultul lui Zamolxis, numele acestuia fiind derivat de la însăşi blana ursului (zalmos = blană de urs). Ursul simboliza puterea şi vivacitatea, iar prin secvenţele din timpul jocului el simboliza aspecte legate de evoluţia timpului, moartea şi naşterea unui nou an. În spiritualitatea bucovineană, ursul simbolizează şi demonul care alungă boala, el fiind şi purtătorul unui demon apotropaic, considerându-se că acesta curăţă locul şi spaţiul de spirite malefice. O prezenţă ciudată într-o zonă necerealieră, ca Bucovina, este ursul de paie care reprezintă o reminiscenţă a unui demon agrar, o transpoziţie fito-zoomorfă a străvechii reprezentări demonice vegetariene şi telurice, un fel de transsimbolizare către "omul de paie", o figurare a demonului reînvierii vegetaţiei.

Capra împreună cu ţapul întruchipează personalităţile demonice ale fertilităţii telurice, jocul său subordonând şi alte personaje: moşul şi baba (personaje obligatorii), ciobanul, pădurarul, negustorul, alţi ''urâţi'', totul într-o dramă complexă. Capra simbolizează un demon al fecundităţii vieţii şi implicit al fertilităţii vegetaţiei, ţapul fiind de fapt un simbol al erosului, rolul caprei fiind întâlnit şi în vechile colinde de unde se desprinde rolul său benefic (roditor), scopul jocului în sine fiind de bun augur pentru belşug. Dacă în precreştinism capra a fost asociată ca fiind simbolul unui demon benefic, creştinismul a asociat-o cu diavolul (din cauza coarnelor măştii), considerându-se că unde intră capra îngerii nu se apropie 40 de zile.

Cerbul simbolizează în mitologia carpatică puritatea şi dreptatea, iar valenţele benefice soleiforme sunt trădate atât prin textul vechilor colinde de cerb, cât şi de oglinzile rotunde ce apar ca podoabe în herbul măştii.

Căiuţii reprezintă un episod cultural al demonilor, ei fiind reminiscenţe ale cailor fantastici, mitizaţi şi sacralizaţi. Căiuţii reprezintă valenţe apotropaice ale unei fiinţe demonice îndepărtate, fiind invocată la sfârşitul anului, când natura îmbătrânită este infestată cu fel de fel de duhuri malefice, rolul lor fiind să o purifice. Acţiunea acestor demoni se exercită prin diverse forme: energia degajată în timpul jocului, jocul cailor, dezinvoltura, agilitatea, sunetele zurgălăilor etc.

Măştile de urâţi întruchipează demonii răului şi atrag atenţia în deghizarea sau travestirea ludică, în primul rând, prin aspectul lor dizgraţios, subliniind anumite defecte fizice, dar şi morale, de multe ori caracterul demonic fiind reliefat prin mimică şi gesturi sau recuzită.

Moşii şi babele sunt exponenţii demonilor agrar-pastorali, ai florei şi faunei locale. În vechime cu aceste măşti se deghizau toţi cei care participau la ceremoniile legate de cultul fertilităţii şi fecundităţii, cult inclus şi la sărbătorile de la sfârşitul anului.

Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Articole conexe

Traditiile sfarsitului de an in satele romanesti
Traditiile sfarsitului de an in satele romanesti
Craciunul este polul in jurul caruia graviteaza o multitudine de colinde, urari si tradiţii...
Agro Expo Bucovina deschide sezonul de targuri de agricultura din 2014
Agro Expo Bucovina deschide sezonul de targuri de agricultura din 2014
Manifestarea, eveniment de referinta pentru industria agro-alimentara, este specializata in...
Peste 15000 de vizitatori s-au delectat cu pastrav in cobza, berbec la ceaun, balmos, branza de burduf in coaja de brad, bere de casa, tuica, palinca si poale in brau la Bio Alimenta Bucovina
Timp de 3 zile, cei peste 15.000 de vizitatori ai targului Bio Alimenta Bucovina, au degustat si...
Muzeul tradiţiilor din satul Muntenii de Sus, judeţul Vaslui
Satul Muntenii de Sus este aşezat la o distanţă de 6 km de orasul Vaslui, având vechi tradiţii...

Ultima ora

Viitor incert pentru fermieri: Ce se intampla cu fondurile europene in 2025
Viitor incert pentru fermieri: Ce se intampla cu fondurile europene in 2025
In ciuda depasirii termenelor anuntate de seful MADR, noutatile legate de liniile de finantare nu...
Buget MADR: Aviz favorabil in comisiile de specialitate din Parlament
Buget MADR: Aviz favorabil in comisiile de specialitate din Parlament
Proiectul de buget a fost aprobat cu 27 de voturi "pentru" si 16 "impotriva"....
Discutii la Bruxelles: Se stabilesc regulile pentru subventii
Discutii la Bruxelles: Se stabilesc regulile pentru subventii
Ministrul Florin Barbu participa astazi, 27 ianuarie, la prima reuniune a Consiliului AgriFish...
Crescatorii de ovine si bovine, in fata unui nou pericol
Crescatorii de ovine si bovine, in fata unui nou pericol
In ceea ce priveste vanzarea animalelor, in prima partea lucrurile pareau bune, cu preturi...

Idei de afaceri in agricultura



Rentrop ∧ Straton
Newsletter gratuit
TOP 4 Afaceri agricole în 2025

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "TOP 4 Afaceri agricole în 2025".
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop∧Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Manager | Stiri si analize economice
Rentrop & Straton