MADR: Modificari pentru crescatorii de porci
Publicat la data de 10 Mai. 2022 in:
Stiri Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR) are pe masa de dezbateri un nou proiect referitor la normele pentru crescatorii de porci.
Proiectul de Ordin privind modificarea si completarea normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 195/2018 privind aprobarea Programului de sustinere a crescatorilor de suine pentru activitatea de reproductie a fost publicat pe site-ul ministerului pentru dezbatere publica.
In ceea ce priveste calcularea dimensiunii fermei de reproductie, art. 5 se va modifica, astfel incat capacitatea de productie anuala aferenta locurilor de cazare de porc gras sa fie reprezentata de numarul de locuri de cazare pentru porc la ingrasat, categoria 50 - 85 kg/ciclul de productie, inmultit cu 3,2 cicluri de productie dintr-un an. De asemenea, tot aici se anunta si numarul de purcei intarcati obtinuti pe cap de scroafa/an ce reprezinta 25 de purcei. In plus, dimensiunea fermei de reproductie se va calcula prin raportul dintre capacitatea de productie anuala aferenta locurilor de cazare de porc gras si numarul de purcei intarcati obtinuti pe cap de scroafa/an, obtinadu-se numarul necesar de scroafe.
Mai jos puteti citi intregul proiect de Ordin privind modificarea si completarea normelor metodologice pentru aplicarea prvederilor Legii nr. 195/2018 privind aprobarea Programului de sustinere a crescatorilor de suine pentru activitatea de reproductie.
Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Afacere la cheie cu flori in ghiveci
Aveti un teren de 100 mp Puteti castiga fara efort 30 000 de euro an cultivand si comercializand FLORI IN GHIVECI Florile in ghiveci castiga din ce in ce mai mult teren Motivul este usor de intuit – florile in ghiveci rezista un timp mai indelungat – si acesta este un aspect care conteaza enorm mai ales daca este...
Oferta Speciala
valabila 48h
ORDIN - privind modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea prvederilor Legii nr. 195/2018 privind aprobarea Programului de sustinere a crescatorilor de suine pentru activitatea de reproductie.
Art. I. Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 195/2018 privind aprobarea Programului de sustinere a crescatorilor de suine pentru activitatea de reproductie aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr.420/2019, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.634 din 31 iulie 2019, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, litera i) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
i) bazin apa - un rezervor de mari dimensiuni, construit din metal, piatra, ciment, etc.;
2. La articolul 1, literele s) si s) se abroga.
3. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 2. Spatiile auxiliare prevazute la art. 7 alin.(1) lit.a) si alin.(2) din Legea nr. 195/2018, necesare functionarii investitiilor pentru categoriile de ferme prevazute la art. 5 din Legea nr. 195/2018, sunt urmatoarele:
a) bazine colectare dejectii si/sau platforme pentru gunoiul de grajd si/sau statie de epurare;
b) bazin apa;
c) cladiri racordare utilitati (gaze, curent);
d) punct recoltare si prelucrare material seminal;
e) spatii depozitare (magazii, silozuri);
f) hala pentru carantina animalelor;
g) spatii zona administrativa (birouri, sala de mese, bucatarie);
h) cai de acces din interiorul fermei.”
4. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 5.(1) Calcularea dimensiunii fermei de reproductie, respectiv numarul de scroafe, in functie de numarul de locuri de cazare pentru porc gras, asa cum este prevazut la art. 5 din Legea nr. 195/2018, se face astfel:
a) capacitatea de productie anuala aferenta locurilor de cazare de porc gras este reprezentata de numarul de locuri de cazare pentru porc la ingrasat, categoria 50-85 kg/ciclu de productie, inmultit cu 3,2 cicluri de productie dintr-un an;
b) numarul de purcei intarcati obtinuti pe cap de scroafa/an reprezinta 25 de purcei;
c) dimensiunea fermei de reproductie se calculeaza prin raportul dintre capacitatea de
productie anuala aferenta locurilor de cazare de porc gras si numarul de purcei intarcati
obtinuti pe cap de scroafa /an, obtinandu-se numarul necesar de scroafe.
