Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Bunele practici în hipermarketuri au fost modificate
Codul de bune practici în comerţul cu produse agroalimentare, transpus în Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, a fost modificat prin Legea nr. 247/2010, intrată în vigoare pe 19 decembrie, anul trecut. Principala modificare, dorită atât de retaileri, cât şi de furnizori, este eliminarea termenelor de plată fixe, care duceau la blocaje în relaţiile comerciale, scrie Saptamana Financiara. Au mai fost clarificate unele noţiuni susceptibile de interpretări diferite, cum ar fi costul de producţie sau discount-ul.
Stabilirea prin lege a unor termene de plată fixe şi mult prea scurte în relaţiile dintre retaileri şi furnizori a fost principala problemă a Legii 321/ 2009, care ducea practic la imposibilitatea aplicării acesteia. Plata comerciantului către furnizor trebuia făcută în cel mult 12 zile pentru produsele alimentare proaspete; cel mult 20 de zile pentru produsele alimentare congelate şi cel mult 35 de zile pentru alte produse decât cele proaspete sau congelate.
Aceste termene de plată au fost eliminate şi lăsate la negocierea părţilor, întrucât s-a constatat că, în contextul crizei economice, acestea nu puteau fi respectate şi duceau la scăderea comenzilor şi la blocaje din cauza imposibilităţii de plată în termenul respectiv.
Conform noilor reglementări, termenul de plată al comerciantului către furnizor pentru produsele contractate şi livrate se stabileşte prin negocierea contractului. Fac excepţie însă carnea, laptele, ouăle, fructele, legumele şi ciupercile proaspete, la care termenul de plată nu poate fi mai mare de 30 de zile.
Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Ghid practic Realizarea de sapun natural
Realizarea de sapun natural este cea mai profitabila afacere Obtii venituri de 1 000 de lei pentru doar 2 ore de munca Ce contine Ghidul practic pentru realizarea de sapun natural Cum sa faci sapun 100 natural – nu numai informatiile de baza ci toate sfaturile si trucurile necesare pentru a obtine inca de la prima incercare ...
Oferta Speciala
valabila 48h
valabila 48h
Penalităţi egale pentru părţile contractului
În cazul neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a unei obligaţii contractuale de către una dintre părţi, acestea pot stabili în contract plata unor penalităţi de către partea în culpă, cuantumul acestora fiind negociat la data încheierii contractului.
Noua reglementare impune stabilirea de către părţi, în cuantum egal a penalităţilor pentru întârzierea plăţii şi livrării produselor.
De asemenea, au fost abrogate dispoziţiile potrivit cărora „în cazul în care plata nu se efectuează la termenul stabilit, debitorul este pus în întârziere fără nicio altă formalitate şi plăteşte de la acel termen o penalitate zilnică egală cu dublul dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României, calculată la suma datorată” .
Aceste dispoziţii fiind abrogate, se aplică dreptul comun în materie comercială. Spre deosebire de dreptul civil, unde „punerea în întârziere” a debitorului necesită anumite formalităţi, în dreptul comercial debitorul este pus de drept în întârziere din momentul în care creanţa devine exigibilă, adică a ajuns la scadenţă. Din momentul „punerii în întârziere” debitorul datorează daune moratorii, daune compensatorii si dobânzi, care se stabilesc de către părţi.
Autor:
Dragos Serban
Newsletter gratuit
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "TOP 4 Afaceri agricole în 2025".
Votati articolul
Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News