Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Ce castiga si ce pierde Romania in urma reformei Politicii Agricole Comune?
Saptamana trecuta a fost finalizat, la Bruxelles, acordul politic privind reforma Politicii Agricole Comune.
Daciana Sarbu, membra a Comisiei de Agricultura a PE, considera ca versiunea de reforma agreata in cadrul acestui for contine puncte benefice pentru Romania, dar exista si elemente ce inca depind de negocierile ulterioare, in special cele legate de viitorul buget al UE.
"S-a ajuns la un acord politic intre cele trei institutii – Parlament, Comisie si Consiliu – privind reforma PAC, insa punctele care tin de aspecte financiare cruciale precum: anvelopele nationale, suma platilor directe – convergenta externa, plafonarea subventiilor pentru marii fermieri au ramas deschise si nu pot fi negociate pana cand nu se va ajunge la un compromis privind cadrul financiar multianual 2014-2020. Aceste puncte urmeaza sa fie negociate cu Presedintia Lituaniana dupa incheierea discutiilor privind bugetul. Ulterior va avea loc votul in Comisia AGRI si in plen", a explicat Daciana Sarbu.
Aceasta a enumerat 6 puncte pozitive pentru Romania si care au fost deja inchise in urma negocierilor de miercuri:
- Statele membre care primesc plati directe sub media europeana pot completa suma per ha pentru a ajunge la media europeana, din bugete nationale. Daciana Sarbu a sustinut in cadrul negocierilor ca aceasta masura sa fie introdusa in beneficiul Romaniei si Bulgariei, in urma eforturilor sale prevederea fiind asumata de raportorul Parlamentului European in discutiile cu Consiliul si Comisia.
- Tinerii fermieri pot beneficia de plati suplimentare per ha complementare platilor directe aferente suprafetei. Statele membre pot decide suprafata pentru care se acorda platile suplimentare, intre 25 si 90 ha. Daciana Sarbu a sustinut un amendament care solicita plati suplimentare acordate pana la 100 ha, iar acest compromis raspunde solicitarii. Acest program este obligatoriu – desi intentia Consiliului era ca el sa fie voluntar.
- Programul pentru micii fermieri este mentinut cu titlu obligatoriu pentru toate statele membre si bugetul alocat prin acesta este de 1250 euro/ferma – care poate fi completat cu masuri pentru modernizarea fermelor sau alte programe specifice de dezvoltare rurala. Programul pentru micii fermieri poate folosi pana la 10% din anvelopa nationala a unui stat membru.
- Statele membre vor avea posibilitatea sa redistribuie banii proveniti de la plafonare si modulare intre fermieri – adica fermele care au pana la 30 de ha pot beneficia de plati suplimentare pe ha.
- Statele membre pot sprijini anumite sectoare cu nevoi specifice, cu plati cu valoare intre 8 si 13% din platile directe (pentru sectoare precum cel al bovinelor, ovinelor etc).
- 30% din fondurile pentru dezvoltare rurala trebuie sa fie alocate pentru masuri de agro-mediu, managementul padurilor si arii cu handicapuri naturale.
Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Cresterea prepelitelor japoneze
Cresterea prepelitelor japoneze Lucrarea "Cresterea prepelitelor japoneze" - iti asigura toate informatiile de care ai nevoie pentru a demara acest tip de afacere - iti arata punctele sensibile inerente oricarui inceput - te ajuta sa eviti greseli costisitoare Informatiile prezente pe CD-ul "Cresterea prepelitelor...
Oferta Speciala
valabila 48h
valabila 48h
In acelasi timp, Daciana Sarbu mentioneaza si un element vulnerabil pentru Romania - eliminarea cotelor la zahar in 2017 si nu in 2020 asa cum au cerut atat Romania ca stat membru, cat si Parlamentul European.
La eliminarea cotelor nu se propune un alt instrument de control al ofertei, ceea ce inseamna ca producatorii mari din statele puternice vor putea produce mai mult, la preturi mai mici, iar in acest context micii producatori din state precum Romania nu vor putea fi competitivi.
La eliminarea cotelor nu se propune un alt instrument de control al ofertei, ceea ce inseamna ca producatorii mari din statele puternice vor putea produce mai mult, la preturi mai mici, iar in acest context micii producatori din state precum Romania nu vor putea fi competitivi.
Principala schimbare introdusa de reforma PAC este dimensiunea mult mai pronuntata de protejare a mediului: un procent de 30% din platile directe va fi conditionat de aplicarea a 3 masuri de greening (diversificarea culturilor, crearea unei zone de interes ecologic – 5% din suprafata arabil in primii doi ani si 7% in ultimii ani – si pastrarea de pajisti permanente).
Alte prevederi importante presupun ca numele beneficiarilor de fonduri europene pentru agricultura sa fie publicate, cu exceptia numelor micilor fermieri.
De asemenea, vor fi extinse drepturile de plantare pentru vita de vie pana in 2030 – prin cresterea graduala a suprafetei cultivate cu vita de vie cu 0,5% incepand din 2016 si implicarea mai activa a asociatiilor profesionale.
De asemenea, vor fi extinse drepturile de plantare pentru vita de vie pana in 2030 – prin cresterea graduala a suprafetei cultivate cu vita de vie cu 0,5% incepand din 2016 si implicarea mai activa a asociatiilor profesionale.
Autor:
Cornel Oprea
Newsletter gratuit
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".
Votati articolul
Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Idei de afaceri in agricultura