Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Uniunea Crescatorilor de Pasari cere sprijinul autoritatilor pentru combaterea practicilor comerciale neloiale
Crescatorii sustin ca ca reţeaua comerciala din Romania nu scade preturile la raft in aceeasi masura cu reducerea practicata de fermieri, desi pretul oului de consum la poarta fermei nu are o evolutie liniara, acesta fiind sub costul de productie, circa 8 luni dintr-un an si doar 4 luni se vinde peste costul de productie.
Uniunea Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR) solicita sprijinul autoritaţilor pentru rezolvarea problemelor cu care se confrunta sectorul avicol si fermierii care produc oua destinate consumului uman, in special a celor legate de practicile comerciale neloiale ale retelei comerciale din Romania si de importurile de oua la preturi de dumping.
UCPR, preocupata de mai multi ani de faptul ca efectivele de gaini ouatoare din fermele industriale nu cresc, ramanand constante in ultimii 4 ani la circa 6 milioane de capete anual, in condiţiile in care Romania este dependenta de importuri in lunile reci din an, a facut o analiza a acestei situatii din care reiese ca importurile de oua din Polonia se fac la preturi de dumping, sub pretul practicat pe piaţa proprie a Poloniei, concurand neloial fermierii romani, precizeaza UCPR.
De asemenea, analiza Uniunii Crescatorilor de Pasari arata ca reteaua comerciala din Romania nu scade preturile la raft in aceeasi masura cu reducerea practicata de fermieri, desi pretul oului de consum la poarta fermei nu are o evolutie liniara, acesta fiind sub costul de productie, circa 8 luni dintr-un an si doar 4 luni se vinde peste costul de productie.
Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Magazin Online - cum sa pornesti propria ta afacere online
Vrei sa demarezi o afacere online Secretele comertului online iti sunt in sfarsit dezvaluite in stick-ul “Magazin Online - cum sa pornesti propria ta afacere online” Te gandesti sa demarezi o afacere orice fel de afacere Atunci primul pas pe care il ai OBLIGATORIU de facut consta in realizarea unui mic studiu de piata serios...
valabila 48h
„In perioada septembrie-decembrie 2017, in Uniunea Europeana a existat o criza a oualor de consum, criza determinata de contaminarea cu Fipronil a oualor de consum in cateva tari ale UE. La aceasta situatie s-a adaugat, in mai mica masura insa, evolutia gripei aviare in multe ferme din UE si de asemenea un focar de Salmonella la gaini pentru oua de consum in Polonia. Toate aceste probleme aparute in sectorul avicol al UE au dus la eliminarea din productie a unui numar mare de gaini care produc oua si, evident, la scaderea ofertei de oua de consum pe piata UE. Romania, care desi nu a avut probleme cu niciunul dintre evenimentele de mai sus, a resimtit in piata aceasta criza prin cresterea pretului oualor de consum la poarta fermei, dar mai ales in reteaua comerciala. Oul de consum este un produs care se vinde direct de la ferma in reteaua comerciala, fermierii facand toate operatiunile necesare punerii pe piata, respectiv: produc ouale, le sorteaza, le marcheaza, le ambaleaza si le transporta la magazin. Reteaua comerciala face practic doar stocarea pe perioada limitata si comercializarea”, susţin reprezentanţii asociaţiei patronale.
In aceste conditii, in analiza UCPR se precizeaza ca inflatia in piaţa oualor a crescut doar in reteaua comerciala, in conditiile in care pretul mediu la poarta fermei, in perioada ianuarie - decembrie 2017, a fost de 0,363 lei/ou, reprezentand 99,72% din pretul lunii decembrie 2016, in timp ce reteaua comerciala, in aceeasi perioada, a practicat preturi de 103,38% faţa de pretul lunii decembrie 2016.
Astfel, costul mediu estimat al unui ou produs in ferme industriale, sortat, marcat, ambalat si transportat la magazin este de 0,360 lei/ou.
De asemenea, crescatorii de pasari afirma ca, incepand cu luna februarie 2017 si pana in luna octombrie 2017, pretul mediu la poarta fermei a fost sub costul de productie. In aceasta perioada, pretul mediu de livrare era de 0,304 lei/ou fata de 0,360 lei/ou cost de productie. Ulterior, in perioada octombrie - decembrie 2017, pretul mediu de vanzare a crescut la poarta fermei pana la 0,519 lei/ou, aceasta situatie fiind determinata de criza europeana, dar care nu se regaseste in fiecare an (criza fipropil).
„Comparand perioada februarie-octombrie 2017 cu decembrie 2016, pretul la poarta fermei a scazut cu 16,5% fata de decembrie 2016, in timp ce reteaua comerciala a redus pretul doar cu 5,2% faţa de decembrie 2016. Cea mai accentuata scadere a pretului la poarta fermei s-a inregistrat in lunile mai, iunie şi iulie 2017. In aceasta perioada, pretul oualor a fost mai mic fata de decembrie 2016 cu 26,3%, in timp ce reteaua comerciala l-a redus cu doar cu 8,1%. In perioada octombrie - decembrie 2017, pretul la poarta fermei a crescut fata de decembrie 2016 cu 42%, iar reteaua comerciala a majorat pretul cu 27%. Cresterea doar cu 27% in reteaua comerciala in aceasta perioada a fost influentata si de interventia autoritatilor pe aceasta problema”, sustin crescatorii de pasari din industria avicola din Romania.
