Comunica experienta
AgroRomania.ro


Email Facebook
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Granturile de 500.000 euro/firma prezinta probleme majore

granturile-de-500000-eurofirma-prezinta-probleme-majore

Sectorul agroalimentar se intalneste cu probleme majore. Ordonanta de Urgenta 154/2022 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru sprijinirea mai multor categorii de procesatori are greseli, insa Ministerul Agriculturii pare ca nu le vede.


Acul normativ ii afecteaza pe fermierii romani care produc materie prima, potrivit vicepresedintelui Comisiei de Agricultura din Camera Deputatilor, Emil Dumitru. De asemenea, Ministerul Agriculturii nu are niciun interes sa corecteze aceste greseli. In plus, Emil Dumitru a mentionat ca unele conditii din ordonanta le pun bete in roate fermierilor, in timp ce procesatorii care aduc marfa sunt eligibili sa acceseze un sprijin de 500.000 de euro.
 
"Eu am depus amendamente la Comisia pentru Agricultura, este vorba despre programul Sprijin pentru Romania, 200 de milioane de euro pentru sectorul de morarit si panificatie, pentru sectorul de furaje combinate si pentru sectorul procesarii laptelui. Este o ordonanta proasta, impotriva fermierului roman care furnizeaza materie prima, pentru ca nu s-a introdus nicio conditie pentru ca marfa care este constituita ca stoc in perioada noiembrie-decembrie 2022 sa provina de pe teritoriul Romaniei.
 
Mi s-a spus ca a fost in transparenta decizionala ordonanta si ca asa a decis industria procesatoare. Adica, ca sa va dau un exemplu cu subiect si predicat, un procesator din centrul tarii aduce lapte din Ungaria, traduce factura, o depune la Directia Agricola in vederea obtinerii sprijinului de 500.000 euro, este eligibil, iar noi in loc sa finantam fermierul roman care produce lapte, finantam fermele din alt stat membru. 
 

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Magazin Online - cum sa pornesti propria ta afacere online


Vrei sa demarezi o afacere online Secretele comertului online iti sunt in sfarsit dezvaluite in stick-ul “Magazin Online - cum sa pornesti propria ta afacere online” Te gandesti sa demarezi o afacere orice fel de afacere Atunci primul pas pe care il ai OBLIGATORIU de facut consta in realizarea unui mic studiu de piata serios...

Oferta Speciala
valabila 48h
Acesta este un aspect. In al doilea rand, s-au omis din Ordonanta 154/2022, ori din prostie, ori din necunoastere, fermele integrate care au vegetal, ferma de vaci si fabrica de lapte. Aceste ferme au fost omise, pentru ca Ordonanta spune ca trebuie sa faca dovada facturilor fiscale, or omul ala de unde sa aiba facturi fiscale? Deci noi le spunem oamenilor sa investeasca, sa integram productia, sa reducem balanta comerciala, dar ii scoatem din forma de sprijin de granturi de 500.000 euro", a precizat deputatul Emil Dumitru pentru AgroTv.
 
Beneficiarii schemei de sprijin sunt operatorii economici care desfasoara activitati incadrate in urmatoarele clase:
 
- cod CAEN 1061 – Fabricarea produselor de morarit;
- cod CAEN 1041 – Fabricarea uleiurilor si grasimilor;
- cod CAEN 1051 – Fabricarea produselor lactate si a branzeturilor;
- cod CAEN 1091 – Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de ferma
 
Mai jos puteti citi actul normativ pentru Ordonanta de Urgenta 154/2022.
 
ART. 1
 
(1) Prezenta ordonanta de urgenta instituie o schema de ajutor de stat sub forma de grant acordat operatorilor din industria de procesare a cerealelor si de fabricare a uleiurilor pentru obtinerea de faina de grau, malai si ulei de floarea-soarelui, operatorilor din industria de fabricare a produselor lactate in scopul prelucrarii si procesarii laptelui crud materie prima si operatorilor din industria fabricarii preparatelor pentru hrana animalelor de ferma in scopul obtinerii de furaje combinate.
 
(2) Schema de ajutor de stat sub forma de grant, denumita in continuare schema, se acorda in vederea compensarii partiale a cresterii costurilor de transport, depozitare si procesare, suportate de operatorii economici din industriile de procesare a cerealelor si de fabricare a uleiurilor, de fabricare a produselor lactate, de fabricare a preparatelor pentru hrana animalelor de ferma, precum si in vederea compensarii partiale a cresterii costurilor suportate de acestia cu privire la constituirea stocurilor de materie prima de grau, porumb, orz, floarea-soarelui, soia si rapita, lapte crud materie prima.
 
