Comunica experienta
AgroRomania.ro


Email Facebook
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

APIA: Sanctiuni pentru crescatorii de vaci

apia-sanctiuni-pentru-crescatorii-de-vaci

Ordinul OMDR nr. 483/07.11.2023 stabileste sanctiunile pentru crescatorii de vaci de lapte beneficiari de subventii. Acestea se aplica incepand cu anul de cerere 2023.


Sanctiunile fac referire la interventiile PD-07, PD-21 si ANTZ 7 din PS 2023 - 2027.
 

Sanctiuni

 

Sistemul de sanctiuni pentru eco-schema in sectorul zootehnic – Cresterea nivelului de bunastare a vacilor de lapte, interventia PD-07 din PS 2023-2027

 
Baza de calcul pentru eco-schemele in sectorul zootehnic, este urmatoarea:
 

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Afacere la cheie cu flori in ghiveci


Aveti un teren de 100 mp Puteti castiga fara efort 30 000 de euro an cultivand si comercializand FLORI IN GHIVECI   Florile in ghiveci castiga din ce in ce mai mult teren   Motivul este usor de intuit – florile in ghiveci rezista un timp mai indelungat – si acesta este un aspect care conteaza enorm mai ales daca este...

Oferta Speciala
valabila 48h
a) sprijinul nu se acorda pentru un efectiv mai mare decat efectivul de animale estimat de beneficiar in cererea de plata pentru fiecare exploatatie cu autorizatie/inregistrare sanitarveterinara, pe perioada unui an de angajament;
 
b) daca efectivul de animale estimat in cererea de plata depaseste efectivul de animale solicitat in decontul anual, nu se aplica nici o sanctiune, iar valoarea sprijinului se calculeaza la efectivul anual solicitat in deconturile justificative;
 
c) Efectivul anual eligibil la plata reprezinta baza de calcul pentru stabilirea sumei de plata fara penalizari (valoare fara reduceri/sanctiuni) exprimata in euro/lei;
 
d) Efectivul anual eligibil la plata reprezinta pentru categoria vaci de lapte (eco-schema PD07) efectivul mediu eligibil la plata determinat din decontul anual pentru fiecare exploatatie cu cod ANSVSA autorizata/inregistrata sanitar-veterinar, pe perioada unui an de angajament. Efectivul anual eligibil la plata determinat in baza documentelor justificative depuse, nu poate fi mai mare decat efectivul solicitat in decontul respectiv;
 
e) Suma eligibila la plata finala, exprimata in euro/lei, se stabileste dupa aplicarea tuturor reducerilor si sanctiunilor (daca este cazul);
 
f) Efectivul eligibil reprezinta efectivul solicitat in decontul anual, conform documentelor sau efectiv mediu din care s-au scazut efectivele neeligibile, din decontul anual . Efectiv eligibil = efectiv eligibil conform documentelor – efectiv neeligibil In categoria de efectiv neeligibile se incadreaza animalele care nu corespund categoriei de animal pentru care se acorda sprijinul, animalele sacrificate de necesitate si mortalitatile;
 
g) Beneficiaza de plata compensatorie aferenta eco-echemei sector zootehnic efectivul de animale aflat sub angajament si crescut in exploatatii cu cod ANSVSA care sunt autorizate/inregistrate sanitar-veterinar conform legislatiei in vigoare.
 
Calcularea sanctiunilor se realizeaza pe fiecare tip de sprijin (PD-07.1 „Evitarea mulsului traumatic si bunastarea ugerului”, PD-07.2 „Sanatatea ongloanelor”, PD-07.3 „Imbunatatirea zonei de odihna”) din cadrul unei exploatatii.
 
Sistemul de sanctiuni aplicabil pentru cererile de plata aferente eco-schemei in sectorul zootehnic – Cresterea nivelului de bunastare a vacilor de lapte, interventia PD-07, din PS 2023- 2027, se stabileste tinand cont de urmatoarele 4 categorii de sanctiuni, care se aplica in urmatoarea ordine, la suma de plata ramasa dupa etapa anterioara de sanctionare:
 
A. Sanctiuni administrative in ceea ce priveste efectivul de animale solicitat in decontul justificativ;
 
B. Sanctiuni pentru nerespectarea conditiilor generale de eligibilitate, a standardului minim si a standardului pentru conditii superioare de bunastare;
 
C. Sanctiuni pentru depunerea cu intarziere a cererii de plata;
 
D. Sanctiuni pentru nerespectarea conditionalitatii.
 
Fermierul nu va fi respins de la plata si nici nu va fi sanctionat in cazurile in care nu a fost in masura sa-si respecte angajamentele sau conditiile de eligibilitate ca urmare a cazurilor de forta majora si circumstante exceptionale, daca a prezentat documente justificative in acest sens, conform legislatiei in vigoare.
 
