Publicat in: Legislatie
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale a publicat proiectul de Lege a pajitilor permanente. Acesta vine pentru a completa si a imbunatati cadrul norativ existent. Agroromania.ro va reda, in continuare, motivele care au stat la baza elaborarii acestui proiect.
in data de 21 noiembrie 2011, Legea nr. 214/2011 pentru organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, intrand in vigoare la trei zile dupa publicare, respectiv in data de 24 noiembrie 2011.

Legea nr. 214/2011 stabileste, la nivel national, categoriile de pajisti supuse regimului de organizare, administrare si exploatare. Totodata, prin aceasta lege s-a dorit imbunatatirea cadrului normativ ce reglementeaza concesionarea pajistilor comunale si urbane, astfel incat suprafetele declarate ca pajisti la 1 ianuarie 2007 sa fie in continuare utilizate pentru cresterea animalelor si producerea de furaje si, totodata, s-a instituit obligativitatea concesionarii acestora organizatiilor si asociatiilor locale ale crescatorilor de animale, legal constituite.

Insa, legea cuprinde prevederi neuniforme care au condus la imposibilitatea implementarii acestora.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Magazin Online - cum sa pornesti propria ta afacere online


Vrei sa demarezi o afacere online Secretele comertului online iti sunt in sfarsit dezvaluite in stick-ul “Magazin Online - cum sa pornesti propria ta afacere online” Te gandesti sa demarezi o afacere orice fel de afacere Atunci primul pas pe care il ai OBLIGATORIU de facut consta in realizarea unui mic studiu de piata serios...

Oferta Speciala
valabila 48h


Sintetizam, in continuare, cateva dintre principalele neclaritati si inadvertente constatate:

- la art. 1 alin. (1) lit. a) se reglementeaza "pajistile proprietate publica si privata a statului si pajistile comunale si urbane care fac parte din domeniul privat al statului si se afla in administrarea consiliilor locale respective", iar la lit. d) si e) ale aceluiasi articol avem referiri la pajisti "proprietate privata a comunelor, oraselor sau, dupa caz, a municipiilor, aflate in administrarea primariilor".

Mai mult, potrivit art. 7 al capitolului II -“pajisti comunale si urbane" din lege, "pajistile comunale si urbane sunt acele pajisti care sunt proprietatea privata a unitatilor administrativ-teritoriale, dobandite prin contracte de vanzare-cumparare, prin donatie, prin rascumparare, prin legi de improprietarire si cu ocazia comasarii".

In conditiile in care legea nu reglementeaza "pajistile comunale si orasenesti/urbane" in mod unitar, este imposibila punerea in aplicare a acesteia si de asemenea este necesara stabilirea cu claritate a regimului juridic a dreptului de proprietate, precum si identificarea corecta a proprietarilor si a administratorilor legali ai pajistilor;

- de asemenea, in lege se face vorbire despre concesiunea suprafetelor de teren ocupate cu pajisti comunale si urbane, insa acestea sunt, exclusiv, in domeniul privat al unitatilor administrativ - teritoriale, fapt pentru care nu pot fi concesionate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, se pot concesiona doar serviciile de utilitate publica care au ca obiect utilizarea pajistilor in scopul pasunatului si cresterii animalelor, in temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare, fapt pentru care trebuie reglementata, la nivel de lege, posibilitatea infiintarii acestora prin hotarari ale consiliilor locale.

- totodata, prin lege se instituie obligativitatea ca pajistile sa fie concesionate organizatiilor si asociatiilor locale ale crescatorilor de animale, legal constituite, de pe raza unitatii administrativ-teritoriale. in aceste conditii consiliile locale care au solicitat plati directe pentru suprafetele de pajisti prin intermediul Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura nu vor mai fi eligibile pentru plati directe in anul 2012.

