Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Botanoiu: Nepasarea, nepriceperea, smecheria, aroganta sunt printre motivele care vor duce agricultura si mediul rural spre dezastru
Imbatranirea satelor, migratia tinerilor, invatamantul agricol, abandonul terenurilor, degradarea solurilor, lipsa locurilor de munca, saracia, incapacitatea de a utiliza integral resursele naturale sunt suficiente argumente care demonstreaza ca mediul rural romanesc, asa cum este astazi, nu are viitor, afirma Daniel Botanoiu, presedintele Asociatiei Nationale a Tinerilor Producatori Agricoli din Romania, intr-o scrisoara primita pe adresa redactiei Agroromania.
Structura proprietatii funciare, mai ineficienta decat in secolul XIX, absenta institutiilor de consultanta si consiliere, abundenta institutiilor de control nu dau nici o speranta tinerilor din spatiul rural.
Se vede foarte bine ca obiectivele fundamentale ale sectorului agricol au fost abandonate. Produsele romanesti pierd in fata concurentei, nu suntem capabili sa ne recastigam piata interna a produselor agroalimentare si, mai ales, nu suntem capabili sa ne asiguram securitatea alimentara si energetica.
Despre rolul important al agro-mediului in dezvoltarea rurala nu mai discuta nimeni sau aceste discutii sunt sporadice. Gestionarea durabila a terenurilor agricole a ajuns obiectivul samsarilor de terenuri si nu al reprezentantilor institutiilor publice.
Ministrii din statele cu agricultura dezvoltata, si nu numai, au inteles ca nu poti trata agricultorii cu indiferenta deoarece orice nemultumire a acestora poate genera efecte in lant. Este exact ceea ce nu a inteles, orbit de aroganta, ministrul roman al agriculturii.
Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Propriul meu plan de afaceri
Stick-ul "Propriul meu plan de afaceri" Ai planuri de afaceri standard Esti o persoana dinamica Profita de Stick-ul "Propriul meu plan de afaceri" Ai 7 modele practice de planuri de afacere cu care obtii mai usor finantari si chiar fonduri europene la mai putin de 100 de lei Stick-ul "Propriul meu plan de...
valabila 48h
Romania este coorganizatoare a Targului de agricultura de la Berlin motiv pentru care ministrul agriculturii a invitat participantii, la acest eveniment, dupa "spranceana" uitand de faptul ca unul dintre obiectivele politicii agricole este acela de a intarii rolul economic al organizatiilor profesionale.
Mai mult, in ultima perioada, directorul de cabinet al ministrului agriculturii interzice accesul in minister a presedintilor de organizatii care nu sunt de acord cu pozitiile adoptate de ministru.
Si acest lucru se intampla in contextul in care, nu am gasit rezolvari la o serie de probleme motiv pentru care reamintim ministrului agriculturii urmatoarele:
Bugetul agriculturii este mai mic comparativ cu nevoile agricultorilor dar si cu prevederile negociate in Tratatul de aderare.
Nu trebuie omis faptul ca pana in anul 2016, nivelul platilor acordate agricultorilor romani trebuie sa fie similar cu cel al celorlalti agricultori europeni, concret in anul 2010/11 agricultorii trebuiau sa primeasca cca 163 euro/ha (plati europene si nationale) ei primind doar cca 131 euro/ha, Guvernul diminuand cu cca 32 euro/ha contributia nationala.
In anul 2011/12 agricultorii primesc doar 121 euro/ha fata de 173 euro cat au fost negociati si pentru care s-a primit aprobare de la Comisia Europeana. Guvernul a dimanuat cu cca 52 euro/ha contributia nationala, ministrul agriculturii acceptand tacit aceasta masura.
In cazul ajutoarelor acordate crescatorilor de animale, respectiv bovine, ovine si caprine, cu plata din bugetul national, acestea au fost reduse drastic omitandu-se faptul ca veiturile si investitiile lor se bazau pe acest tip de ajutor.
Ministerul Agriculturii nu are nicio viziune pe termen mediu si lung in privinta orientarii, dezvoltarii si finantarii agriculturii. Producatorii romani, a caror activitate depinde in mod covarsitor de deciziile haotice si neinspirate ale decidentilor politici, sunt pusi in situatia in care nu isi pot planifica activitatea din punct de vedere economic datorita lipsei de stabilitate a politicilor agricole.
Legea camerelor agricole a fost amanata de nenumarate ori, Legea 283/2010 asigura politizarea definitiva a unei institutii ce ar trebui sa apartina in mod firesc agricultorilor.
Romania risca sa piarda o suma foarte mare din banii primiti prin PNDR, peste 3 miliarde euro ca urmare a lipsei de reactie si initativa a MADR. Ministerul Agriculturii prin institutiile subordonate au ridicat nivelul birocratiei la cote insuportabile de catre agricultorul roman. Practic nu exista nici o masura care sa poata fi accesata facil si la care ghidul solicitantului sa nu se fi modificat macar odata. MADR este singurul minister care nu a alocat din fondurile europene sume pentru consolidarea OIPA. Se poate constata cu usurinta, lipsa de profesionalism in implementarea PNDR care intarzie in mod nepermis selectia proiectelor.
