Industria bunurilor de larg consum a fost marcata in anul 2008 de inchiderea sau mai bine spus de relocarea unor capacitati de productie din Romania, unele cu o traditie indelungata pe piata locala, in tari ca Bulgaria sau Polonia, iar lista include fabrici intrate cu ceva vreme in urma in portofoliul unor multinationale precum Kraft Foods, Nestle, Bunge sau Friesland Foods..
Este de asteptat insa ca procesul sa continue si anul viitor, pe fondul crizei financiare, dar si al avantajelor fiscale oferite de tarile din jur si al costurilor reduse cu forta de munca. Asa ca, si pe sfarsit de an, vestile de acest gen nu lipsesc, compania germana Meggle, cel mai mare producator de unt din Europa, a renuntat la intentia de a achizitiona o unitate de productie in Romania, in favoarea Bulgariei.
Ramane de vazut care vor fi efectele acestor relocari, nefiind exclus ca firmele respective sa piarda din cota de piata in favoarea altor jucatori. Din pacate, marci de traditie locale precum ciocolata Poiana (Kraft Foods) si uleiul Muntenia (Bunge) vor fi produse in strainatate, dupa cum promit companiile straine care le-au preluat, sau chiar vor disparea.
Au fost insa anuntate si investitii importante, precum proiectul greenfield al gigantului american Procter&Gamble (P&G), care aloca 100 mil. dolari (70 mil. euro) pentru construirea unei unitati de productie la Urlati, in judetul Prahova, iar de aceasta data, Romania a fost aleasa in defavoarea Poloniei, Turciei si a Ucrainei, gratie pozitiei strategice a tarii, in conditiile in care circa 90% din productie ar urma sa fie exportate.
De asemenea, filiala locala a gigantului american Smithfield a deschis, in luna noiembrie, Fabrica de Nutreturi Concentrate (FNC), in localitatea Vinga, judetul Arad, sumele alocate pentru investitie ridicandu-se la circa 30 mil. euro.
In acelasi timp, Transavia a investit 17 milioane de euro intr-o fabrica noua de procesare a carnii de pasare, situata in judetul Alba, in timp ce Agroli Group, controlat de firma libaneza Agricola Holding, a anuntat ca aloca 32 mil. euro pentru un proiect greenfield in judetul Dambovita, sumele avand ca destinatie constructia unei ferme de pasari.
Dupa ani buni in care industria alimentara romaneasca inregistra ritmuri de crestere destul de mari, comparativ cu tarile din jur, in anul 2008 trendul a incetinit, reducandu-se si profiturile companiilor. Cu toate acestea, piata locala are potential si ramane in continuare atractiva pentru investitorii straini, datorita nivelului redus al consumului la anumite produse, raportat la tarile occidentale. Asa se si explica intrarea pe plan local a unor companii mari precum Lactalis, Tnuva sau Muller, sectorul lactatelor fiind unul dintre cele mai dinamice in ultima vreme.
Citeste mai mult in Business Standard
Este de asteptat insa ca procesul sa continue si anul viitor, pe fondul crizei financiare, dar si al avantajelor fiscale oferite de tarile din jur si al costurilor reduse cu forta de munca. Asa ca, si pe sfarsit de an, vestile de acest gen nu lipsesc, compania germana Meggle, cel mai mare producator de unt din Europa, a renuntat la intentia de a achizitiona o unitate de productie in Romania, in favoarea Bulgariei.
Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Magazin Online - cum sa pornesti propria ta afacere online
Vrei sa demarezi o afacere online Secretele comertului online iti sunt in sfarsit dezvaluite in stick-ul “Magazin Online - cum sa pornesti propria ta afacere online” Te gandesti sa demarezi o afacere orice fel de afacere Atunci primul pas pe care il ai OBLIGATORIU de facut consta in realizarea unui mic studiu de piata serios...
Oferta Speciala
valabila 48h
valabila 48h
Ramane de vazut care vor fi efectele acestor relocari, nefiind exclus ca firmele respective sa piarda din cota de piata in favoarea altor jucatori. Din pacate, marci de traditie locale precum ciocolata Poiana (Kraft Foods) si uleiul Muntenia (Bunge) vor fi produse in strainatate, dupa cum promit companiile straine care le-au preluat, sau chiar vor disparea.
Au fost insa anuntate si investitii importante, precum proiectul greenfield al gigantului american Procter&Gamble (P&G), care aloca 100 mil. dolari (70 mil. euro) pentru construirea unei unitati de productie la Urlati, in judetul Prahova, iar de aceasta data, Romania a fost aleasa in defavoarea Poloniei, Turciei si a Ucrainei, gratie pozitiei strategice a tarii, in conditiile in care circa 90% din productie ar urma sa fie exportate.
De asemenea, filiala locala a gigantului american Smithfield a deschis, in luna noiembrie, Fabrica de Nutreturi Concentrate (FNC), in localitatea Vinga, judetul Arad, sumele alocate pentru investitie ridicandu-se la circa 30 mil. euro.
In acelasi timp, Transavia a investit 17 milioane de euro intr-o fabrica noua de procesare a carnii de pasare, situata in judetul Alba, in timp ce Agroli Group, controlat de firma libaneza Agricola Holding, a anuntat ca aloca 32 mil. euro pentru un proiect greenfield in judetul Dambovita, sumele avand ca destinatie constructia unei ferme de pasari.
Dupa ani buni in care industria alimentara romaneasca inregistra ritmuri de crestere destul de mari, comparativ cu tarile din jur, in anul 2008 trendul a incetinit, reducandu-se si profiturile companiilor. Cu toate acestea, piata locala are potential si ramane in continuare atractiva pentru investitorii straini, datorita nivelului redus al consumului la anumite produse, raportat la tarile occidentale. Asa se si explica intrarea pe plan local a unor companii mari precum Lactalis, Tnuva sau Muller, sectorul lactatelor fiind unul dintre cele mai dinamice in ultima vreme.
Citeste mai mult in Business Standard
Autor: AgroRomania.ro
Votati articolul
Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News