Sprijinul pentru reproductia bubalinelor, intors in Parlament
Legea privind aprobarea Programului de sustinere a activitatii de reproductie in sectorul de crestere a bubalinelor instituie o schema de ajutor de stat, in valoare de 30 de milioane de euro si a fost intoarsa in Parlament de catre presedintele Iohannis.
Legea mentionata reglementeaza aspecte privind beneficiarii, criteriile de eligibilitate, cheltuielile eligibile, intensitatea ajutorului de stat si valoarea ajutorului, precum si aspecte privind modalitatea de accesare a programului, durata de aplicare si bugetul schemei de ajutor de stat si modalitatea de efectuare a controalelor la fata locului.
"Unele dintre dispozitiile actului normativ transmis la promulgare sunt insa neclare si lipsite de predictibilitate, putand afecta obligatiile ce-i revin Romaniei in calitate de stat membru al Uniunii Europene, astfel incat consideram ca se impune reexaminarea acestei legi de catre Parlament.
Art. 7 alin. (2) lit. b) din legea supusa reexaminarii instituie posibilitatea, in anumite conditii, pentru fermierii care s-au instalat in cei cinci ani anteriori datei de depunere a cererii de finantare in Program, sa beneficieze de o majorare a ajutorului acordat prin acest program. Cu toate acestea, sintagma „s-au instalat in cei 5 ani anteriori datei de depunere a cererii de finantare in Programul de sustinere a activitatii de reproductie in sectorul de crestere a bubalinelor” este lipsita de precizie, nefiind clar care este momentul la care aceasta conditie se raporteaza. Astfel, din actul normativ supus reexaminarii nu se poate stabili daca masura vizeaza fermierii care s-au instalat in ultimii cinci ani sau pe cei care trebuiau sa isi demareze activitatea cu cel putin cinci ani inainte. In acest context, semnalam ca si expresia „s-au instalat” contribuie la neclaritatea normei, putand da nastere mai multor interpretari.
Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Cresterea prepelitelor japoneze
Cresterea prepelitelor japoneze Lucrarea "Cresterea prepelitelor japoneze" - iti asigura toate informatiile de care ai nevoie pentru a demara acest tip de afacere - iti arata punctele sensibile inerente oricarui inceput - te ajuta sa eviti greseli costisitoare Informatiile prezente pe CD-ul "Cresterea prepelitelor...
Oferta Speciala
valabila 48h
Art. 21 alin. (1) din legea transmisa la reexaminare prevede ca schema de ajutor de stat prevazuta in prezenta lege se notifica Comisiei Europene, dar, potrivit alin. (2) al aceluiasi articol, in situatia in care decizia Comisiei Europene de acordare a ajutorului de stat contine prevederi noi sau diferite fata de schema notificata, prevederile schemei de ajutor de stat se completeaza si/sau se modifica in mod corespunzator. Intrucat legea instituie o schema de ajutor de stat, pentru respectarea art. 148 alin. (2) din Constitutie, este necesar ca aceasta prevedere sa fie compatibila cu legislatia Uniunii Europene in domeniu, mai precis sa respecte prevederile art. 107 alin. (3) si art. 108 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene (TFUE). Ajutorul de stat in discutie este un ajutor nou. In acest context, semnalam, ca in sensul art.1 lit. c) din Regulamentul UE 2015/1589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din TFUE, orice proiect de acordare a unui ajutor nou se notifica in timp util Comisiei de catre statul membru in cauza, iar ajutorul de stat nu poate fi acordat decat in cazul in care Comisia a adoptat sau se considera ca a adoptat, o decizie de autorizare a acestuia.
Invederam, totodata, ca prevederile art. 108 din TFUE au fost preluate in legislatia nationala de Ordonanta de urgenta nr. 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, care la art. 3 alin. (1) si (2) dispune ca orice intentie de instituire a unei masuri de ajutor de stat nou se notifica Comisiei Europene, iar ajutorul de stat nou, supus obligatiei de notificare, poate fi adoptat si acordat numai dupa autorizarea acestuia de catre Comisia Europeana sau dupa ce acesta este considerat a fi fost autorizat in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (6) din Regulamentul (CE) nr. 659/1999.
In concluzie, fata de cele aratate mai sus, consideram ca adoptarea masurilor preconizate ar trebui sa se faca dupa notificarea schemei si autorizarea sa de catre Comisia Europeana. In contextul in care se intentioneaza adoptarea actului normativ de reglementare a schemei de ajutor de stat inainte de autorizarea propriu-zisa a Comisiei Europene, apreciem ca legea ar trebui sa prevada dispozitii care sa indice, fara echivoc, ca aplicarea/implementarea se va face numai dupa autorizarea de catre Comisie, pentru a putea fi considerat ca autoritatile nationale isi indeplinesc obligatiile ce le revin in materia ajutorului de stat. In lipsa unor asemenea prevederi, exista riscul ca ajutorul de stat acordat sa fie considerat ajutor de stat ilegal si, ca atare, supus recuperarii si sanctiunilor aferente, ceea ce ar fi de natura sa aduca prejudicii autoritatilor competente si, mai ales, beneficiarilor schemei. Din acest punct de vedere, Parlamentul urmeaza sa analizeze utilitatea completarii legii cu dispozitii care sa prevada ca aplicarea schemei se va face dupa primirea, din partea Comisiei Europene, a deciziei de autorizare a Programului de sustinere a activitatii de reproductie in sectorul de crestere a bubalinelor.
Fata de argumentele expuse mai sus si avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii privind aprobarea Programului de sustinere a activitatii de reproductie in sectorul de crestere a bubalinelor", a scris presedintele Iohannis in cererea de reexaminare trimisa lui Teodor Melescanu.
Autor:
Redactia Agroromania
Cei doi autori care formeaza in prezent echipa din spatele acestui website va aduc zilnic cele mai relevante informatii si va mentin conectati la ceea ce conteaza cu adevarat. De la stiri generaliste pana la informatii de nisa, suntem aici pentru a va furniza doar ceea ce conteaza.
Idei de afaceri in agricultura
5 motive pentru a incepe o afacere cu merisoare
Merisoarele, cunoscute sub numele de afine rosii sau coacaze de munte, pot sta la baza unei afaceri profitabile si de viitor. Sunt considerate unele dintre cele mai sanatoase fructe de padure si nu trebuie sa lipseasca dintr-o alimentatie echilibrata. Mai mult, se folosesc in industria farmaceutica ... citeste mai mult>>
Cultura de lavanda - o afacere cu fonduri europene
Fermierii care au suprafete mici de teren agricol cauta ideea de afaceri ideala, care i-ar putea imbogati. Plantatia de lavanda poate fi exploatata fara probleme 10-15 ani, cu un profit minim de 8.000 de euro pe an! Productia o valorifici usor, in multe feluri: plante verzi, plante uscate, ulei esen... citeste mai mult>>
Cum se inmulteste goji?
Aceste fructe mici sunt cotate ca super-alimente, fiind unele dintre cele mai puternice antioxidante naturale din lume. Ca urmare, toti cei interesati de sanatate sunt potentialii tai clienti!... citeste mai mult>>
Apicultura: O afacere nobila si profitabila
Plantele melifere variate, plantatii intinse de tei si salcami, precum si suprafetele cultivate cu pomi fructiferi si floarea-soarelui sunt tot atatea elemente favorizante pentru dumneavoastra, apicultorul in devenire! Clima Romaniei este, de asemenea, propice acestui tip de afacere.... citeste mai mult>>