Comunica experienta
AgroRomania.ro


Email Facebook
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ghid practic: Cum ne organizăm ca grup de producători în sectorul de legume fructe?


Obiectivul general al Politicii Agricole Comune il reprezinta un venit stabil si decent pentru producatorii agricoli, acest lucru realizandu-se in general prin concentrarea ofertei si constituirea de forme asociative specializate in comercializarea productiei membrilor grupului. Primul pas care trebuie facut de catre producatori este constituirea unei entitati juridice in vederea obtinerii recunoasterii ca grup de producatori recunoscut preliminar sau ca organizatie de producatori. O cerere pentru obtinerea statutului de Organizatie de Producatori/Grup de producatori (OP/GP) trebuie sa treaca prin urmatoarele etape: depunerea, aprobarea si implementarea unui plan de recunoastere.

Practic, care este procedura de organizare a unui grup de producatori in sectorul legume fructe?

Dosarul de recunoastere preliminara cuprinde minimum urmatoarele:
1.Cerere de recunoastere preliminara;
2.Decizia Adunarii Generale in care sa se mentioneze acordul acesteia pentru efectuarea demersurilor legale in vederea obtinerii statutului de grup de producatori recunoscut preliminar (decizia va fi consemnata intr-un proces-verbal semnat de toti membrii asociati);

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Cresterea prepelitelor japoneze


Cresterea prepelitelor japoneze Lucrarea "Cresterea prepelitelor japoneze" - iti asigura toate informatiile de care ai nevoie pentru a demara acest tip de afacere - iti arata punctele sensibile inerente oricarui inceput - te ajuta sa eviti greseli costisitoare Informatiile prezente pe CD-ul "Cresterea prepelitelor...

Oferta Speciala
valabila 48h

3.Copie legalizata a actului constitutiv/statului din care sa reiasa clar urmatoarele prevederi:
Obiectul principal de activitate – comert cu fructe si/sau legume;
Reguli care sa permita producatorilor-membri sa urmareasca si sa participe in mod democratic la adoptarea deciziilor in cadrul grupului;
Penalitati pentru nerespectarea obligatiilor ce le revin conform actului constitutiv;
Regulile de admintere a noilor membri, respectiv durata minima a calitatii de membru;
Reglementarile contabile si bugetare necesare pentru functionarea grupului.
4.Plan de recunoastere.

AVANTAJELE RECUNOASTERII PRELIMINARE
Grupul de producatori va putea beneficia de sprijin financiar comunitar in cadrul Organizarii Comune de Piata, sub forma unui ajutor pentru infiintare si activitati administrative. Valoarea ajutorului este variabila in functie de valoarea productiei comercializate (VPC) si a cheltuielilor efectiv realizate.
In acelasi timp poate primi sprijin financiar destinat acoperirii unei parti din investitiile necesare pentru obtinerea recunoasterii ca organizatie de producatori.
In paralel, grupul de producatori poate avea acces la anumite masuri din Programul National de Dezvoltare Rurala, printre altele fiind vorba despre masurile privind: modernizarea exploatatiilor agricole sau mediul agricol.
Aceste posibilitati pot reprezenta un sprijin pentru realizarea investitiilor necesare recunoasterii ca OP.

DE CE ORGANIZATII?
Organizatiile de producatori reprezinta elementul de baza in cadrul organizarii comune de piata pentru sectorul legume-fructe, prin intermediul carora se doreste realizarea unei productii durabile si competitive, reducerea costurilor, concentrarea ofertei, prevenirea si combaterea crizelor care pot aparea in sector.
O organizatie de producatori recunoscuta poate beneficia de fonduri comunitare prin elaborarea unui program operational. Programul operational reprezinta, asemenea planului de recunoastere, un ansamblu de masuri pe care organizatia de producatori recunoscuta doreste sa le implementeze, in perioade anuale (de la 1 ianuarie la 31 decembrie), in vederea adaptarii productiei membrilor sai la cerintele pietei si de a-si consolida pozitia pe piata.
In vederea cresterii veniturilor dumneavoastra, cu rabdare si perseverenta, puteti realiza Grupuri si Organizatii de producatori, care reprezinta formele cele mai eficiente care pot aduce stabilitate si avantaje financiare micilor producatori din sectorul de legume fructe.