Sunt recunoscute, in special, urmatoarele cazuri de forta majora si circumstante exceptionale:
 
a) decesul beneficiarului;
 
b) incapacitatea profesionala pe termen lung a beneficiarului;
 
c) o catastrofa naturala grava sau un fenomen meteorologic sever care afecteaza grav exploatatia agricola;
 
d) distrugerea accidentala a cladirilor destinate cresterii animalelor, aflate pe exploatatia agricola;
 
e) o epizootie, un focar de boala a plantelor sau prezenta unor daunatori ai plantelor care afecteaza partial sau integral septelul, sau culturile beneficiarului;
 
f) exproprierea intregii exploatatii sau a unei mari parti a acesteia, daca exproprierea respectiva nu ar fi putut fi anticipata la data depunerii cererii;
 
g) distrugerea de catre exemplarele din speciile de fauna de interes cinegetic prevazute in anexele nr. 1 si 2 la Legea vanatorii si a protectiei fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt notificate la APIA si documentele justificative sunt depuse de catre beneficiarii masurilor;
 
h) o situatie epidemiologica internationala, declarata pandemie de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii incidenta si pe teritoriul Romaniei reglementata in conditiile stabilite prin legislatia nationala si reglementarile procedurale specifice de implementare a PS 2023-2027.
 
Fermierul nu va fi sanctionat in cazurile de circumstante naturale care afecteaza septelul sau efectivul de animale, cu conditia sa fi informat in scris autoritatea competenta cu privire la producerea evenimentului de reducere a efectivului de animale si daca odata cu decontul justificativ a prezentat documente justificative in acest sens, conform legislatiei in vigoare
 
Fara a se aduce atingere circumstantelor reale de care trebuie sa se tina cont in fiecare caz in parte, APIA poate recunoaste circumstantele naturale care afecteaza septelul sau efectivul, constand in moartea/sacrificarea de necesitate a unui animal ca urmare a urmatoarelor situatii, de care beneficiarul nu poate fi considerat raspunzator:
 
a) Enzootii care conduc la eliminarea din efectiv a unor animale sanatoase dar purtatoare de virusi/bacterii;
 
b) Imposibilitatea de a fata;
 
c) Desmorexie ischio-pubiana si desmorexie sacro-iliaca;
 
d) Hemoragie interna consecutiv ruptura organe interne, vene, artere;
 
e) Edem gloso-faringian;
 
f) Fracturi membre;
 
g) Soc anafilactic.
 
SECTIUNEA 1: A. Referitor la sanctiunile administrative in ceea ce priveste efectivul de animale solicitat in decontul justificativ, acestea se aplica pentru efectivele neeligibile, respectiv pentru efectivele care nu respecta conditiile de eligibilitate. In categoria de efectiv neeligibil se incadreaza animalele care nu corespund categorei de animal pentru care se acorda sprijinul, animalele sacrificate de necesitate si mortalitatile.
 
Sanctiunile administrative in ceea ce priveste efectivul de animalele solicitate se calculeaza pe baza efectivului solicitat anual din decontul justificativ (echivalent UVM) si a efectivului anual eligibil la plata (echivalent UVM) pentru fiecare tip de sprijin prevazut in Sectiunea 7 din Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 80/2023 si fiecare exploatatie cu cod ANSVSA, dupa formula: Procent rezultat = (efectivul solicitat – efectivul anual eligibil la plata)/ efectivul anual eligibil la plata x 100.
 
In cazul in care, in urma controalelor administrative si/sau a controalelor efectuate la fata locului, diferenta intre efectivul solicitat si efectivul anual eligibil la plata este un numar de animale mai mic sau egal cu 3 UVM, iar efectivul de animale solicitat (echivalent UVM) in decontul/deconturile anulale depaseste efectivul de animale anual eligibil la plata (echivalent UVM), valoarea sprijinului se calculeaza pe baza efectivului de animale anual eligibil la plata (echivalent UVM).
 
In cazul in care, in urma controalelor administrative si/sau a controalelor efectuate la fata locului, diferenta intre efectivul solicitat si efectivul anual eligibil la plata este un numar de animale mai mare de 3 UVM, iar efectivul de animale solicitat (echivalent UVM) in decontul/deconturile anulale depaseste efectivul de animale anual eligibil la plata (echivalent UVM), valoarea totala a sprijinului la care are dreptul beneficiarul in cadrul sprijinului pentru anul de cerere in cauza se reduce astfel:
 
a) cu 2,5%, daca procentul stabilit in conformitate cu al doilea paragraf din sectiunea 1A nu depaseste 10%;
 
b) cu 5%, daca procentul stabilit in conformitate cu al doilea paragraf din sectiunea 1A este mai mare de 10%, dar nu mai mare de 20%;
 
c) cu 10% daca procentul stabilit in conformitate cu al doilea paragraf din sectiunea 1A este mai mare de 20%, dar nu mai mare de 30%;
 
d) cu 15% daca procentul stabilit in conformitate cu al doilea paragraf din s sectiunea 1A este mai mare de 30%, dar nu mai mare de 40%;
 
e) cu 20% daca procentul stabilit in conformitate cu al doilea paragraf din sectiunea 1A este mai mare de 40%, dar nu mai mare de 50%;
 
f) daca procentul stabilit in conformitate cu al doilea paragraf din sectiunea 1A depaseste 50%, nu se acorda sprijinul la care ar fi avut dreptul beneficiarul in anul de cerere in cauza.
 
