Comunica experienta
AgroRomania.ro


Email Facebook
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea pajistilor permanente

Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale a publicat proiectul de Lege a pajitilor permanente. Acesta vine pentru a completa si a imbunatati cadrul norativ existent. Agroromania.ro va reda, in continuare, motivele care au stat la baza elaborarii acestui proiect.


in data de 21 noiembrie 2011, Legea nr. 214/2011 pentru organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, intrand in vigoare la trei zile dupa publicare, respectiv in data de 24 noiembrie 2011.

Legea nr. 214/2011 stabileste, la nivel national, categoriile de pajisti supuse regimului de organizare, administrare si exploatare. Totodata, prin aceasta lege s-a dorit imbunatatirea cadrului normativ ce reglementeaza concesionarea pajistilor comunale si urbane, astfel incat suprafetele declarate ca pajisti la 1 ianuarie 2007 sa fie in continuare utilizate pentru cresterea animalelor si producerea de furaje si, totodata, s-a instituit obligativitatea concesionarii acestora organizatiilor si asociatiilor locale ale crescatorilor de animale, legal constituite.

Insa, legea cuprinde prevederi neuniforme care au condus la imposibilitatea implementarii acestora.

Sintetizam, in continuare, cateva dintre principalele neclaritati si inadvertente constatate:

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Ghid practic Realizarea de sapun natural


Realizarea de sapun natural este cea mai profitabila afacere Obtii venituri de 1 000 de lei pentru doar 2 ore de munca Ce contine Ghidul practic pentru realizarea de sapun natural Cum sa faci sapun 100 natural – nu numai informatiile de baza ci toate sfaturile si trucurile necesare pentru a obtine inca de la prima incercare ...

Oferta Speciala
valabila 48h


- la art. 1 alin. (1) lit. a) se reglementeaza "pajistile proprietate publica si privata a statului si pajistile comunale si urbane care fac parte din domeniul privat al statului si se afla in administrarea consiliilor locale respective", iar la lit. d) si e) ale aceluiasi articol avem referiri la pajisti "proprietate privata a comunelor, oraselor sau, dupa caz, a municipiilor, aflate in administrarea primariilor".

Mai mult, potrivit art. 7 al capitolului II -“pajisti comunale si urbane" din lege, "pajistile comunale si urbane sunt acele pajisti care sunt proprietatea privata a unitatilor administrativ-teritoriale, dobandite prin contracte de vanzare-cumparare, prin donatie, prin rascumparare, prin legi de improprietarire si cu ocazia comasarii".

In conditiile in care legea nu reglementeaza "pajistile comunale si orasenesti/urbane" in mod unitar, este imposibila punerea in aplicare a acesteia si de asemenea este necesara stabilirea cu claritate a regimului juridic a dreptului de proprietate, precum si identificarea corecta a proprietarilor si a administratorilor legali ai pajistilor;

- de asemenea, in lege se face vorbire despre concesiunea suprafetelor de teren ocupate cu pajisti comunale si urbane, insa acestea sunt, exclusiv, in domeniul privat al unitatilor administrativ - teritoriale, fapt pentru care nu pot fi concesionate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, se pot concesiona doar serviciile de utilitate publica care au ca obiect utilizarea pajistilor in scopul pasunatului si cresterii animalelor, in temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare, fapt pentru care trebuie reglementata, la nivel de lege, posibilitatea infiintarii acestora prin hotarari ale consiliilor locale.

- totodata, prin lege se instituie obligativitatea ca pajistile sa fie concesionate organizatiilor si asociatiilor locale ale crescatorilor de animale, legal constituite, de pe raza unitatii administrativ-teritoriale. in aceste conditii consiliile locale care au solicitat plati directe pentru suprafetele de pajisti prin intermediul Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura nu vor mai fi eligibile pentru plati directe in anul 2012.

Trebuie mentionat ca exista situatii in care unele consilii locale au solicitat si plati de agromediu si/sau plati pentru zonele defavorizate si in aceste cazuri, Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura va fi nevoita sa recupereze platile din anii anteriori ca plati necuvenite datorita intreruperii angajamentelor asumate. in consecinta, gradul de absorbtie a fondurilor europene se diminueaza si, totodata, vor fi afectate bugetele unitatilor administrativ-teritoriale;

- Art. 8 contine notiuni contradictorii si/sau interpretabile: astfel la alin. (1) se prevede faptul ca "pajistile comunale si urbane se folosesc exclusiv pentru pasunat, ca fanete si pentru cultivarea plantelor erbacee specifice zonei, in vederea obtinerii de masa verde, fan sau seminte" iar la alin. (2) al aceluiasi articol se prevede ca: "activitatile care se desfasoara pe pajisti sunt numai acelea pentru cresterea potentialului de productie a solului si se pot realiza perdele de protectie, constructii zoopastorale, surse de apa potabila, regularizarea cursurilor de apa, lucrari de imbunatatiri funciare si proiecte avand ca obiect de investitii producerea si utilizarea energiei regenerabile".

Prevederile alin. (2) au creat confuzie la nivel local, de la aparitia legii existand multe solicitari cu privire la scoaterea definitiva din circuitul agricol a unor pajisti in vederea realizarii unor obiective de investitii similare celor enumerate de lege, dar care nu pot duce la realizarea scopului dispus de legiuitor, acela de a creste potentialul de productie a solului, desi Legea nr. 214/2011 nu reglementeaza scoaterea din circuitul agricol.

Precizam ca problemele de aplicare a legii si existenta necorelarilor legislative au fost constatate si de Curtea Constitutionala, potrivit Deciziei nr. 733 din 10 iulie 2012 a Curtii Constitutionale asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 214/2011 pentru organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor, in ansamblul ei, precum si, in special, a dispozitiilor art. 25 alin. (1), art. 7 si art. 14 alin. (2) din Legea nr. 214/2011, ceea ce implica corectarea reglementarilor din legea mentionata.
Newsletter gratuit
Top 4 Afaceri agricole in 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".



Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Ultima ora

Idei de afaceri in agricultura



Rentrop ∧ Straton
Newsletter gratuit
Top 4 Afaceri agricole in 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024".


Articole recomandate

Rubrica meteo
Manager | Stiri si analize economice
Rentrop & Straton
 
 

Raport Special Gratuit

Top 4 Afaceri agricole in 2024
Adauga mai jos adresa ta de email si vei primi raportul special gratuit "Top 4 Afaceri agricole in 2024" impreuna cu cele mai noi stiri si informatii din agricultura.
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016