Comunica experienta
AgroRomania.ro


Email Facebook
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Istoricul Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara

istoricul-agentiei-nationale-de-cadastru-si-publicitate-imobiliara

De-a lungul timpului, in Romania, publicitatea imobiliara s-a realizat prin mai multe modalitati, principalele doua sisteme fiind cel al registrelor de transcriptiuni si inscriptiuni si cel bazat pe cartile funciare.


Potrivit Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara (ANCPI), in afara celor doua mari sisteme, au fost reglementate si alte sisteme intermediare: sistemul cartilor de publicitate funciara, cu o aplicabilitate restransa, pentru Bucuresti si cateva localitati limitrofe si sistemul cartilor de evidenta funciara, aplicabil in anumite localitati din Transilvania.

Codul civil si Codul de procedura civila reglementeaza modalitatea de evidenta prin registrele de transcriptiuni si inscriptiuni, in Muntenia, Moldova, Oltenia si Dobrogea. Sistemul de publicitate imobiliara intemeiat pe registrele de transcriptiuni si inscriptiuni are un caracter personal, criteriul principal de evidenta fiind persoana si nu imobilul. Sistemul presupunea tinerea a doua registre, unul de transcriptiuni, în care se transcriau prin copiere in intregime actele de transmisiuni si constituiri de drepturi, si unul de inscriptiuni, care cuprindea mentiuni referitoare la privilegii si ipoteci.

Dupa aceste registre este greu sa se determine cine este adevaratul proprietar al imobilului si existenta sarcinilor, intrucat cercetarea registrelor se face pe o perioada de pana la 30 de ani in urma in cazul transmisiunilor si pe o perioada de pana la 15 ani în cazul ipotecilor, in conditiile in care acestea sunt intr-un stadiu avansat de uzura.

Decretul-Lege nr. 115/1938, aplicabil in Transilvania, Banat si nordul Moldovei a consacrat sistemul de publicitate imobiliara bazat pe cartile funciare. Acesta este un sistem real de evidenta, avandu-se in vedere imobilul precum si modul cat mai precis de identificare al acestuia. Prin acest sistem se realizeaza o publicitate integrala in sensul ca impune inscrierea obligatorie in cartea funciara a tuturor actelor si faptelor juridice privitoare la bunurile imobile.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Ghid practic Realizarea de sapun natural


Realizarea de sapun natural este cea mai profitabila afacere Obtii venituri de 1 000 de lei pentru doar 2 ore de munca Ce contine Ghidul practic pentru realizarea de sapun natural Cum sa faci sapun 100 natural – nu numai informatiile de baza ci toate sfaturile si trucurile necesare pentru a obtine inca de la prima incercare ...

Oferta Speciala
valabila 48h


Superioritatea sistemului de carte funciara, a fost unanim recunoscuta, dovada în acest sens fiind aparitia Legii cadastrului si publicitatii imobiliare nr. 7/1996, lege prin care se extinde sistemul de publicitate imobiliara reala bazat pe carti funciare, la nivelul intregii tari. Superioritatea sistemului cartilor funciare rezida in faptul ca are in vedere interesele tertilor pe care Codul civil i-a ignorat si ca acesta permite o identificare facila a imobilului. De asemenea, este de mentionat caracterul real al evidentei, prin care atat partile, cat si tertii interesati sunt în masura sa cunoasca situatia juridica a unui imobil in orice moment (proprietarul, sarcinile imobiliare, ipotecile, urmaririle, indisponibilizarile, modalitatile de care sunt afectate dobandirea dreptului, capacitatea partilor, etc.).

Publicitatea imobiliara întemeiata pe sistemul de evidenta al cadastrului general are ca obiect inscrierea in cartea funciara a actelor si faptelor juridice referitoare la bunurile imobile. Fiecare imobil are cartea sa funciara in care sunt inscrise toate actele translative sau constitutive de drepturi, astfel se poate cunoaste situatia juridica a acestuia.

Privind retrospectiv, se poate constata preocuparea permanenta a legiuitorului pentru perfectionarea sistemului de publicitate imobiliara. Dinamica circuitului civil al imobilelor, disparitia ingradirilor legale privitoare la înstrainarea terenurilor, contextul socio-politic si economic, sunt factori care influenteaza direct sistemul de publicitate imobiliara. Pe de alta parte, asa cum s-a mai subliniat, rigurozitatea sistemului de publicitate imobiliara este determinanta pentru un mediu de afaceri stabil, avand in vedere ca ponderea majoritara a garantiilor uzitate în relatiile de afaceri, o constituie cele ce au ca obiect bunuri imobile. Acest lucru se datoreaza tocmai faptului ca sistemul de carte funciara confera mai multa siguranta creditului si pietei imobiliare fata de alte sisteme de evidenta.