La calculul sanctiunilor administrative in ceea ce priveste efectivul solicitat in decontul/ deconturile justificative nu se vor lua in considerare neconformitatile privind respectarea conditiilor superioare de bunastare (pentru care se vor aplica sanctiunile prevazute la punctul B).
 
SECTIUNEA 2: B. Sanctiunile pentru nerespectarea conditiilor generale de eligibilitate, a standardului minim si a standardului pentru conditii superioare de bunastare
 
B1 sanctiuni pentru nerespectarea conditiilor generale de eligibilitate:
 
Nu se acorda plata compensatorie aferenta eco-schemei daca nu sunt accesate impreuna toate cele 3 tipuri de sprijin prevazute pentru eco-schema PD-07 „Cresterea nivelului de bunastare a vacilor de lapte”. In cazul in care se respinge plata compensatorie pentru unul din tipurile de sprijin (PD-07.1 „Evitarea mulsului traumatic si bunastarea ugerului”, PD-07.2 „Sanatatea ongloanelor”, PD-07.3 „Imbunatatirea zonei de odihna”), fermierul nu este eligibil pentru plata aferenta eco-schemei PD-07.
 
Se respinge plata compensatorie aferenta exploatatiei pentru care beneficiarul nu isi asuma voluntar angajamentul anual cu privire la cerintele specifice de bunastare a animalelor.
 
Se respinge plata compensatorie aferenta eco-schemei in cazul in care beneficiarul nu se incadreaza in categoria fermier activ, conform art. 16 – 23 din Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 80/2023.
 
Se respinge plata compensatorie aferenta exploatatiei daca nu detine autorizatie/inregistrare sanitar-veterinara.
 
Se respinge plata compensatorie aferenta exploatatiei pentru nedesfasurarea activitatii de crestere pe parcursul intregului an de angajament/ de la data autorizatiei/inregistrarii sanitar – veterinare (pentru fermele autorizate/inregistrate dupa inceperea anului de angajament), cu exceptia cazurilor de forta majora/circumstante exceptionale invocate conform legislatiei in vigoare si a reglementarilor procedurale specifice de implementare a PS 2023-2027.
 
B2 sanctiuni pentru nerespectarea standardului minim:
 
Standardele minime care trebuie indeplinite pentru cerintele aferente eco-schemei PD-07 „Cresterea nivelului de bunastare a vacilor de lapte” prevazute in „Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 10/2023 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileste standarde minime pentru protectia bovinelor din exploatatiile comerciale”, sunt:
 
– verificarea tehnica a starii echipamentelor de muls cel putin o data pe an;
 
– inlocuirea mansoanelor aparatelor de muls cel putin o data pe an;
 
– utilizarea a minimum 1 litru produse pentru fiecare animal adult/an pentru intretinerea ugerului, premergator mulsului si postmuls;
 
– trimajul ongloanelor cel putin o data pe an;
 
– utilizarea materialelor higroscopice sub forma de asternut, in cantitate de minimum 2 kg pentru fiecare animal adult /zi:
 
B3 Sanctiuni pentru nerespectarea standardului de conditii superioare de bunastare
 
Pentru sprijinul PD-07.2 „Sanatatea ongloanelor” se aplica o sanctiune daca media efectivului trimat MTR = (efectiv trimaj I + efectiv trimaj II )/2, este mai mica decat valoarea efectivului mediu anual eligibil. Pragul sanctiunii se aplica in functie de procentul de trimaj calculat ca raport intre media efectivului trimat (MTR) si efectivul mediu anual eligibil.
 
Pentru sprijinul PD-07.2 „Sanatatea ongloanelor” se respinge plata compensatorie daca prestatorul de servicii nu are ca obiect de activitate si codul CAEN 7500.
 
Se respinge plata compensatorie aferenta exploatatiei pentru neprezentarea Registrelor de evidenta.
 
Gravitatea unei neconformitati – depinde in special de importanta consecintelor acesteia, avand in vedere obiectivele urmarite prin cerintele specifice care nu au fost respectate.
 