(2) Modul de calcul al locurilor de cazare existente eligibile in fermele de reproductie pentru care se face extinderea capacitatii fermei este urmatorul, din care se alege valoarea minima:
a) nr. locuri de cazare reproductie in functie de nr. boxe de fatare = nr. boxe de fatare existente/0,24;
b) nr. locuri de cazare reproductie in functie de nr. boxe de monta = nr. boxe de monta existente/0,285;
c) nr. locuri de cazare reproductie in functie de nr. locuri in boxe comune gestatie = nr. locuri in boxe comune in sectorul de gestatie/0,588;
d) nr. locuri de cazare reproductie in functie de nr. locuri comune tineret = nr. locuri in boxe comune in sectorul de tineret/4,042.
(3) Dimensionarea spatiilor necesare activitatii de reproductie este urmatoarea:
a) modul de calcul pentru locuri de cazare de reproductie:
(i) nr. boxe de fatare = 0,24 x nr. locuri de cazare reproductie;
(ii) nr. boxe de monta = 0,285 x nr. locuri de cazare reproductie;
(iii) nr. locuri in boxe comune in sectorul de gestatie = 0,588 x nr. locuri de cazare reproductie;
(iv) nr. locuri in boxe comune in sectorul de tineret = 4,042 x nr. locuri de cazare reproductie;
b) suprafata minima a unei boxe de fatare este de 4,60 mp;
c) suprafata minima a unei boxe de monta este de 1,4 mp;
d) suprafata minima pentru o scroafa/scrofita in boxe comune in sectorul de gestatie este de 2,25 mp;
e) suprafata minima pentru un loc de cazare in boxe comune in sectorul de tineret este de 0,35 mp/cap;
f) costurile pentru spatiile si dotarile necesare pentru cazarea vierilor si a scrofitelor de inlocuire nu sunt luate in considerare la calculul pentru dimensionarea spatiilor necesare activitatii de reproductie, dar cheltuielile cu acestea sunt eligibile la plata.
(4) Categoriile de ferme care se pot infiinta in baza Programului sunt urmatoarele:
a) ferme de reproductie existente, cu capacitate de minimum 400 de locuri de cazare, care isi pot mari capacitatea de reproductie pana la 1.500 de locuri de cazare;
b) ferme de reproductie care se vor infiinta, cu capacitate de cazare de la minimum 1.200 de locuri reproductie, potrivit metodei de calcul prevazute la alin. (1), pana la maximum 3.000 de locuri reproductie, potrivit metodei de calcul prevazute la alin. (1).
(5) Investitia in locuri noi de cazare pentru reproductie in categoriile de ferme prevazute la alin.(4) se realizeaza intr-o singura locatie.
(6) In cazul fermelor aflate in conservare, ajutorul de stat se acorda pentru:
a) repunerea in functiune a locurilor de cazare reproductie aflate in conservare pe care le detin la momentul solicitarii, respectiv a minimum 400 de locuri, dar nu mai mult de 1.500 de locuri, in cazul desfasurarii activitatii de reproductie. In cazul in care ferma aflata in conservare are un numar de locuri de cazare reproductie de peste 1.500, ajutorul se acorda in limita numarului de 1.500 de locuri de reproductie;
b) repunerea in functiune a locurilor de cazare reproductie aflate in conservare pe care le detin la momentul solicitarii, respectiv intre 1.200 si 3.000 de locuri reproductie care sa corespunda numarului locurilor de cazare porc gras detinute, potrivit metodei de calcul prevazute la alin. (1), in cazul activitatilor de reproductie, crestere si ingrasare.
5. La articolul 7, alineatul (2) se abroga.
6. La articolul 7, alineatele (1), (3) si (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
Art. 7 (1) Valoarea costului unui loc nou de cazare pentru reproductie, calculata potrivit prevederilor art. 3 lit. i) din Legea nr. 195/2018, este de maximum 5.470 euro/loc, exclusiv T.V.A., si include totalitatea cheltuielilor eligibile prevazute la art. 7 alin. (1) din Legea nr. 195/2018.
(3) Valoarea costului unui loc de cazare pentru reproductie in ferme aflate in conservare, calculata potrivit prevederilor art. 3 lit. j) din Legea nr. 195/2018, este de maximum 2.545 euro/loc, exclusiv T.V.A., si include totalitatea cheltuielilor eligibile prevazute la art. 7 alin. (1) din Legea nr. 195/2018, cu exceptia lit. a).
(7) Ajutorul de stat se acorda in limita valorii eligibile a locurilor de cazare din cadrul proiectului. In cazul depasirii valorii eligibile a proiectului, diferenta se acopera de catre beneficiar, din surse proprii.