DE CE STANDARDE DE COMERCIALIZARE?
Legislatia comunitara si nationala care reglementeaza sectorul de fructe si legume face referire si la standarde de comercializare.
Standardele de comercializare sunt o garantie a comertului corect pe intreaga filiera de comercializare a fructelor si legumelor, asigurand astfel o concurenta reala a participantilor pe piata.
GP/OP vor lucra cu aceste standarde de comercializare in cadrul schimburilor comerciale cu diversi parteneri nationali si internationali.
Aceste reglementari vor conduce cu siguranta pe termen scurt la stabilizarea pietei, ceea ce va permite sectorului roman de legume si fructe sa se pozitioneze pe piata unica europeana.
A.GRUPURI DE PRODUCATORI (GP)
SCOPUL SI CONTINUTUL PLANULUI DE RECUNOASTERE PRELIMINARA
Scopul planului de recunoastere preliminara este dezvoltarea progresiva a grupurilor de producatori, astfel incat acestea sa poata primi recunoasterea ca organizatie de producatori dupa implementarea planului de recunoastere.
Planul de recunoastere preliminara cuprinde:
a.descrierea situatiei persoanei juridice in cauza;
b.informatii despre sistemul centralizat de facturare si inregistrare a cantitatilor comercializate;
c.durata estimata a planului de recunoastere, care nu trebuie sa depaseasca 5 ani;
d.masurile ce vor fi implementate, cu termenele de realizare a acestora, in vederea obtinerii recunoasterii ca organizatie de producatori.
Masuri care pot beneficia de ajutor financiar comunitar:
1.Cheltuieli administrative;
2.Studii de prefezabilitate si fezabilitate;
3.Contracte pentru realizarea de materiale publicitare in vederea promovarii imaginii grupului si a produselor acestuia;
4.Cheltuieli pentru procurarea de ambalaje necesare pregatirii produselor in vederea comercializarii;
5.Cheltuieli pentru implementarea sistemelor de siguranta si securitate alimentara, promovarea utilizarii practicilor de cultivare, a tehnicilor de productie si gestiune a deseurilor care sa nu dauneze mediului inconjurator, in special pentru protectia calitatii apelor, a solului si a peisajului natural, precum si mentinerea si/sau promovarea biodiversitatii;
6.Cursuri de calificare a personalului propriu pentru standardizarea productiei, aplicarea sistemelor de siguranta si standardizarea productiei, aplicarea sistemelor de siguranta si securitate alimentara, promovarea utilizarii practicilor de cultivare, a tehnicilor de productie si gestiune a deseurilor care sa nu dauneze mediului inconjurator, marketingul produselor agricole, intocmirea de studii de piata;
7.Cheltuielile aferente reuniunilor si programelor de formare pentru punerea in aplicare a actiunilor planului de recunoastere, inclusiv diurnele zilnice ale participantilor;
8.Promovarea denumirilor/marcilor grupurilor de producatori;
9.Costuri privind achizitionarea de terenuri virane in vederea realizarii unei investitii; masini frigorifice pentru transportul produselor; masini pentru sortarea calibrarea si etichetarea produselor; masini pentru confectionat ambalaje; spatii comerciale pentru desfacerea produselor; spatii pentru depozitarea produselor.
AJUTORUL FINANCIAR PENTRU PLANUL DE RECUNOASTERE PRELIMINARA
Ajutoarele sunt variabile, in functie de VPC (VPC – este valoarea fara TVA a productiei membrilor pentru categoria/categoriile de produse pentru care s-a obtinut recunoasterea, comercializate prin intermediul grupurilor de producatori recunoscute preliminar) si cheltuielile efective realizate pe masurile din planul de recunoastere preliminara. GP vor fi sustinute si informate cu privire la planurile de recunoastere preliminara de catre toate organismele administrative din structura MADR.

B.ORGANIZATII DE PRODUCATORI (OP)
SCOPUL SI CONTINUTUL PROGRAMELOR OPERATIONALE
Scopul este adaptarea productiei membrilor OP la cerintele pietei (cerere efectiva, calitate, pret) si consolidarea pozitiei acestora pe piata prin finantarea programelor operationale.
Finantarea comunitara a organizatiilor de producatori se face printr-un fond financiar denumit fond operational (FO)
CREAREA FONDURILOR OPERATIONALE
Pentru a beneficia de asistenta financiara comunitara, organizatiile de producatori vor infiinta fonduri operationale constituite din contributiile financiare platite de fiecare membru pe baza volumului si/sau valorii productiei comercializate.
VPC este valoarea fara TVA a productiei membrilor pentru categoria/categoriile de produse pentru care s-a obtinut recunoasterea, comercializate prin intermediul organizatiilor de producatori.
Organizatiile de producatori deschid un “cont special dedicat” numai pentru operatiunile financiare din fondul operational.
CONTINUTUL PROGRAMELOR OPERATIONALE
Programele operationale au o durata de aplicare minima de 3 ani si maxima de 5 ani si contin proiecte executive anuale care se deruleaza intre 1 ianuarie si 31 decembrie si cuprind informatii cu privire la:
situatia initiala a organizatiei de producatori privind productia, comercializarea si echipamentele;
obiectivele programului, luand in considerare comercializarea productiei si concentrarea ofertei;
masurile si actiunile propuse;
- durata programului;
- modul de calculare si cuantumul contributiilor financiare;
- informatiile care justifica diferentierea cuantumului contributiilor;
- bugetul si calendarul de executie a masurilor pentru fiecare an de punere in aplicare a programului.
Cateva masuri eligibile pentru plata ajutorului financiar comunitar in cadrul programelor operationale sunt mai ales:
1.Costurile materialului saditor in cazul culturilor perene;
2.Costurile generale referitoare la fonduri sau la programul operational;
3.Cheltuielile de personal (inclusiv costurile legate de salarii si retributii, daca acestea sunt suportate de organizatia de producatori);
4.investitiile in vehicule dotate cu echipamente frigorifice sau de transport la temperatura controlata;
5.cheltuielile efectuate in vedera reuniunilor si programelor de formare pentru punerea in aplicare a actiunilor programului operational;
6.promovarea generica si promovarea marcilor de calitate;
7.investitiile sau actiunile privind exploatatiilor private, cu conditia sa contribuie la obiectivele programului operational;
Sunt de asemenea prevazute si alte masuri specifice, cu destinatie precisa care necesita analize mai aprofundate. Functionarii de la nivel local vor ajuta la construirea dosarelor.
OP vor fi sustinute si informate cu privire la programele operationale de catre toate organismele administrative implicate in procesul de analiza si aprobare a dosarelor.

