Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Comisia Europeana ii raspunde Dacianei Sarbu cu privire la sprijinul UE pentru irigatii
Eurodeputata PSD Daciana Sarbu, membra a Comisiilor pentru mediu respectiv agricultura ale Parlamentului European, a primit raspunsul Comisiei Europene la intrebarea sa scrisa privind sprijinul acordat de Uniunea Europeana pentru irigatii. Doamna Sarbu interpelase executivul comunitar privind un sprijin, la nivel european, care sa suplineasca ajutoarele de stat pentru irigatii, dar si cu privire la ajutoarele pe termen scurt prevazute de Comisie pentru a veni in sprijinul fermierilor in lupta cu efectele schimbarilor climatice.
In raspunsul CE, se arata ca executivul comunitar este pe deplin constient de problemele generate de seceta in Romania. "Schema de ajutoare pentru irigatii, care a prevazut finantarea costului apei suportat de fermieri, nu a putut fi mentinuta si nici prelungita in 2010, deoarece constituie un ajutor pentru costurile de exploatare, care este interzis de normele UE privind ajutoarele de stat. Acelasi lucru este valabil si pentru schema de ajutoare pentru energie. Normele UE privind ajutoarele de stat permit insa Romaniei sa acorde ajutoare pentru investitii destinate sistemelor de irigatii si sistemelor de furnizare a energiei", se arata in raspuns.
"De asemenea, pot fi acordate fermierilor ajutoare pentru sistemele de irigatii prin intermediul politicii UE de dezvoltare rurala. In conformitate cu normele privind ajutoarele de stat, astfel de ajutoare sunt insa limitate la ajutoarele pentru investitii, cele pentru costurile de intretinere si exploatare fiind excluse", precizeaza executivul UE. In acest context, se mentioneaza ca pentru orice ajutoare destinate sistemelor de irigatii este necesara o evaluare a impactului asupra mediului.
Potrivit CE, Uniunea asigura, in actuala perioada de programare (2007–2013), un buget de 8,022 miliarde euro din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala pentru sprijinul financiar destinat masurilor de dezvoltare rurala din Romania. Aceasta suma a fost suplimentata cu 102 milioane euro in urma adoptarii Pachetului de redresare.
Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Ghid practic Realizarea de sapun natural
Realizarea de sapun natural este cea mai profitabila afacere Obtii venituri de 1 000 de lei pentru doar 2 ore de munca Ce contine Ghidul practic pentru realizarea de sapun natural Cum sa faci sapun 100 natural – nu numai informatiile de baza ci toate sfaturile si trucurile necesare pentru a obtine inca de la prima incercare ...
Oferta Speciala
valabila 48h
valabila 48h
"In plus, Comisia ar dori sa sublinieze ca irigatiile nu pot constitui unica solutie pentru a face fata secetei. Pentru adaptarea la conditiile climatice si de aprovizionare cu apa viitoare, s-ar putea sa fie necesare si schimbari ale practicilor agricole si ale tipurilor de culturi. Al doilea pilon al Politicii agricole comune cuprinde, de asemenea, instrumente care pot contribui la atingerea acestui obiectiv, de exemplu masurile de agromediu care sprijina conversia terenului arabil in pasune, reducand astfel consumul de apa pe terenurile agricole. Mai mult, comunicarea Comisiei privind deficitul de apa si seceta cuprinde, de asemenea, optiuni de politica prin care se contureaza posibile cai de adaptare la lipsa de apa si de imbunatatire a gestionarii apei", se conchide in raspunsul Comisiei.
Mai jos aveti textul intrebarii doamnei Sarbu precum si raspunsul Comisiei Europene
Intrebare Scrisa P-6602/09 din partea Dacianei Sarbu (S&D)
Subiect: Sprijin pentru irigatii
Romania este unul dintre statele Uniunii Europene care resimte acut efectele schimbarilor climatice. Secetele prelungite din timpul verii pericliteaza in fiecare an culturile agricole, avand consecinte directe asupra productivitatii agricole.
In anul 2008, Romania a alocat ajutoare de stat in valoare de 620 de milioane de euro pentru sistemul de irigatii si, pana la sfarsitul anului 2009, a putut pastra, conform principiului „sans cesse”, ajutoarele de stat pentru irigatii existente pana la data aderarii.
In luna septembrie a acestui an, Comisia Europeana a respins solicitarea Romaniei de a prelungi acordarea ajutoarelor de stat pentru irigatii in anul 2010.