Pentru neindeplinirea standardelor superioare de bunastare prevazute in „Sectiunea 7” din Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 80/2023 se aplica urmatoarele sanctiuni, in functie de gravitatea unei neconformitati:
 
- Se aplica o sanctiune de 2% din valoarea sprijinului calculat pe anul respectiv de angajament;
- Se aplica o sanctiune de 5% din valoarea sprijinului calculat pe anul respectiv de angajament;
- Se aplica o sanctiune de 10% din valoarea sprijinului calculat pe anul respectiv de angajament;
- Se aplica o sanctiune de 20% din valoarea sprijinului calculat pe anul respectiv de angajament:
- Se aplica o sanctiune de 30% din valoarea sprijinului calculat pe anul respectiv de angajament;
- Se aplica o sanctiune de 50% din valoarea sprijinului calculat pe anul respectiv de angajament;
- Se aplica o sanctiune de 75% din valoarea sprijinului calculat pe anul respectiv de angajament.
 
SECTIUNEA 3: C. Referitor la sanctiunile pentru depunerea cu intarziere a cererii de plata, data-limita de depunere a cererii de plata fara penalizari este 15 mai a fiecarui an calendaristic potrivit prevederilor art. 6, alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 1571/2022.
 
Pentru anul de cerere 2023, data-limita de depunere a cererii de plata si a modificarilor la aceasta, fara penalizari, este 31 mai 2023 conform prevederilor art. 6, alin. (2^1) din Hotararea Guvernului nr. 1571/2022.
 
Cu exceptia cazurilor de forta majora sau a circumstantelor exceptionale, pentru depunerea unei cereri de plata dupa data-limita stabilita se aplica in anul respectiv o reducere de 1% pe zi lucratoare a sumelor la care ar fi avut dreptul beneficiarul daca cererea ar fi fost depusa in termenul stabilit. Daca perioada de intarziere depaseste 25 de zile calendaristice, cererea de plata este respinsa de la plata.
 
Modificarile la o cerere de plata pot fi acceptate pana la data de 31 mai a anului de cerere, inclusiv, fara aplicarea de penalitati de intarziere. Fermierii pot depune modificari ale cererii de plata dupa data de 31 mai a anului de cerere, cu o reducere de 1% pentru fiecare zi lucratoare a sumelor la care fermierul ar fi avut dreptul daca modificarea cererii de plata ar fi fost depusa pana la data de 31 mai a anului de cerere. Modificarile privind cererea de plata pot fi admise pana la ultima data de depunere cu intarziere a cererilor de plata. Modificarile referitoare la o cerere de plata nu sunt admise dupa data mentionata.
 
Prin exceptie, pentru anul de cerere 2023 modificarile la cererile de plata pot fi depuse si dupa data de 9 iunie, pana cel tarziu data de 16 iunie inclusiv, cu o reducere de 1% pe zi lucratoare a sumelor la care ar fi avut dreptul beneficiarul, conform prevederilor art. 6, alin. (3^1) din Hotararea Guvernului nr. 1571/2022.
 
Data-limita de depunere a cererii de plata fara penalizari este 15 mai a fiecarui an calendaristic potrivit prevederilor art. 6, alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 1571/2022.
 
Pentru anul de cerere 2023, data-limita de depunere a cererii de plata si a modificarilor la aceasta, fara penalizari, este 31 mai 2023 conform prevederilor art. 6, alin. (2^1) din Hotararea Guvernului nr. 1571/2022.
 
Perioada de depunere a decontului anual si a documentelor specifice este luna ianuarie a anului urmator anului de angajament pentru care se solicita sprijin potrivit prevederilor art. 49, alin. (2) din Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 80/2023.
 
In situatia in care un beneficiar nu a depus decontul justificativ in termen, nu se vor lua in considerare la plata compensatorie efectivele pentru anul de angajament respectiv.
 
Se vor respinge de la plata compensatorie efectivele pentru care nu s-au depus documente justificative relevante privind indeplinirea cerintelor specifice.
 
O cerere poate fi retrasa total sau partial in orice moment, in scris, cu exceptia cazului in care beneficiarul a fost instiintat cu privire la neconformitatile pe care le contine cererea de plata sau a fost instiintat cu privire la intentia Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA) sau a autoritatii delegate pentru efectuarea controlului (ANSVSA) de a intreprinde un control la fata locului. Daca in urma acestui control au fost constatate neconformitati, beneficiarul nu mai poate retrage partile din cererea de plata la care se refera aceste neconformitati.

Daca in urma controlului realizat nu se identifica neconformitati, beneficiarul poate retrage din proprie initiativa cererea de plata. In perioada dintre instiintarea beneficiarului cu privire la efectuarea controlului pe teren si stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren, acesta nu isi poate retrage cererea de plata. In urma retragerilor efectuate, beneficiarul revine la situatia in care se afla inainte de a depune cererea de plata sau partea respectiva din cererea de plata.
 