ART. 2
 
(1) Prezenta schema respecta prevederile sectiunii 2.1 - Ajutoare limitate din Comunicarea Comisiei Europene - Cadru temporar de criza pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei impotriva Ucrainei (2022/C131/01), denumita in continuare Comunicarea Comisiei Europene (2022/C131/01), publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 131 din 23 martie 2022, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(2) Schema de ajutor de stat se notifica Comisiei Europene in temeiul art. 108 alin. (3) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.
 
ART. 3
 
Directiile pentru agricultura judetene si a municipiului Bucuresti, denumite in continuare DAJ, reprezinta autoritatea competenta responsabila cu implementarea schemei.
 
ART. 4
 
(1) Grantul reprezinta suma maxima care se acorda per operator din industria de procesare a cerealelor si de fabricare a uleiurilor pentru asigurarea unor cantitati minime de faina de grau, malai si ulei de floarea-soarelui, per operator din industria de fabricare a produselor lactate pentru asigurarea unei cantitati minime de lapte de consum si produse lactate, precum si per operator din industria fabricarii preparatelor pentru hrana animalelor de ferma pentru asigurarea unor cantitati minime de furaje combinate.
 
(2) Schema se aplica pana la data de 30 iunie 2023 inclusiv, pe intreg teritoriul Romaniei, si se cumuleaza cu orice alte scheme de sprijin finantate de la bugetul de stat pe sectiunea 2.1 - Ajutoare limitate pct. 41 lit. a) din Comunicarea Comisiei Europene (2022/C131/01), cu respectarea pragului maxim de 500.000 euro/beneficiar.
 
(3) Orice sume primite prin alte scheme de sprijin finantate de la bugetul de stat pe sectiunea 2.1 - Ajutoare limitate pct. 41 lit. a) din Comunicarea Comisiei Europene (2022/C131/01) se deduc din pragul maxim al grantului financiar de 500.000 euro/beneficiar care se poate acorda in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat.
 
(4) Plata ajutorului de stat mentionat de prezenta schema se efectueaza pana la data de 30 iunie 2023 inclusiv.
 
ART. 5
 
Beneficiarii prezentei scheme sunt operatorii economici care desfasoara activitati incadrate in urmatoarele clase:
 
a) cod CAEN 1061 - Fabricarea produselor de morarit;
 
b) cod CAEN 1041 - Fabricarea uleiurilor si grasimilor;
 
c) cod CAEN 1051 - Fabricarea produselor lactate si a branzeturilor;
 
d) cod CAEN 1091 - Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de ferma.
 
ART. 6
 
Pentru a fi eligibili la acordarea grantului prevazut de prezenta schema, beneficiarii prevazuti la art. 5 trebuie sa indeplineasca, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:
 
a) sa solicite ajutorul de stat prevazut de prezenta ordonanta de urgenta;
 
b) sa constituie stocuri necesare procesarii, respectiv stocuri de grau in perioada 15 august 2022 - 1 noiembrie 2022 inclusiv sau stocuri de porumb in perioada 1 septembrie 2022 - 1 noiembrie 2022 inclusiv sau stocuri de floarea-soarelui in perioada 15 august 2022 - 1 noiembrie 2022 inclusiv sau stocuri de lapte crud materie prima in perioada 15 august 2022 - 1 noiembrie 2022 inclusiv sau stocuri de materii prime pentru furaje combinate, respectiv grau si/sau orz si/sau porumb si/sau soia si/sau rapita, in perioada 15 august 2022 - 1 noiembrie 2022 inclusiv;
 
c) sa detina autorizatie de mediu/autorizatie integrata de mediu, emisa de autoritatea de mediu competenta, sau autorizatie sanitar-veterinara/certificat de inregistrare emisa/emis de autoritatea sanitar-veterinara si pentru siguranta alimentelor, dupa caz, sau in lipsa acestora sa declare pe propria raspundere datele referitoare la capacitatea operationala de macinis/procesare a unitatii;
 
d) sa prezinte un raport lunar de productie din anul 2022;
 
e) sa detina certificat de inregistrare emis de Oficiul National al Registrului Comertului, certificat constatator, cu mentiunea codului/codurilor CAEN prevazut(e) la art. 5;
 
f) sa prezinte facturi/file din carnetul de comercializare a produselor agricole, aferente pentru constituirea stocurilor si emise in perioadele prevazute la lit. b), cu mentionarea cantitatii;
 
g) sa nu se afle in reorganizare, lichidare sau faliment, conform evidentelor Oficiului
 
National al Registrului Comertului, la data depunerii solicitarii pentru ajutor.
 
