Comunica experienta
AgroRomania.ro


Email Facebook
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Asaltul UE asupra branzei noastre telemea


România importă 70% din carnea comercializată şi 80% din legume şi fructe. Produsele lactate reprezintă una dintre ultimele redute necucerite încă de oferta din afara ţării. Însă un asalt pare a fi în toi.

„Domnu’, ia poftiţi aici o brânză bună...mai proaspătă, mai nesărată, de capră. Ia poftiţi doamnă aici să gustaţi brânza”. Dar nu strigătele te îndeamnă la gustat brânza, ci însăşi bucăţoaiele mari şi albe din galantare. Lucioasă sau mată, sfărâmicioasă, pişcătoare pe limbă sau catifelată cum doar caşul dulce poate fi, brânza din pieţele româneşti se gustă pe vârful cuţitului şi apoi se vinde fără probleme, unele estimări apreciind că, micul comerţ ocupă 45% din piaţa lactatelor în România.
Cum se taie vidul?

Însă fie că sunt brânzari sibieni de la Jina, ori oltence cu vaca în bătătură, de pe 1 februarie toţi au probleme. Un ordin al Autorităţii Naţionale Sanitar-Veterinare impune micilor producători respectarea normelor europene. Practic, începând cu 1 februarie, ţăranul român trebuie să-şi eticheteze şi împacheteze produsele şi să poarte halate, bonete şi mănuşi curate pentru a putea vinde brânza la piaţă. Deşi reprezentanţii autorităţilor publice au precizat că noile norme nu impun sigilarea produselor, piaţa vuieşte de teama „vidului” şi îşi apără igiena moştenită din moşi-strămoşi. „Nu e mai curat cum zic ei. Di ce să fie mai curat? Că aşa se ştie din moşi strămoşi. Brânza aşa s-o vândut de când se ştie. Omu’ dacă nu vine la piaţă să guste nu-i mulţumit. Dacă nu ştie ce ia, atuncia omu’ nu ia. Şi e mai bine aşa, să nu fie ambalată. Pentru clienţi şi pentru noi”, ne spune un cioban de prin Mărginimea Sibiului. Intervine şi un client: „Două mii de ani ciobanii noştri aşa au vândut brânza şi te-au crescut pe mata, m-au crescut pe mine, a crescut toată lumea. Şi acum ne trezirăm cu Uniunea Europeană”. Doi paşi mai încolo, o bătrână cu halat alb dar fără mănuşi, are o dilemă în faţa noilor reguli: „Doamna vrea să ia mai puţin de o jumătate de kil’. Felia mea are un kil’ jumate. Cum fac eu să tai vidul să îi dau o juma’ de kilogram?”.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Propriul meu plan de afaceri


Stick-ul "Propriul meu plan de afaceri" Ai planuri de afaceri standard Esti o persoana dinamica Profita de Stick-ul "Propriul meu plan de afaceri" Ai 7 modele practice de planuri de afacere cu care obtii mai usor finantari si chiar fonduri europene la mai putin de 100 de lei Stick-ul "Propriul meu plan de...

Oferta Speciala
valabila 48h

Euroscepticismul şi brânza

Pentru cei mai mulţi români, Uniunea Europeană reprezintă o simplă idee abstractă care nu trezeşte interes. De aici şi un eurooptimism infantil, căci ce e departe şi necunoscut nu trezeşte patimi de niciun fel. Însă legile emise la Bruxelles încep încet-încet să influenţeze viaţa de zi cu zi a oamenilor. Pentru populaţia rurală care nu călătoreşte prea mult, primul contact cu Uniunea Europeană se petrece acasă, acolo unde noile legi vin să schimbe vechea orânduială. Iar un astfel de contact este de cele mai multe ori neplăcut.

Citeste mai mult pe Deutsche Welle
Newsletter gratuit
Top 4 Afaceri agricole in 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".



Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Idei de afaceri in agricultura



Rentrop ∧ Straton
Newsletter gratuit
Top 4 Afaceri agricole in 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".


Articole recomandate

Rubrica meteo
Manager | Stiri si analize economice
Rentrop & Straton