SECTIUNEA 4: D. Referitor la sanctiunile pentru nerespectarea conditionalitatii, fermierii care solicita plati pentru eco-schema in sectorul zootehnic – Cresterea nivelului de bunastare a vacilor de lapte, interventia PD-07 din PS 2023-2027, au obligatia de a respecta pe suprafata intregii exploatatii si pe parcusul intregului an calendaristic, normele privind conditionalitatea aprobate prin Ordinul comun nr. 54/570/32/2023. In cazul in care se constata nerespectarea de catre fermieri a normelor de conditionalitate, se vor aplica sanctiuni administrative in conformitate cu Sistemul de sanctiuni administrative pentru conditionalitate aprobat prin Ordinul Ministrului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale nr. 393/2023.
 

Sistemul de sanctiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit in sectorul zootehnic – vaci de lapte, interventia PD-21 din PS 2023-2027

 
Baza de calcul pentru sprijinul cuplat pentru venit in sectorul zootehnic, denumit in continuare SCVZ este urmatoarea:
 
a) sprijinul nu se acorda pentru un numar de animale mai mare decat cel declarat in cererea de plata, pentru categoria de animal solicitata;
 
b) daca numarul animalelor declarate in cererea de plata depaseste numarul de animale determinate in urma controalelor administrative si a controalelor efectuate la fata locului, sprijinul se calculeaza pe baza numarului de animale determinat;
 
c) sprijinul nu se acorda pentru un numar de animale mai mic decat numarul minim de animale prevazut la art. 78 din Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 80/2023, cu exceptia cazului in care nu se respecta numarul minim de animale ca urmare a unui singur animal din exploatatie supus unui caz de circumstanta naturala;
 
d) solicitantii beneficiaza de SCVZ pentru numarul maxim de animale prevazut la art. 78 din Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 80/2023;
 
e) in cazul in care se constata neconformitati in ceea ce priveste sistemul de identificare si inregistrare a animalelor se aplica urmatoarele dispozitii:

(i) o bovina prezenta in exploatatie care si-a pierdut unul dintre cele doua mijloace de identificare este considerata determinata cu conditia sa poata fi identificata in mod clar si individual cu ajutorul celorlalte elemente ale sistemului de identificare si inregistrare a bovinelor;

(ii) pentru inexactitatea inregistrarilor din RIE, constatata pentru 6 luni anterioare controlului la fata locului, se respinge de la plata solicitarea, numai daca aceste inexactitati se constata in cadrul a doua controale efectuate la fata locului in doi ani de cerere;

(iii) pentru animalul prezent la fata locului in exploatatie si care nu figureaza inregistrat in RIE sau pentru animalul negasit la fata locului in exploatatie si a carui iesire nu este actualizata in RIE, animalul respectiv este considerat nedeterminat de la prima constatare la fata locului;
 
f) pentru SCVZ, daca atat numarul de animale solicitat pentru o categorie de animal, cat si numarul de animale determinat pentru o categorie de animal sunt mai mari decat limita maxima pentru care se acorda sprijinul, nu se aplica nicio sanctiune, iar valoarea sprijinului se acorda pentru limita maxima, prevazuta la art. 78 din Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 80/2023, din numarul de animale determinat;
 
g) sunt determinate la plata pentru SCVZ bovinele solicitate in cererea de plata, provenite din import efectuat in anul anterior depunerii sau in anul depunerii cererii de plata si care nu au cel putin un produs inregistrat in RNE, daca sunt prezentate documente doveditoare care sa probeze incadrarea in categoriile de animale pentru care se solicita plata, respectiv documente cu traduceri autorizate in limba romana, din care sa rezulte ca animalele respective se incadreaza in categoria vaca/ au fatat pe teritoriul tarii de provenienta.
 
Beneficiarul este exclus de la plata SCVZ daca nu se incadreaza in categoria de fermier activ in conformitate cu prevederile articolelor 16 – 23 din Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii ruralenr. 80/2023.
 
Sistemul de sanctiuni aplicabil pentru cererile de plata aferente Sprijinul cuplat pentru venit in sectorul zootehnic – vaci de lapte, interventia PD-21, din PS 2023-2027, depuse de fermieri incepand cu campania 2023, se stabileste tinand cont de urmatoarele 3 categorii de sanctiuni, care se aplica in urmatoarea ordine, la suma de plata ramasa dupa etapa anterioara de sanctionare:
 
A: Sanctiuni administrative in ceea ce priveste animalele declarate;
 
B.Sanctiuni pentru depunerea cu intarziere a cererii de plata;
 
C. Sanctiuni pentru nerespectarea conditionalitatii.
 
Fermierul nu va fi respins de la plata si nici nu va fi sanctionat in cazurile de forta majora si circumstante exceptionale daca a prezentat documente justificative in acest sens, conform legislatiei in vigoare.
 