ART. 7
 
(1) Beneficiarii care indeplinesc conditiile de eligibilitate prevazute la art. 6 depun/transmit la DAJ o cerere de solicitare a grantului care cuprinde si declaratia pe propria raspundere ca nu se afla in reorganizare, lichidare sau faliment, potrivit evidentelor Oficiului National al Registrului Comertului la data depunerii solicitarii ajutorului de stat, conform modelului prevazut in anexa nr. 1, insotita de urmatoarele documente:
 
a) copie a documentelor prevazute la art. 6 lit. c) - f);
 
b) copiile documentelor de identificare a coordonatelor bancare, precum banca comerciala, codul IBAN, in care sa fie virate sumele.
 
(2) Cererile si documentele prevazute la alin. (1) se depun/transmit in termen de 15 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
 
(3) Cererea de solicitare a ajutorului, insotita de documentele prevazute la alin. (1), poate fi transmisa la DAJ, respectiv a municipiului Bucuresti si prin fax sau posta sau in format electronic prin e-mail.
 
(4) Documentele depuse/transmise in copie de catre beneficiar vor purta sintagma "conform cu originalul", vor fi datate si insusite prin semnatura de catre reprezentantul legal al beneficiarului.
 
ART. 8
 
DAJ verifica documentatia depusa de catre beneficiari, pentru indeplinirea conditiilor de eligibilitate prevazute la art. 6, si documentele solicitate prevazute la art. 7, iar nerespectarea acestora atrage dupa sine neeligibilitatea solicitantului la acordarea ajutorului financiar.
 
ART. 9
 
In termen de 5 zile lucratoare de la expirarea perioadei prevazute la art. 7 alin. (2), DAJ verifica respectarea prevederilor art. 8, stabilesc sumele si beneficiarii, intocmesc si transmit la Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale - Directia generala buget-finante si fonduri europene situatia centralizatoare cu beneficiarii eligibili, structurata distinct pe fiecare cod CAEN potrivit dispozitiilor art. 12 alin. (1), si sumele aferente grantului care se acorda beneficiarilor schemei, conform modelului prevazut in anexa nr. 2.
 
ART. 10
 
(1) In termen de 5 zile lucratoare de la primirea situatiilor centralizatoare prevazute la art. 9, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale - Directia generala buget-finante si fonduri europene verifica incadrarea solicitarilor financiare in valoarea totala alocata la nivel de cod CAEN, iar in cazul in care aceasta depaseste resursele financiare totale alocate per cod CAEN, sumele aferente grantului cuvenit beneficiarilor respectivi se reduc proportional si se comunica la DAJ.
 
(2) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale transmite Ministerului Finantelor cererea de deschidere a creditelor bugetare insotita de situatia centralizatoare cu sumele aferente grantului care se acorda beneficiarilor schemei, intocmita conform modelului prevazut in anexa nr. 3.
 
(3) Dupa aprobarea de catre Ministerul Finantelor a deschiderii creditelor bugetare, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale deschide si repartizeaza credite bugetare DAJ, iar acestea vireaza sumele in conturile beneficiarilor.
 
ART. 11
 
(1) Valoarea maxima a grantului care se acorda per beneficiar este de 500.000 euro.
 
(2) Grantul financiar se acorda in lei, la cursul valutar de schimb euro/leu comunicat de catre Banca Nationala a Romaniei la data de 1 august 2022, respectiv de 4,9287 lei/euro.
 
(3) Nivelul stocurilor constituite in perioadele prevazute la art. 6 lit. b), pentru care se acorda grantul financiar maxim, este de 14.280,00 tone de grau sau 14.280,00 tone porumb sau 9.615,00 tone de floarea-soarelui sau 10.000,00 tone lapte crud materie prima sau pentru obtinerea de furaje combinate 15.600,00 tone constituite din grau si/sau orz si/ sau porumb si/sau soia si/sau rapita.
 
(4) Daca stocurile constituite in perioada prevazuta la art. 6 lit. b) sunt mai mici decat cele prevazute la alin. (3), nivelul grantului financiar se diminueaza procentual, in mod corespunzator.
 
(5) Daca stocurile constituite de beneficiar in perioada prevazuta la art. 6 lit. b) sunt mai mari decat cele prevazute la alin. (3), se acorda nivelul maxim al grantului financiar prevazut la alin. (1).
 
