O noua lege: Se pot ridica constructii pe pasuni!
Legea cu privire la amplasarea de surse de energie verde pe terenurile extravilane, pasuni, teren arabil, vii si livezi a fost promulgata.
"Astfel, pe terenurile agricole de clasa III-a, a IV-a si a V-a de calitate, avand categoria de folosinta arabil, pasune, vii si livezi, precum si pe cele amenajate cu lucrari de imbunatatiri funciare, situate in extravilan, in baza autorizatiei de construire si a aprobarii scoaterii definitive sau temporare din circuitul agricol, pot fi amplasate obiective de investitie specifice producerii de energie electrica din surse regenerabile: capacitati de productie a energiei solare, energiei eoliene, energiei din biomasa, biolichide si biogaz, unitati de stocare a electricitatii, statii de transformare sau alte sisteme similare care se pot amplasa pe terenurile agricole situate in extravilan, in suprafata de maximum 50 hectare", a declarat deputatul liberal aradean Glad Varga la momentul aprobarii proiectului de lege.
Ce prevede noua lege
Aceasta lege vine in intampinarea unei nevoi reale pentru obiectivele si cerintele PNRR, conform deputatului liberal. Pentru a obtine sprijin din Fondul pentru Modernizare in domeniul producerii de energie electrica din resuse regenerabile, Romania trebuie sa depuna propuneri de investitii in acest sector.
"In felul acesta, putem beneficia pe deplin de oportunitatile pe care ni le ofera PNRR si Fondul pentru Modernizare in domeniul producerii de energie electrica din resurse regenerabile si sper ca vor exista finantari suficiente pentru a realiza capacitatile de productie de peste 18.000 MW, care sunt in lucru la Transelectrica.
Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Ghid practic Realizarea de sapun natural
Realizarea de sapun natural este cea mai profitabila afacere Obtii venituri de 1 000 de lei pentru doar 2 ore de munca Ce contine Ghidul practic pentru realizarea de sapun natural Cum sa faci sapun 100 natural – nu numai informatiile de baza ci toate sfaturile si trucurile necesare pentru a obtine inca de la prima incercare ...
Oferta Speciala
valabila 48h
Consider ca adoptarea proiectului de lege este un pas extrem de important in dinamica energetica actuala si sper ca va contribui la scaderea pretului energiei electrice pentru cetateni", a mai spus Glad Varga.
Legea fondului funciar nr.18/1991 a suferit de-a lungul timpului multiple modificari si completari pentru a se adapta la noile realitati si necesitati legislative.
Una dintre cele mai recente modificari este adusa de Legea nr. 13/2023, care introduce schimbari semnificative in reglementarea fondului funciar.
In ceea ce priveste Legea fondului funciar nr. 123/2023, aceasta prevede, printre altele, modificari in procedura de reconstituire a dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si forestiere, precum si clarificari referitoare la competentele comisiilor locale si judetene de fond funciar.
Legea aduce precizari suplimentare privind documentele necesare pentru dovedirea dreptului de proprietate si stabileste termene pentru solutionarea cererilor depuse de persoanele indreptatite.
Legea fondului funciar nr. 18/1991 a fost supusa si altor modificari semnficative, precum cele aduse de Legea nr. 169/1997 si Legea nr 231/2018, fiecare avand un impact specific asupra reglementarilor in domeniu.
Legea fondului funciar nr.18/1991, cu modificarile si completarile ulteriorare reglementeaza cine are dreptul la terenuri agricole si forestiere in Romania si cum se pot folosi acestea.
De asemenea, scopul principal al legii este de a clarifica proprietatea asupra terenurilor, de a permite restituirea celor confiscate in perioada comunista si de a stabili regulile pentru a folosi si proteja terenurile agricole si forestiere.
Cetatenii romani, firmele si statul pot detine terenuri agricole si forestiere. In plus, de aceasta lege pot profita si strainii. Acestia pot achizitiona teren agricol din Romania, dar numai daca indeplinesc anumite conditii.
Persoanele carora li s-au confiscat terenurile in perioada comunista pot cere restituirea lor. In cazul in care terenul nu mai poate fi restituit fizic, persoana poate primi un alt teren echivalent sau despagubiri.
In ceea ce priveste administrarea terenurilor, primariile si comisiile de fond funciar din fiecare judet sunt responsabile pentru intocmirea documentelor necesare si pentru validarea dreptului de proprietate. Agentia Domeniilor Statului administreaza terenurile agricole care apartin statului.
Terenurile agricole trebuie utilizate pentru agricultura si nu pot fi lasate in paragina fara motive justificative. De asemenea, schimbarea destinatiei terenurilor agricole, de exemplu construirea unei case pe un teren agricol, se poate face doar cu aprobare.
Terenurile pot fi mostenite conform regulilor stabilite de lege, iar daca cineva vrea sa vanda un teren agricol, vecinii si statul au prioritate la cumparare (drept de preemptiune).