Sunt recunoscute, in special, urmatoarele cazuri de forta majora si circumstante exceptionale:
 
a) decesul beneficiarului;
 
b) incapacitatea profesionala pe termen lung a beneficiarului;
 
c) o catastrofa naturala grava sau un fenomen meteorologic sever care afecteaza grav exploatatia agricola;
 
d) distrugerea accidentala a cladirilor destinate cresterii animalelor, aflate pe exploatatia agricola;
 
e) o epizootie, un focar de boala a plantelor sau prezenta unor daunatori ai plantelor care afecteaza partial sau integral septelul, sau culturile beneficiarului;
 
f) exproprierea intregii exploatatii sau a unei mari parti a acesteia, daca exproprierea respective nu ar fi putut fi anticipata la data depunerii cererii;
 
g) distrugerea de catre exemplarele din speciile de fauna de interes cinegetic prevazute in anexele nr. 1 si 2 la Legea vanatorii si a protectiei fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt notificate la APIA si documentele justificative sunt depuse de catre beneficiarii masurilor;
 
h) o situatie epidemiologica internationala, declarata pandemie de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii incidenta si pe teritoriul Romaniei reglementata in conditiile stabilite prin legislatia nationala si reglementarile procedurale specifice de implementare a PS 2023-2027.
 
Fermierul nu va fi sanctionat in cazurile de circumstante naturale care afecteaza septelul sau efectivul de animale, cu conditia sa fi informat in scris autoritatea competenta in termen de zece zile lucratoare de la data producerii evenimentului de reducere a efectivului de animale si daca a prezentat documente justificative in acest sens, conform legislatiei in vigoare.
 
Prin exceptie de la paragraful anterior pentru primul an de implementare instiintarea unui caz de circumstanta naturala poate fi depusa pana la 16 octombrie 2023.
 
Fara a se aduce atingere circumstantelor reale de care trebuie sa se tina cont in fiecare caz in parte, APIA poate recunoaste circumstantele naturale care afecteaza septelul sau efectivul, constand in moartea/sacrificarea de necesitate a unui animal ca urmare a urmatoarelor situatii, de care beneficiarul nu poate fi considerat raspunzator:
 
a) Enzootii care conduc la eliminarea din efectiv a unor animale sanatoase dar purtatoare de virusi/bacterii;
 
b) Imposibilitatea de a fata;
 
c) Desmorexie ischio-pubiana si desmorexie sacro-iliaca;
 
d) Hemoragie interna consecutiv ruptura organe interne, vene, artere; e) Edem gloso-faringian;
 
f) Fracturi membre;
 
g) Soc anafilactic.
 
Animalul solicitat in cererea de plata pentru SCVZ supus unei circumstante naturale, care se notifica la APIA in maximum 10 zile lucratoare de la data evenimentului/ 16 octombrie 2023 in primul an de implementare, poate fi inlocuit cu alt animal, existent in exploatatia cu cod ANSVSA pana la data notificarii, fara pierderea dreptului la plata sprijinului, in urmatoarele conditii:
 
a) beneficiarul sa nu fi fost informat de APIA in privinta unei neconformitati din cererea de plata;
 
b) beneficiarul sa nu fi fost informat cu privire la intentia APIA/autoritatea delegata de a efectua un control la fata locului;
 
c) animalul care inlocuieste animalul cu circumstanta naturala trebuie sa indeplineasca toate conditiile de acordare la data notificarii catre APIA a cazului de circumstanta naturala;
 
d) beneficiarul trebuie sa depuna documentatia specifica pentru animalul care inlocuieste animalul cu circumstanta naturala;
 
e) animalul care inlocuieste animalul cu circumstanta naturala nu poate fi inlocuit la randul sau.
 
SECTIUNEA 1: A. Referitor la sanctiunile administrative in ceea ce priveste animalele declarate, daca in urma controalelor administrative si/sau in urma controalelor la fata locului se constata neconformitati, valoarea SCVZ cuvenit se reduce in baza unui procent calculat prin impartirea numarului de animale nedeterminate la numarul de animale determinate.
 
Daca numarul de animale nedeterminate este de maximum 3, nu se aplica nicio penalizare, iar ajutorul se calculeaza la numarul de animale determinate.
 
In cazul in care numarul de animale nedeterminate este mai mare de 3, valoarea sprijinului pentru anul de cerere in cauza, se reduce astfel:
 
a) cu 2,5%, daca procentul stabilit in conformitate cu primul paragraf din sectiunea 1A nu depaseste 10%;
 
b) cu 5%, daca procentul stabilit in conformitate cu primul paragraf din sectiunea 1A este mai mare de 10%, dar nu mai mare de 20%;
 
c) cu 10% daca procentul stabilit in conformitate cu primul paragraf din sectiunea 1A este mai mare de 20%, dar nu mai mare de 30%;
 
d) cu 15% daca procentul stabilit in conformitate cu primul paragraf din sectiunea 1A este mai mare de 30%, dar nu mai mare de 40%;
 
e) cu 20% daca procentul stabilit in conformitate cu primul paragraf din sectiunea 1A este mai mare de 40%, dar nu mai mare de 50%;
 
f) daca procentul stabilit in conformitate cu primul paragraf din sectiunea 1A depaseste 50%, nu se acorda sprijinul cuplat pentru venit la care ar fi avut dreptul beneficiarul in cadrul categoriei pentru anul de cerere in cauza.
 