ART. 12
 
(1) Resursele financiare totale necesare implementarii schemei reprezinta 985.740.000 lei, echivalent in euro al sumei de 200.000,00 mii euro, calculat la cursul valutar de schimb prevazut la art. 11 alin. (2), care se distribuie astfel:
 
a) 114.000,00 mii euro pentru beneficiarii cu cod CAEN 1061 - Fabricarea produselor de morarit, in vederea obtinerii de faina de grau;
 
b) 10.000,00 mii euro pentru beneficiarii cu cod CAEN 1061 - Fabricarea produselor de morarit, in vederea obtinerii de malai;
 
c) 42.730,00 mii euro pentru beneficiarii cu cod CAEN 1041 - Fabricarea uleiurilor si grasimilor, in vederea obtinerii uleiului comestibil de floarea-soarelui;
 
d) 13.270,00 mii euro pentru beneficiarii cu cod CAEN 1051 - Fabricarea produselor lactate si a branzeturilor;
 
e) 20.000,00 mii euro pentru beneficiarii cu cod CAEN 1091 - Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de ferma, in vederea obtinerii de furaje combinate.
 
(2) Resursele financiare totale prevazute la alin. (1) se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pe anul 2023.
 
(3) In cazul in care valoarea totala a solicitarilor la nivel de cod CAEN depaseste resursele financiare alocate per cod CAEN conform prevederilor alin. (1), suma cuvenita fiecarui beneficiar se reduce proportional.
 
ART. 13
 
(1) In cazul in care, dupa efectuarea de catre structurile DAJ a controalelor administrative, se constata nerespectarea conditiilor prevazute la art. 6, beneficiarii schemei sunt obligati la restituirea contravalorii ajutorului.
 
(2) Recuperarea sumelor rezultate din aplicarea alin. (1) se realizeaza potrivit prevederilor titlurilor V si VII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
ART. 14
 
(1) Vanzarea stocurilor de materie prima constituite in conditiile prezentei ordonante de urgenta de catre beneficiarii care au incasat grantul financiar acordat conform schemei de ajutor de stat este interzisa.
 
(2) DAJ verifica respectarea prevederilor alin. (1), iar in cazul incalcarii acestora procedeaza la recuperarea sumelor reprezentand grantul acordat potrivit prevederilor titlurilor V si VII din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
 ART. 15
 
(1) Sumele reprezentand ajutor de stat necuvenit, prevazute la art. 13 alin. (2) si art. 14 alin. (2), reprezinta creante bugetare, pentru recuperarea acestora aplicandu-se in mod corespunzator dispozitiile Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(2) Procesul-verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare intocmit de catre DAJ, prin care se individualizeaza sumele de recuperat exprimate in moneda nationala, constituie titlu de creanta si cuprinde elementele actului administrativfiscal prevazut de Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(3) Titlul de creanta constituie titlu executoriu la data implinirii termenului de scadenta prevazut in acesta.
 
(4) Persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim se poate adresa instantei de contencios administrativ in conditiile si termenele prevazute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(5) Titlurile executorii impreuna cu dovada comunicarii acestora catre debitor se transmit organelor fiscale competente subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in vederea recuperarii debitului, conform Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(6) Cuantumul obligatiilor fiscale accesorii se calculeaza de catre DAJ de la data scadentei si pana la data transmiterii catre organele fiscale competente subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, potrivit alin. (5), iar organele fiscale competente subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala calculeaza obligatii fiscale accesorii de la data transmiterii titlurilor executorii si pana la data stingerii sumelor prevazute in acestea.
 
(7) Obligatiile fiscale accesorii calculate de catre DAJ se individualizeaza intr-un titlu de creanta.
 
(8) In procedura insolventei, inscrierea creantei bugetare la masa credala se face de catre DAJ.
 
(9) Sumele incasate potrivit prevederilor alin. (2) se fac venit integral la bugetul de stat si se vireaza intr-un cont de venituri distinct.
 
ART. 16
 
(1) Toate documentele depuse in vederea solicitarii ajutorului de stat acordat potrivit prezentei ordonante de urgenta se pastreaza la DAJ, respectiv a municipiului Bucuresti, pe o perioada de 10 ani fiscali de la data la care a fost acordat ajutorul de stat.
 
(2) Toate documentele care atesta ajutorul de stat cuvenit se pastreaza de catre beneficiarii ajutorului de stat pe o perioada de 10 ani fiscali de la data incasarii sumei cuvenite.
 
ART. 17
 
Textul prezentei scheme si informatiile aferente fiecarui beneficiar al carui sprijin financiar depaseste valoarea de 10.000 euro se publica pe site-ul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale la adresa www.madr.ro si pe site-urile DAJ, respectiv a municipiului Bucuresti.
 
ART. 18
 
La data primirii deciziei Comisiei Europene privind acordarea ajutorului de stat se stabileste eligibilitatea beneficiarului si se constituie obligatia de plata a acestui ajutor de stat.

Newsletter gratuit
Top 4 Afaceri agricole in 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".



Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Idei de afaceri in agricultura



Rentrop ∧ Straton
Newsletter gratuit
Top 4 Afaceri agricole in 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".


Articole recomandate

Rubrica meteo
Manager | Stiri si analize economice
Rentrop & Straton