Cadastrul


Primele legiferari in domeniu, ca si primele planuri geometrice de mosii, bazate pe ridicari topografice, au aparut spre sfarsitul secolului al XVII-lea si inceputul celui de-al XVIII-lea, mai intai in Banat, Transilvania si Bucovina, iar apoi în Vechiul Regat. Au luat nastere astfel primele institutii de învatamant superior de profil in care se preda cursul de "gheodezie si initiere a campului" la Iasi (1814), sub patronajul lui Gheorghe Asachi si la Bucuresti (1818), la initiativa lui Gheorghe Lazar. Titlul de "inginer hotarnic" s-a instituit, oficial în anul 1868, prin regulamentul pentru refacerea hotarniciilor (pe baza Codului civil roman de la 1865), iar dupa 1930, titlul de "inginer cadastral".

Anul 1933 este socotit anul aparitiei cadastrului modern prin adoptarea Legii nr.23/1933 pentru organizarea cadastrului funciar si introducerea cartilor funduare in Vechiul Regat si Basarabia, cu posibilitatea ca documentele cadastrale sa fie recunoscute pe "piata de capital" printre "titlurile de valoare".

Etapa de mare insemnatate a inceperii cadastrului general si unificarii cartilor funciare (1933-1955) a continuat cu etapa sistemelor de evidenta funciara si de cadastru funciar (1955-1991), pentru ca după 1991 sa asistam la o perioada de stagnare a lucrarilor de cadastru general.

In perioada 1947-1990, terenurile au fost scoase din circuitul civil, iar sistemul cadastral si regimul funciar s-a adaptat acestei situatii, realizandu-se totusi planuri si harti cadastrale, ca si bonitari ale terenurilor, in special pentru planificarea economica centralizata, avand in vedere detinatorii de atunci ai bunurilor imobiliare ( sectorul de stat si cooperatist ). In temeiul unor acte normative, care au constituit baza evidentei funciare ( Decretul 281/1955 si HCM nr.1240/1955), cadastrul s-a transformat, prin faptul ca a servit la comasarea terenurilor agricole, într-o evidenta imobiliara a proprietatii socialiste de stat si cooperatiste.

1990-1996 - a functionat Oficiul de Cadastru si Organizarea Teritoriului Agricol (OCAOTA), in subordinea Ministerului Agriculturii

1997 - In conformitate cu prevederile Legii cadastrului si publicitatii imobiliare nr.7/1996, s-a infiintat Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, institutie publica in subordinea Guvernului Romaniei sub directa coordonare a Primului Ministru, care îndruma, controleaza si realizeaza activitatea de geodezie, fotogrammetrie, teledetectie, cartografie si cadastru la nivelul intregii tari. In subordinea Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie functioneaza Institutul de Geodezie, Fotogrammetrie, Cartografie si Cadastru precum si 42 Oficii de Cadastru, Geodezie si Cartografie judetene si cel al municipiului Bucuresti.

Odata cu aparitia Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 70/17.05.2001, cu aplicabilitate de la 1 iulie 2001, situatia institutionala si organizatorica a structurii existente s-a modificat in sensul ca:

1. Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie a preluat de la Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor responsabilitatea cadastrului si organizarii teritoriului agricol;

La nivelul judetelor si al Municipiului Bucuresti s-a creat, ca serviciu public descentralizat in subordinea ONCGC, un singur oficiu de cadastru, geodezie si cartografie, desfiintandu-se vechile oficii de cadastru si organizarea teritoriului agricol si fostele oficii de cadastru din subordinea ONCGC;

Cele doua institute, Institutul de Geodezie, Fotogrammetrie, Cartografie si Cadastru, si respectiv, Institutul de Cadastru si Organizarea Teritoriului Agricol s-au unificat intr-un singur institut, Institutul de Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie si Cartografie in subordinea ONCGC;

Prin aceste modificari s-au adus in responsabilitatea aceeasi institutii, cele doua mari structuri " cadastrul general si cadastrul agricol " si s-au concentrat astfel bazele de date cadastrale, tehnica specifica si forta umana, ceea ce a creat premise pentru o activitate coerenta si utilizarea rationala a resurselor.

2002 - ONCGC trece in subordinea Ministerului Administratiei si Internelor

2004 - se infiinteaza Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara prin reorganizarea ONCGC si preluarea activitatii de publicitate imobiliara de la Ministerul Justitiei
Newsletter gratuit
Top 4 Afaceri agricole in 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".



Votati articolul

Rating:
Nota: 4.17 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Idei de afaceri in agricultura



Rentrop ∧ Straton
Newsletter gratuit
Top 4 Afaceri agricole in 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".


Articole recomandate

Rubrica meteo
Manager | Stiri si analize economice
Rentrop & Straton