Un animal care nu indeplineste conditiile de eligibilitate este respins de la plata sprijinului ca animal nedeterminat.
 
SECTIUNEA 2: B. Referitor la sanctiunile pentru depunerea cu intarziere a cererii de plata, data-limita de depunere a cererii de plata fara penalizari este 15 mai a fiecarui an calendaristic potrivit prevederilor art. 6, alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 1571/2022.
 
Pentru anul de cerere 2023, data-limita de depunere a cererii de plata si a modificarilor la aceasta, fara penalizari, este 31 mai 2023 conform prevederilor art. 6, alin. (2^1) din Hotararea Guvernului nr. 1571/2022.
 
Cu exceptia cazurilor de forta majora sau a circumstantelor exceptionale, pentru depunerea unei cereri de plata dupa data-limita stabilita se aplica in anul respectiv o reducere de 1% pe zi lucratoare a sumelor la care ar fi avut dreptul beneficiarul daca cererea ar fi fost depusa in termenul stabilit. Daca perioada de intarziere depaseste 25 de zile calendaristice, cererea de plata este respinsa de la plata.
 
Modificarile la o cerere de plata pot fi acceptate pana la data de 31 mai a anului de cerere, inclusiv, fara aplicarea de penalitati de intarziere. Fermierii pot depune modificari ale cererii de plata dupa data de 31 mai a anului de cerere, cu o reducere de 1% pentru fiecare zi lucratoare a sumelor la care fermierul ar fi avut dreptul daca modificarea cererii de plata ar fi fost depusa pana la data de 31 mai a anului de cerere. Modificarile privind cererea de plata pot fi admise pana la ultima data de depunere cu intarziere a cererilor de plata. Modificarile referitoare la o cerere de plata nu sunt admise dupa data mentionata.
 
Prin exceptie, pentru anul de cerere 2023 modificarile la cererile de plata pot fi depuse si dupa data de 9 iunie, pana cel tarziu data de 16 iunie inclusiv, cu o reducere de 1% pe zi lucratoare a sumelor la care ar fi avut dreptul beneficiarul, conform prevederilor art. 6, alin. (3^1) din Hotararea Guvernului nr. 1571/2022.
 
O cerere poate fi retrasa total sau partial in orice moment, in scris, cu exceptia cazului in care beneficiarul a fost instiintat cu privire la neconformitatile pe care le contine cererea de plata sau a fost instiintat cu privire la intentia Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA) sau a autoritatii delegate pentru efectuarea controlului (ANZ) de a intreprinde un control la fata locului. Daca in urma acestui control au fost constatate neconformitati, beneficiarul nu mai poate retrage partile din cererea de plata la care se refera aceste neconformitati.

Daca in urma controlului realizat nu se identifica neconformitati, beneficiarul poate retrage din proprie initiativa cererea de plata. In perioada dintre instiintarea beneficiarului cu privire la efectuarea controlului pe teren si stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren, acesta nu isi poate retrage cererea de plata. In urma retragerilor efectuate, beneficiarul revine la situatia in care se afla inainte de a depune cererea de plata sau partea respectiva din cererea de plata.
 
Nedepunerea sau depunerea la APIA a documentelor specifice pentru Sprijinul cuplat pentru venit in sectorul zootehnic – vaci de lapte, interventia PD-21 dupa termenul final de depunere cu penalitati a cererii de plata / a formularelor de modificare, atrage respingerea grupului de plata/exploatatiei cu cod ANSVSA.
 
SECTIUNEA 3: C. Referitor la sanctiunile pentru nerespectarea conditionalitatii, fermierii care solicita plati pentru Sprijinul cuplat pentru venit in sectorul zootehnic – vaci de lapte, interventia PD-21, din PS 2023-2027, au obligatia de a respecta pe suprafata intregii exploatatii si pe parcusul intregului an calendaristic, normele privind conditionalitatea aprobate prin Ordinul comun nr. 54/570/32/2023. In cazul in care se constata nerespectarea de catre fermieri a normelor de conditionalitate, se vor aplica sanctiuni administrative in conformitate cu Sistemul de sanctiuni administrative pentru conditionalitate aprobat prin Ordinul Ministrului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale nr. 393/2023.
 

Sistemul de sanctiuni pentru Plata decuplata de productie lapte de vaca – ANT 7 conform Anexei VI din PS 2023-2027

 
Ajutorul national tranzitoriu (ANT) reprezinta o componenta importanta de sprijin pentru fermieri care se acorda in conformitate cu prevederile articolului 147 din Regulamentul (UE) 2021/2115 si a Anexei VI din PS 2023-2027.
 