7. Dupa articolul 8, se introduce un nou articol, art.81, cu urmatorul cuprins:
Art. 8.1 Prin exceptie de la prevederile art.8, in cazurile prevazute la art.11 alin.(11) si art.12 alin.(21) din Legea nr. 195/2018, gestionarea schemei de ajutor de stat se realizeaza manual, de functionarii publici din cadrul directiilor pentru agricultura judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
8. La articolul 9, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin.(11), cu urmatorul cuprins:
(11) Termenul-limita pana la care se depune cererea de inscriere in Program, prevazuta la art.9 din Legea nr. 195/2018, este data de 30 iunie 2022, inclusiv.
9. La articolul 9, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(4) Dupa primirea cererilor de inscriere, functionarii publici din cadrul directiilor pentru agricultura judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dupa caz, cu atributii in gestionarea schemei de ajutor de stat, verifica administrativ cererile de inscriere prevazute la art. 9 din Legea nr. 195/2018, impreuna cu documentele anexate, prin intermediul aplicatiei informatice sau manual, in conditiile alin.(1) sau (11) ale art.11 din Legea nr. 195/2018, dupa caz.
10. La articolul 9, dupa alineatul (8) se introduc doua noi alineate, alin.(9) si (10), cu urmatorul cuprins:
(9) Dupa termenul-limita pana la care se depune cererea de inscriere in Program, asa cum este definit la alin.(11), in termen de 5 zile lucratoare, directiile pentru agricultura judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dupa caz, transmit Directiei politici in zootehnie din cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, valoarea totala a cererilor de inscriere in Program, in vederea centralizarii acestora.
(10) In baza datelor obtinute conform alin.(9), Directia politici in zootehnie comunica Directiei generale buget finante si fonduri europene, sumele maxime necesare incheierii contractelor cadru de finantare.
11. La articolul 10, dupa alineatul (1), se introduce un nou alineat, alin.(11), cu urmatorul cuprins:
(11) In cazul in care, in perioada cuprinsa intre data depunerii cererii de inscriere si data depunerii cererii de finantare, intervin modificari ale datelor din cererea de inscriere, beneficiarii au obligatia sa le notifice la directiile pentru agricultura judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in termen de 5 zile lucratoare de la respectivle modificari, fara a depasi data depunerii cererii de finantare. In aceasta situatie, functionarii publici din cadrul directiilor pentru agricultura judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cu atributii in gestionarea schemei de ajutor de stat, elibereaza o noua dovada si o noua fisa de date, daca este cazul.
12. La articolul 10, alineatele (3) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(3) Functionarii publici din cadrul directiilor pentru agricultura judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cu atributii in gestionarea schemei de ajutor de stat, inregistreaza cererile de finantare, le verifica impreuna cu documentele anexate in corelare cu datele din cererile de inscriere, prin intermediul aplicatiei informatice sau manual, in conditiile alin.(2) sau (21) ale art.12 din Legea nr. 195/2018, dupa caz.
(6) Dupa validarea cererii de finantare, se depun documentele prevazute la art. 13 alin. (1) din Legea nr. 195/2018. Dupa verificarea documentelor si a existentei prevederilor bugetare in bugetul institutiei de catre functionarii publici cu atributii in gestionarea schemei de ajutor de stat, in termen de 3 zile lucratoare, se completeaza contractul-cadru de finantare, al carui model este prevazut in anexa nr. 7, care cuprinde intensitatea sprijinului acordat beneficiarului, tinandu-se cont de incadrarea in conditiile stabilite la art. 8 alin.(1) si (2) din Legea nr. 195/2018, precum si valoarea celor 4 transe de cate 25% fiecare din valoarea totala a sprijinului, pe care directorii executivi ai directiilor pentru agricultura judetene, respectiv a municipiului Bucuresti il incheie cu beneficiarul investitiei. In situatia in care documentele prevazute la art. 13 alin. (1) din Legea nr. 195/2018 nu sunt conforme, beneficiarul va fi instiintat in vederea corectarii acestora. In situatia in care documentele de plata prezentate pentru decontarea ultimei transe nu acopera valoarea de 25% din valoarea totala a sprijinului, ultima transa va fi egala cu valoarea documentelor justificative aferente.
13. La articolul 10, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin.(31), cu urmatorul cuprins:
(31) In sensul prevederilor alin.(3), prin corelare se intelege verificarea identitatii datelor consemnate in cererea de inscriere in Programul de sustinere a crescatorilor de suine pentru activitatea de reproductie cu situatia existenta la momentul depunerii cererii de finantare.