De asemenea, Guvernul a prevazut o masura care sa permita furnizarea de energie ieftina pentru sistemul de irigatii, dar Comisia a impus restrictii si pe aceasta varianta de sprijin, pentru ca ar putea fi considerata ajutor de stat.
Avand in vedere faptul ca, pentru ca Romania sa poata face fata concurentei de pe piata alimentara, este nevoie de o finantare consistenta pentru irigatii, mai ales in contextul in care aceasta tara se confrunta cu fenomene extreme cauzate de schimbarile climatice.
In acest sens,
1. Prevede Comisia Europeana un altfel de sprijin, la nivel european, care sa suplineasca ajutoarele de stat pentru irigatii?
2. Ce fel de ajutoare pe termen scurt prevede Comisia Europeana pentru a veni in sprijinul fermierilor in lupta cu efectele schimbarilor climatice?
P-6602/09RO - Raspuns din partea Comisiei Europene
Comisia este pe deplin constienta de problemele generate de seceta in Romania. Schema de ajutoare de stat mentionata de distinsa membra a constat in ajutoare existente, supuse asa-numitei „sunset clause” („clauza de incetare”), care a permis Romaniei sa isi adapteze ajutoarele existente inainte de aderare la normele aplicabile ale UE privind ajutoarele de stat intr-o perioada de trei ani dupa aderare. Schema de ajutoare pentru irigatii, care a prevazut finantarea costului apei suportat de fermieri, nu a putut fi mentinuta si nici prelungita in 2010, deoarece constituie un ajutor pentru costurile de exploatare, care este interzis de normele UE privind ajutoarele de stat. Acelasi lucru este valabil si pentru schema de ajutoare pentru energie. Normele UE privind ajutoarele de stat permit insa Romaniei sa acorde ajutoare pentru investitii destinate sistemelor de irigatii si sistemelor de furnizare a energiei.
De asemenea, pot fi acordate fermierilor ajutoare pentru sistemele de irigatii prin intermediul politicii UE de dezvoltare rurala. In conformitate cu normele privind ajutoarele de stat, astfel de ajutoare sunt insa limitate la ajutoarele pentru investitii, cele pentru costurile de intretinere si exploatare fiind excluse.
Pentru orice ajutoare destinate sistemelor de irigatii este necesara o evaluare a impactului asupra mediului. In mod concret, articolul 4 din Directiva cadru a apei (Directiva 2000/60/CE) prevede obligatia statului membru de a proteja toate corpurile de apa, in special starea cantitativa a acestora. In consecinta, ajutoarele pentru sistemele de irigatii trebuie acordate numai daca se asigura mentinerea echilibrului dintre captare si realimentare.
Faptul ca schimbarile climatice si gestionarea apei creeaza provocari specifice pentru agricultura si zonele rurale a fost subliniat si in contextul celor mai recente reforme ale Politicii agricole comune, respectiv al Bilantului de sanatate al PAC si al Pachetului de redresare. In regulamentul revizuit al Consiliului privind dezvoltarea rurala a fost identificata o gama larga de masuri de dezvoltare rurala cu ajutorul carora pot fi abordate ambele aspecte: schimbarile climatice si gestionarea apei. Statul membru trebuie insa sa decida ce masuri de dezvoltare rurala alege si ce sume din bugetul total de dezvoltare rurala pe care il are la dispozitie utilizeaza pentru aceste masuri.
UE asigura, in actuala perioada de programare (2007–2013), un buget de 8,022 miliarde EUR din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala pentru sprijinul financiar destinat masurilor de dezvoltare rurala din Romania. Aceasta suma a fost suplimentata cu 102 milioane EUR in urma adoptarii Pachetului de redresare.
In plus, Comisia ar dori sa sublinieze ca irigatiile nu pot constitui unica solutie pentru a face fata secetei. Pentru adaptarea la conditiile climatice si de aprovizionare cu apa viitoare, s-ar putea sa fie necesare si schimbari ale practicilor agricole si ale tipurilor de culturi. Al doilea pilon al Politicii agricole comune cuprinde, de asemenea, instrumente care pot contribui la atingerea acestui obiectiv, de exemplu masurile de agromediu care sprijina conversia terenului arabil in pasune, reducand astfel consumul de apa pe terenurile agricole. Mai mult, comunicarea Comisiei privind deficitul de apa si seceta cuprinde, de asemenea, optiuni de politica prin care se contureaza posibile cai de adaptare la lipsa de apa si de imbunatatire a gestionarii apei.
Comunicatul a fost publicat si pe GreenReport.ro si in Ziua de Constanta
Autor:
Dragos Serban
Newsletter gratuit
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".
Votati articolul
Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Idei de afaceri in agricultura