Cei care ocupa ilegal un teren pot fi amendati sau obligati sa-l restituie. In plus, daca cineva construieste fara aprobare pe un teren agricol sau forestier, poate fi sanctionat prin demolarea constructiei, amenda si chiar obligatia de a readuce terenul la destinatia sa initiala.
Lege pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar
Lege - pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991 si a altor acte normative
Art.I. – Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 92, partea introductiva a alineatului (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pe terenurile agricole de clasa III-a, a IV-a si a V-a de calitate, avand categoria de folosinta arabil, pasune, vii si livezi, precum si pe cele amenajate cu lucrari de imbunatatiri funciare, situate in extravilan, in baza autorizatiei de construire si a aprobarii scoaterii definitive sau temporare din circuitul agricol, pot fi amplasate urmatoarele obiective de investitie:”
2. La articolul 92 alinatul (2), se modifica litera a) si va avea urmatorul cuprins:
"a) a terenurilor agricole din extravilan pentru realizarea obiectivelor de interes public, finantate de la bugetul de stat sau bugetul local, ai caror beneficiari sunt autoritatile si institutiile administratiei publice, prin Planul urbanistic zonal/Planul urbanistic general sau in procedura de avizare pentru aprobarea acestor planuri care contin terenuri agricole din extravilan"
3. La articolul 92 alineatul (2), dupa litera i) se introduce o noua litera, lit. j), cu urmatorul cuprins:
„j) specifice producerii de energie electrica din surse regenerabile: capacitati de productie a energiei solare, energiei eoliene, energiei din biomasa, biolichide si biogaz, unitati de stocare a electricitatii, statii de transformare sau alte sisteme similare care se pot amplasa pe terenurile agricole situate in extravilan, in suprafata de maximum 50 ha.”
4. La articolul 92, dupa alineatul (41) se introduce un nou alineat, alin. (42), cu urmatorul cuprins:
„(42) In situatia in care se realizeaza obiectivele prevazute la alin. (2) lit. j), suprafata de teren agricol situata in extravilan, cu exceptia terenurilor avand categoria de folosinta arabil, se poate utiliza in sistem dual atat pentru productia agricola, cat si pentru producerea de energie electrica din surse regenerabile. In aceste cazuri, scoaterea definitiva sau temporara din circuitul agricol se poate face numai pentru suprafetele de teren ocupate de aceste obiective de investitie, restul suprafetei ramanand in circuitul agricol.”
5. La articolul 92, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Scoaterea definitiva sau temporara din circuitul agricol a terenurilor agricole situate in extravilan, precum si a terenurilor silvice se face la momentul autorizarii constructiei, cu plata tarifelor prevazute in anexele nr. 1 si 2 la prezenta lege de catre beneficiari. Din aceste tarife se constituie Fondul de ameliorare a fondului funciar, aflat la dispozitia Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, respectiv a Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor.”
6. La articolul 92 alineatul (6), dupa litera b) se introduce o noua litera, lit. c), cu urmatorul cuprins:
„c) amplasarea obiectivelor prevazute la alin. (2) lit. j), in sistem dual, numai pentru suprafata utilizata pentru productia agricola.”
7. La articolul 94, dupa litera b) se introduce o noua litera, lit. b1), cu urmatorul cuprins:
„b1) prin decizie a directorului directiei pentru agricultura judetene, pentru terenurile agricole pentru amplasarea obiectivelor prevazute la art. 92 alin. (2) lit. j) cu avizul structurii de specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pentru suprafete mai mari de 1 ha. Decizia directorului directiei pentru agricultura judetene si acolo unde este cazul, avizul structurii de specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale se elibereaza solicitantului in maximum 45 de zile de la inregistrarea solicitarii. Depasirea termenului se considera acord tacit.”
8. La articolul 96, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 96. – (1) Aprobarea prevazuta la art. 94 si 95 este conditionata de acordul prealabil al detinatorilor de terenuri. De asemenea, pentru obtinerea aprobarii prevazute la art. 94 lit. b), b1) si c) si art. 95 este necesar avizul organelor agricole judetene si al municipiului Bucuresti, dupa caz.”
Art. II. – Dispozitiile prezentei legi produc efecte juridice pana la data de 31 decembrie 2026.
Art. III. – Articolul 5 alineatul (3) litera b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor permanente si pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 86/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 267 din 13 mai 2013, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) infiintarea de noi capacitati de producere a energiei regenerabile, in conditiile legii, care sa nu afecteze buna exploatare a pajistilor; suprafata ocupata cu pajisti permanente, se poate utiliza in sistem dual atat pentru pasunatul animalelor si producerea de furaje, cat si pentru producerea de energie electrica din surse regenerabile.”
Art. IV. – Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.

Autor:
Redactia Agroromania
Cei doi autori care formeaza in prezent echipa din spatele acestui website va aduc zilnic cele mai relevante informatii si va mentin conectati la ceea ce conteaza cu adevarat. De la stiri generaliste pana la informatii de nisa, suntem aici pentru a va furniza doar ceea ce conteaza.