14. La articolul 10, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin.(61), cu urmatorul cuprins:
(61) Contractele de finantare prevazute la alin.(6) se incheie pana la data de 31 decembrie 2022, in conformitate cu prevederile Deciziei Comisiei Europene nr. C(2020) 9360 final din 16.12.2020 avand ca obiect prelungirea schemelor de ajutoare de stat SA.46150(2016/N), SA.49070 (2017/N), SA.51048 (2018/N), SA.51049 (2018/N), SA.54581(2019/N), SA.54720(2019/N), SA.54676(2019/N).
15. La articolul 10, alineatul (8) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(8) Se primesc cereri de finantare pana la limita valorii totale a ajutorului de stat pentru Programul de sustinere a crescatorilor de suine pentru activitatea de reproductie, prevazuta la art. 18 alin. (2) din Legea nr. 195/2018, dar nu mai tarziu de 15 decembrie 2022.
16. La articolul 11, alineatele (2), (4), (5) si (9) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(2) In cazul in care beneficiarul nu solicita acordarea de transe de plata inainte de efectuarea cheltuielilor si face plati din surse proprii, prezinta pentru decontarea sumelor documentele prevazute la alin. (1), care atesta atat valoarea cheltuielilor aferente transei, cat si valoarea contributiei proprii, in functie de intensitatea sprijinului calculata potrivit prevederilor art.7 alin.(5) si (6) si prevazuta in contract, decontarea urmand a se face in 4 transe in valoare de 25% fiecare din valoarea totala a sprijinului.
(4) Dupa utilizarea completa a fiecarei transe, beneficiarul prezinta documentele justificative, ce dovedesc atat utilizarea transei, cat si suma reprezentand contributia proprie sau existenta sumei respective in contul bancar, in functie de intensitatea sprijinului calculata potrivit prevederilor art.7 alin.(5) si (6) si prevazuta in contract, dupa care poate solicita urmatoarea transa. In plus, pentru acordarea celei de-a patra transe, beneficiarul va prezenta documente justificative ce dovedesc finantarea investitiei cu sumele reprezentand contributia proprie sau existenta sumei respective in contul bancar.
(5) Daca ultima transa nu se utilizeaza in intregime, se returneaza sumele neutilizate, beneficiarul avand obligatia sa faca dovada contributiei proprii aferenta sumei utilizate din transa a patra.
(9) Decontarea cheltuielilor prevazute la art. 7 din Legea nr. 195/2018, cumulate, nu poate depasi valoarea totala a spijinului.”
17. Articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 13. In cazul in care aplicatia informatica prevazuta la art. 8 alin. (4) din Legea nr. 195/2018 nu este operationala la data depunerii cererilor de inscriere sau a cererilor de finantare, verificarea administrativa a cererilor se va realiza de catre functionarii din cadrul directiei pentru agricultura judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, desemnati prin decizie a directorului executiv, potrivit prevederilor art.11 alin.(11) si ale art.12 alin.(21) din Legea nr. 195/2018, urmand ca toate datele de verificare, respectiv validare sa fie incarcate in sistemul informatic la data cand acesta devine functional.”
18. Articolul 15 se abroga.
19. Anexele nr.3, 4 si 7 se modifica si se inlocuiesc cu anexele nr.1-3 care fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. II (1) Prin raportare la modificarea valorii costului unui loc de cazare pentru reproductie potrivit art.I pct.6, beneficiarii care s-au inscris in Programul de sustinere a crescatorilor de suine pentru activitatea de reproductie, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr.420/2019, inainte de intrarea in vigoare a prezentului ordin, depun o alta cerere de inscriere in termenul prevazut la art.9 alin.(11) din Ordinul nr.420/2019, cu
modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezentul ordin, sau se retrag din Program prin declaratie pe proprie raspundere.
(2) In aplicarea prevederilor alin.(1), directiile pentru agricultura judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, notifica beneficiarii care s-au inscris in Programul de sustinere a crescatorilor de suine pentru activitatea de reproductie inainte de intrarea in vigoare a prezentului ordin, asupra optiunii prevazute la alin.(1).
Autor:
Redactia Agroromania
Cei doi autori care formeaza in prezent echipa din spatele acestui website va aduc zilnic cele mai relevante informatii si va mentin conectati la ceea ce conteaza cu adevarat. De la stiri generaliste pana la informatii de nisa, suntem aici pentru a va furniza doar ceea ce conteaza.