Ca urmare a lipsei unei politici coerente in agricultura si a lipsei finantarilor, faramitearea terenurilor agricole si scoaterea acestora din productie cunoaste o amploare tot mai accentuata. Ministerul agriculturii nu a luat nici un fel de masura care sa vizeze restructurarea funciara si comasarea terenurilor agricole.
Sistemul de irigatii este distrus in proportie covarsitoare. Degradarea acestuia nu a determinat ministerul agriculturii sa initieze nici o masura de reablitare a irigatiilor sau de sprijinire pentru plata energiei necesare functionarii sistemelor de irigatii. Nu exista nici o sesiune deschisa in 2012 prin PNDR referitoare la sustinerea investitiilor in modernizarea sistemelor de irigatii.
Evaziunea fiscala a atins un prag fara precedent in agricultura. Desi a anuntat in repetate randuri ca este la curent cu amploarea evaziunii fiscale, Ministrul Agriculturii nu a mers pana la capat cu masurile privind scoaterea din economia neagra a unei sume de peste 2 miliarde de euro.
Ministerul Agriculturii functioneaza ca o veritabila agentie de plati desi nu acesta este rolul acestei institutii. Mai mult ministrul se "mandreste" ca a atras mai multe fonduri europene decat ceilalti ministrii insa uita sa separe platile directe de fondurile destinate masurilor din Programul National de dezvoltare Rurala.
Pentru platile directe, ministrii nu au nici o implicare, ele fiind esalonate pe anii 2007-2013, cu crestere progresiva in fiecare an, pentru care nu sunt necesare proiecte. Daca pentru platile directe ai nevoie de un minim de documente si o cerere, pentru proiectele de investitii trebuie sa transpiri serios mai ales ca urmare a birocratiei infioratoare.
Ministerul Agriculturii refuza, in continuare, sa aibe un dialog constructiv cu organizatiile de producatori recunoscute. Deciziile sunt luate la nivelul ministerului fara o consultare reala a producatorilor. Reprezentarea intereselor agricultorilor romani la Bruxelles este o masura care trebuie sustinuta tinand cont de faptul ca suntem printre primele state europene cu potential agricol.
Lipsa de profesionalism in interpretarea legislatiei este iarasi un "merit" al conducerii actuale a ministerului agriculturii (functionarea OIPA, creditul agricol-garantii, IFN, etc). Toate acestea "palesc" in fata lipsei de dialog pe care actualul ministru le are cu subordonatii domniei sale (sectretari de stat, directorii).
Aplicarea actualelor masuri prevazute in PAC precum si negocierile viitoarei PAC dupa 2013, sunt ridicol de confuze pentru ca nu avem un minister care sa se implice in elaborarea unor masuri de sustinere a agricultorilor, nu avem nici un ministru care sa se bata pentru intereselor sectorului agricol romanesc(penalitatile impuse programelor derulate de catre entitatile de procesare a carnii, taxarea inversa ramasa exclusiv in sarcina agricultorilor, abandonarea problematicii legate de plantele ameliorate genetic, abandonarea intaririi rolului economic al organizatiilor producatorilor).
Pretul inputurilor necesare productiei agricole este printre cel mai mare din Europa si acest lucru nu a dat de gandit actualului ministru desi la inceputul mandatului era un bun cunoscator al acestui fenomen(pretul mare al energiei electrice pentru apa de irigat, pretul mare al motorinei, pretul mare al semintelor etc). platim pentru alimente cu 20% mai mult decat pretul mediu european in situatia in care veniturile romanilor sunt de 5 ori mai mici.
Masurile ce trebuiesc adoptate pentru a evita volatilitatea preturilor produselor agroalimentare precum si functionarea lantului alimentar nu se regasesc printre preocuparile actualei conduceri a ministerului agriculturii.
Impozitarea terenurilor agricole necultivate, uitand faptul ca nu avem infrastructura necesara in mediul rural, ministrul agriculturii nu a stimulat functionarea si infiintarea cooperativelor agricole de servicii, mai mult acesta a acceptat un buget redus pentru agricultura fiind partas la taierea pensiilor ceea ce a dus la incapacitatea agricultorilor in a-si realiza activitatile lor.
Toata lumea recunoaste ca agricultura si dezvoltarea rurala trebuie sa reprezinte prioritatile Romaniei.
Nu exista nici o nadejde de indreptare deoarece nu exista nicio viziune de ansamblu asupra viitorului.
Autor: Daniel BOTANOIU
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".
Votati articolul
Nota: 5 din 1 voturiIdei de afaceri in agricultura