Trebuie mentionat ca exista situatii in care unele consilii locale au solicitat si plati de agromediu si/sau plati pentru zonele defavorizate si in aceste cazuri, Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura va fi nevoita sa recupereze platile din anii anteriori ca plati necuvenite datorita intreruperii angajamentelor asumate. in consecinta, gradul de absorbtie a fondurilor europene se diminueaza si, totodata, vor fi afectate bugetele unitatilor administrativ-teritoriale;

- Art. 8 contine notiuni contradictorii si/sau interpretabile: astfel la alin. (1) se prevede faptul ca "pajistile comunale si urbane se folosesc exclusiv pentru pasunat, ca fanete si pentru cultivarea plantelor erbacee specifice zonei, in vederea obtinerii de masa verde, fan sau seminte" iar la alin. (2) al aceluiasi articol se prevede ca: "activitatile care se desfasoara pe pajisti sunt numai acelea pentru cresterea potentialului de productie a solului si se pot realiza perdele de protectie, constructii zoopastorale, surse de apa potabila, regularizarea cursurilor de apa, lucrari de imbunatatiri funciare si proiecte avand ca obiect de investitii producerea si utilizarea energiei regenerabile".

Prevederile alin. (2) au creat confuzie la nivel local, de la aparitia legii existand multe solicitari cu privire la scoaterea definitiva din circuitul agricol a unor pajisti in vederea realizarii unor obiective de investitii similare celor enumerate de lege, dar care nu pot duce la realizarea scopului dispus de legiuitor, acela de a creste potentialul de productie a solului, desi Legea nr. 214/2011 nu reglementeaza scoaterea din circuitul agricol.

Precizam ca problemele de aplicare a legii si existenta necorelarilor legislative au fost constatate si de Curtea Constitutionala, potrivit Deciziei nr. 733 din 10 iulie 2012 a Curtii Constitutionale asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 214/2011 pentru organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor, in ansamblul ei, precum si, in special, a dispozitiilor art. 25 alin. (1), art. 7 si art. 14 alin. (2) din Legea nr. 214/2011, ceea ce implica corectarea reglementarilor din legea mentionata.

Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Articole conexe

Lege noua pentru inchirierea pajistilor. Primarii care fac contracte au de respectat noi conditii!
Lege noua pentru inchirierea pajistilor. Primarii care fac contracte au de respectat noi conditii!
Legea nr. 268/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr....
Care sunt noile reglementari legislative in ceea ce priveste administrarea si exploatarea pajistilor
Care sunt noile reglementari legislative in ceea ce priveste administrarea si exploatarea pajistilor
La jumatatea acestei saptamani, guvernul a emis o ordonanta de urgenta care introduce noi...
MADR va aduce modificari la normele metodologice privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajistilor permanente
MADR va aduce modificari la normele metodologice privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajistilor permanente
O lege care ii priveste in mod direct pe crescatorii de animele va suferi unele modificari in...
Principalele modificari aduse de Parlament, la Legea Pajistilor
Principalele modificari aduse de Parlament, la Legea Pajistilor
In cursul acestei saptamani Parlamentul a probat in plen legea referitoare la aprobarea Ordonantei...

Ultima ora

Legea Arendei a fost adoptata. Contractul va fi pe minim 7 ani
Legea Arendei a fost adoptata. Contractul va fi pe minim 7 ani
In acest sens, cea mai importanta prevedere a legii este cea referitoare la durata minima a...
ANSVSA a realizat controale in sectorul produselor alimentare
ANSVSA a realizat controale in sectorul produselor alimentare
Directiile Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor judetene si cea a Municipiului...
Totul despre Programul Tomata 2024: Ghid Complet pentru Fermieri
Totul despre Programul Tomata 2024: Ghid Complet pentru Fermieri
Adesea rosiile sunt integrate in rotatia culturilor. Astfel, contribuie la sanatatea solului si...
Observatorul laptelui nu furnizeaza date reale
Observatorul laptelui nu furnizeaza date reale
Initial, instrumentul trebuia sa furnizeze date clare despre piata laptelui in orice moment...

Idei de afaceri in agricultura



Rentrop ∧ Straton
Newsletter gratuit
TOP 4 Afaceri agricole în 2025

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "TOP 4 Afaceri agricole în 2025".
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop∧Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Manager | Stiri si analize economice
Rentrop & Straton