Sanctiunile se aplica tuturor fermierilor beneficiari ai ajutoarelor nationale tranzitorii acordate de APIA de la bugetul national, incepand cu anul de cerere 2023. Beneficiarii platii decuplate de productie lapte de vaca – ANT 7 nu sunt suspusi controlului la fata locului.
 
Sanctiunile pentru nerespectarea normelor privind conditionalitatea prevazute la art. 12 din Regulamentul (UE) 2021/2.115, pe intreaga exploatatie agricola, astfel cum sunt stabilite in anexa III la regulamentul mentionat si in sectiunea 3.10 din PS 2023-2027, nu se aplica in cazul ajutoarelor nationale tranzitorii.
 
Sanctiunile aplicabile pentru cererile de plata aferente Platii decuplate de productie lapte de vaca – ANT 7 conform Anexei VI din PS 2023-2027, depuse de fermieri incepand cu campania 2023, sunt sanctiuni pentru depunerea cu intarziere a cererii de plata.
 
Fermierul nu va fi respins de la plata si nici nu va fi sanctionat in cazurile de forta majora si circumstante exceptionale daca a prezentat documente justificative in acest sens, conform legislatiei in vigoare.
 
Sunt recunoscute, in special, urmatoarele cazuri de forta majora si circumstante exceptionale:
 
a) decesul beneficiarului;
 
b) incapacitatea profesionala pe termen lung a beneficiarului;
 
c) o situatie epidemiologica internationala, declarata pandemie de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii incidenta si pe teritoriul Romaniei reglementata in conditiile stabilite prin legislatia nationala si reglementarile procedurale specifice de implementare a PS 2023-2027.
 
Daca beneficiarul care a depus cererea de plata si a fost selectat pentru controlul pe teren pentru una din interventiile solicitate si nu permite inspectarea fermei de catre reprezentantii organismelor abilitate, cererea se respinge de la plata. In acest caz beneficiarului nu i se va acorda nicio plata pentru ajutorul national solicitat pentru anul in curs.
 
SECTIUNEA 1: Sanctiuni pentru depunerea cu intarziere a cererii de plata
 
Data-limita de depunere a cererii de plata fara penalizari este 15 mai a fiecarui an calendaristic potrivit prevederilor art. 6, alin. (2) din Hotararea Guvernului 1571/2022.
 
Pentru anul de cerere 2023, data-limita de depunere a cererii de plata si a modificarilor la aceasta, fara penalizari, este 31 mai 2023 conform prevederilor art. 6, alin. (2^1) din Hotararea Guvernului nr. 1571/2022.
 
Cu exceptia cazurilor de forta majora sau a circumstantelor exceptionale, pentru depunerea unei cereri de plata dupa data-limita stabilita se aplica in anul respectiv o reducere de 1% pe zi lucratoare a sumelor la care ar fi avut dreptul beneficiarul daca cererea ar fi fost depusa in termenul stabilit. Daca perioada de intarziere depaseste 25 de zile calendaristice, cererea de plata este respinsa de la plata.
 
Modificarile la o cerere de plata pot fi acceptate pana la data de 31 mai a anului de cerere, inclusiv, fara aplicarea de penalitati de intarziere. Fermierii pot depune modificari ale cererii de plata dupa data de 31 mai a anului de cerere, cu o reducere de 1% pentru fiecare zi lucratoare a sumelor la care fermierul ar fi avut dreptul daca modificarea cererii de plata ar fi fost depusa pana la data de 31 mai a anului de cerere. Modificarile privind cererea de plata pot fi admise pana la ultima data de depunere cu intarziere a cererilor de plata. Modificarile referitoare la o cerere de plata nu sunt admise dupa data mentionata.
 
Prin exceptie, pentru anul de cerere 2023 modificarile la cererile de plata pot fi depuse si dupa data de 9 iunie, pana cel tarziu data de 16 iunie inclusiv, cu o reducere de 1% pe zi lucratoare a sumelor la care ar fi avut dreptul beneficiarul, conform prevederilor art. 6, alin. (3^1) din Hotararea Guvernului nr. 1571/2022.
 
O cerere poate fi retrasa total sau partial in orice moment, in scris, cu exceptia cazului in care beneficiarul a fost instiintat cu privire la neconformitatile pe care le contine cererea de plata. In urma retragerilor efectuate, beneficiarul revine la situatia in care se afla inainte de a depune cererea de plata sau partea respectiva din cererea de plata.

Newsletter gratuit
Top 4 Afaceri agricole in 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".



Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Ultima ora

Idei de afaceri in agricultura



Rentrop ∧ Straton
Newsletter gratuit
Top 4 Afaceri agricole in 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".


Articole recomandate

Rubrica meteo
Manager | Stiri si analize economice
Rentrop & Straton
 
 

Raport Special GRATUIT

Top 4 Afaceri agricole in 2024


Adauga mai jos adresa ta de mail si vei primi raportul special gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024" impreuna cu cele mai noi stiri si informatii din agricultura.

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016