CONTROLUL DE CONFORMITATE CU STANDARDELE DE COMERCIALIZARE CARE SE APLICA IN SECTORUL FERCTELOR SI LEGUMELOR PROASPETE
Controlul de conformitate cu standardele de comercializare (calitate) este unul din elementele de baza indispensabile, care asigura o functionare corecta a organizarii comune de piata in sectorul legumelor si fructelor proaspete.
Controlul de conformitate cu standardele de calitate se efectueaza in toate fazele de comercializare a fructelor si legumelor proaspete, respectand prevederile legislatiei comunitare privind organizarea comuna a pietei fructelor si legumelor.
Acest control se executa pentru verificarea a 37 de specii de legume si fructe, dupa metodologia de lucru stabilita prin legislatia comunitara, privind controalele de conformitate cu normele de comercializare care se aplica in sectorul fructelor si legumelor proaspete.
Autoritatea responsabila de coordonarea activitatii privind controlul de conformitate cu standardele de comercializare este Inspectia de Stat pentru Controlul Tehnic in Producerea si Valorificarea Legumelor si Fructelor (ISCTPVLF), in conformitate cu prevederile nationale in domeniu.
ISCTPVLF este un compartiment distinct in cadrul Directiei Generale de Inspectii Tehnice si Control a Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
ISCTPVLF este organizata si functioneaza prin:
Autoritatea de coordonare – la nivelul MADR;
Organismele de control – la nivelul directiilor pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si Municipiului Bucuresti.
Inscrierea in baza de date se face prin completarea unei cereri, disponibila pe site-ul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, la adresa www.madr.ro sau la inspectoratul ISCTPVLF din cadrul directiilor pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene. Aceasta cerere se va depune la organismul de control, desemnat pentru efectuarea controlului de conformitate la fructele si legumele proaspete, pe raza careia operatorul respectiv isi desfasoara activitatea.
Categoriile de operatori din sectorul de fructe si legume, care vor fi scrisi in baza de date sunt urmatoarele:
1.Comercianti engross – orice persoana juridica care achizitioneaza legume si/sau fructe proaspete in numele sau si le revinde altor comerciani cu ridicata sau amanuntul (depozite si piete engross);
2.Persoane juridice care comercializeaza in numele tertilor (misionari);
3.Grupuri de producatori;
4.Organizatii de producatori;
5.Cooperative de producatori neasociate OP;
6.Centre de achizitionare si conditionare situate in bazinele legumicole sau pomicole.
In baza de date nu vor fi inscrisi urmatorii operatori:
fermierii agricoli din cadrul bazinelor de productie traditionale, care vand, livreaza sau expediaza legume si fructe spre centre de ambalare, conditionare sau depozitare;
centrele de depozitare care expediaza legume fi fructe catre centre de sortare si ambalare;
fermierii care vand propria ferma, legume si fructe, direct catre consumator, pentru consumul personal al acestuia;
producatorii agricoli care valorifica productia prin GP, OP sau cooperative, in vederea comercializarii;
persoanele fizice sau juridice a caror activitate in sectorul de legume si fructe proaspete consta exclusiv in transportul acestor produse.

BAZA DE DATE CONTINE PENTRU FIECARE OPERATOR
numarul de inregistrare in baza de date;
numele si prenumele operatorului;
adresa operatorului si/sau a punctului de lucru;
informatii de la Registrul Comertului (cod unic de inregistrare);
informatile necesare in vederea clasificarii operatorilor;
un indicator de importanta operatorului;
informatii privind rezultatele controalelor precedente;
orice alta informatie considerata necesara in vederea efectuarii controlului de conformitate.
Newsletter gratuit
Top 4 Afaceri agricole in 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".



Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Idei de afaceri in agricultura



Rentrop ∧ Straton
Newsletter gratuit
Top 4 Afaceri agricole in 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".


Articole recomandate

Rubrica meteo
Manager | Stiri si analize economice
Rentrop & Straton