Datele UCPR mai arata ca, in luna ianuarie 2018, pretul oualor la poarta fermei a ajuns la 0,432 lei/bucata, fiind cu 21,5% mai mic fata de decembrie 2017, in timp ce reteaua comerciala a redus pretul cu doar 1,98%. Totodata, in februarie 2018, pretul a scazut din nou la 0,349 lei/ou, ceea ce inseamna o reducere cu 36,55% fata de luna decembrie 2017, in timp ce reteaua comerciala din Romania a coborat pretul cu doar cu 5,97%.
In ceea ce priveste importul de oua consum din Polonia, tara de unde provin peste 80% din totalul oualor importate in Romania, mai ales in lunile reci de iarna, analiza arata ca pretul mediu cumulat de import a fost in anul 2017 de 0,0898 euro/ou, adica 0,410 lei/ou, iar la poarta fermei de 0,0923 euro/ou (0,422 lei/ou), in timp ce in Romania pretul mediu la poarta fermei a fost de 0,0795 euro/ou (0,363 lei/ou).
Reprezentantii UCPR arata ca, in perioada ianuarie-septembrie 2017, Polonia a exportat in Romania 73,25 milioane de oua cu un pret mediu cumulat de numai 0,0653 euro/ou (0,298 lei/ou), fata de 0,0815 euro/ou (0,372 lei/ou) cat era la poarta fermei in Polonia si fata de 0,0685 euro/ou (0,313 lei/ou) pretul din Romania, tot la poarta fermei.
De asemenea, in perioada octombrie-decembrie 2017, Polonia a exportat in Romania o cantitate de 59,94 de milioane de oua cu pretul mediu de 0,1196 euro/ou (0,546 lei/ou) faţa de 0,1249 euro/ou (0,571 lei/ou) la poarta fermei in Polonia si fata de 0,1127 euro/ou (0,515 lei/ou) la poarta fermei in Romania.
„De remarcat ca singura luna din anul 2017 cand pretul mediu de import din Polonia a fost peste pretul mediu la poarta fermei in Polonia a fost in noiembrie, cand s-a manifestat varful crizei in UE. In aceasta luna, pretul de import a fost de 0,1393 euro/ou faţa de 0,1343 euro/ou la poarta fermei in Polonia. Toate celelalte 11 luni din an au avut pretul de import in Romania sub pretul la poarta fermei in Polonia”, precizeaza reprezentantii UCPR.
In anul 2017, importul total de oua de consum a fost de 163,12 milioane de oua, cu 39,22 milioane de oua mai mic decat in anul 2016, iar in lunile octombrie-decembrie 2017 s-a situat la 70,05 milioane de oua, in scadere cu 34,92 milioane fata de aceeasi perioada a anului 2016.
Pe de alta parte, exportul total de oua de consum, in anul 2017, a depasit 158,37 milioane de bucati, fiind cu 44,15 milioane mai mare decat in anul anterior, iar in perioada octombrie-decembrie a anului trecut a depasit 32,83 milioane de oua, in crestere cu 20,9 milioane de bucati fata de perioada similara a anului 2016.
In aceste conditii, concluziile acestei analize arata ca pretul oului de consum la poarta fermei nu are o evolutie liniara deoarece acesta scade circa 8 luni din an sub costul de productie si doar 4 luni din an se vinde peste costul de productie.
„Recuperarea pierderilor suferite in perioada de pret mic este foarte dificila, iar de cele mai multe ori fermierii inchid anul fara profit sau cu profit aproape de zero. Reteaua comerciala nu scade preturile la raft in aceeasi masura cu reducerea practicata de fermieri, iar aceasta mentine preţurile sus micsorand rulajul si determinand fermierul sa ia decizii neeconomice, de exemplu livrarea gainilor inainte de termen. In perioada februarie - octombrie 2017 si in lunile ianuarie si februarie 2018, fermierii au redus semnificativ preturile, in timp ce reteaua comerciala fie a redus preturile nesemnificativ, fie de loc”, afirma reprezentantii UCPR.
De asemenea, ei acuza faptul ca importurile de oua din Polonia se fac la preturi de dumping, sub pretul practicat pe piata proprie a Poloniei, concurand neloial fermierii romani, care, desi au preturi mai mici la poarta fermei decat cei din Polonia, nu pot concura cu preturile inexplicabil de mici din Polonia.
In acest context, practicile comerciale neloiale ale retelei comerciale din Romania si importurile la preturi de dumping fac ca efectivele de gaini ouatoare sa nu creasca numeric in fermele industriale, iar Romania sa ramana dependenta de importuri mai ales in perioadele reci din an si consumatorii din Romania nu beneficiaza astfel de avantajele pretului mai mic la poarta fermei, fata de media UE.
In concluzie, UCPR cere autoritatilor sa analizeze in ce masura aspectele prezentate in analiza si cele sesizate de fermieri (plata de taxe si servicii catre reteaua comerciala mascata sub diferite forme) se constituie in practici comerciale neloiale, dar si in ce masura este afectata competitivitatea intreprinderilor la nivel european si perturbata piata unui stat membru şi in ce masura putem vorbi de un posibil element de ajutor de stat in Polonia.
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".
Votati articolul
Nota: 5 din 2 voturiIdei de afaceri in agricultura